1. אלה תולדות נח נראה דהנה יש שני מיני צדיקים שעובדים את הבורא These are the generations of Noach. It is seen that behold, there are two kinds of Tzaddikim that serve the Creator.
2. צדיק אחד יש שעובד הבורא ברוך הוא בהתלהבות גדול והוא לעצמו ואינו מקרב הרשעים להיותם גם כן מעובדי הבורא ברוך הוא The first Tzaddik, that serves the Borei Barchu with great joining, and is for themselves, and does not bring the evil ones close to also be in the service of the Borei Barchu.
3. רק שהוא בפני עצמו לבדו עובד הבורא Only that they are in the Countenance themselves, alone, serving the Borei.
4. ויש צדיק אחד שעובד הבורא ומחזיר הרשעים להיות גם כן מעובדי הבורא And there is another Tzaddik that serves the Creator, and is returning the evil ones to also be in the service of the Creator.
5. כמו אברהם אבינו שהיה מגייר גרים Like Avraham, our father that was proselytizing gentiles.
6. ואיתא בכתבי האר"י ז"ל שעל זה נענש נח על שלא היה מוכיח הרשעים שבדורו And this is what is written in the writings of the Arizal. That because of this, Noach was punished because he was not admonishing the evil ones in his generation.
7. והוצרך לגלגל במשה And he needed to reincarnate as Moses.
8. ומשה היה מתקן And Moses was the rectifier,
9. שהיה מוכיח תמיד כל ישראל That was always admonishing all of Israel.
10. הפירוש שאמרו חכמינו ז"ל קידושין מ. And this is the explanation that the sages of blessed memory said: (Kiddushin 40a2).
11. טוב לשמים וטוב לבריות Good to the heavens and good to creation.
12. כי זה הצדיק שעובד ה' ומקרב את הרשעים For this Tzaddik that serves Hashem and brings the evil ones close
13. גם כן להיות עבדי ה' נקרא טוב לשמים משום שהוא עובד הבורא ברוך הוא to be servants of Hashem are called good for the heavens because they serve the Borei Barchu.
14. לבריות גם כן בשביל שהוא מקרב הבריות לעבוד ה' And good to their fellow creatures also, in order that they will bring close their fellow creatures to serve Hashem.
15. אבל נח לא היה מקרב הבריות לעבוד ה' כנ"ל But Noach was not bringing his fellow creatures to serve Hashem as stated above.
16. וידוע מה שאמרו חכמינו ז"ל סנהדרין יט ע"ב And as is known that what the sages of blessed memory said in Sanhedrin 18b:
17. כל המלמד בן חבירו תורה כאילו ילדו All that teach the son of their neighbor Torah is as if they fathered him.
18. כמו שכתוב אצל אברהם אבינו ואת הנפש אשר עשו בחרן בראשית יב ה As it is written regarding Avraham our father and the souls which he made in Charan. (Beresheis 12:5)
19. נמצא לפי זה אברהם אבינו שהיה מגייר גרים הרבה Therefore, according to this, Avraham, our father, was proselytizing many gentiles.
20. לכך לא נאמר אצל אברהם אלה תולדות כמו שנאמר אצל נח Therefore it was not said regarding Avraham "These are the generations" in the same way it is said regarding Noach.
21. נח משום שלא היה לו תולדות Because for Noach, there were not generations for him,
22. רק מה שאמר הכתוב ויולד נח שלשה בנים את שם וכו' Only what it says in the writings, and Noach conceived three sons, Shem, etc.
23. ולא יותר כנ"ל And not more as stated above.
24. וזהו פירוש הכתוב אלה תולדות נח נח איש צדיק תמים היה בדורותיו וכו' And this is the explanation of the writing, "These are the generations of Noach. Noach was a perfect Tzaddik in his generation, etc."
25. רק אלה תולדות נח Only these are the generations of Noach.
26. מה שאמר הכתוב להלן And what does it say in the following writing?
27. ויולד נח שלשה וכו') And Noach conceived three, etc.
28. והטעם את האלהים התהלך נח And the reason is - Noach walked with Elohim,
29. רצה לומר רק את האלהים היה מתהלך נח It means to say that Noach was only walking with Elohim.
30. נח לבדו היה עובד הבורא ברוך הוא Noach alone was serving the Borei Barchu.
31. אבל לא היה מתהלך עם הבריות לקרבם להיות מעובדי הבורא ברוך הוא But he was not walking with his fellow creatures to bring them close to be servants of the Borei Barchu.
32. לכן נאמר שוב ויולד נח רק שלשה בנים את שם וכו' Therefore it is said in an answer, and Noach conceived only three sons, Shem, etc.
33. ושייך שפיר אלה תולדות נח And these belong to the generation Noach lived in.
34. וזהו פירוש ונח מצא חן בעיני ה' And this is the explanation of "And Noach found grace in the eyes of Hashem."
35. היה לו לומר ונח היה לו חן בעיני ה' It was said of him, and there was favor in the eyes of Hashem for Noach.
36. ולפי הנ"ל אתי שפיר כי ידוע שאנשי דור המבול שטופי זימה היו And according to the above, he only improved himself, for one knows that the people of the generation of the flood were overflowing with evil designs.
37. ונח היה צדיק תמים והיה מעלה אותו החן לקדושה And Noach was a perfect Tzaddik and his favor was elevated to holiness.
38. כי דור המבול הביאו אותו חן לקליפה For the generation of the flood, the favor for them came from the klipah.
39. ונח לא היה מוכיח אותם And Noach was not admonishing them.
40. וזה פירוש ונח מצא חן בעיני ה' And this is the explanation of "And Noach found favor in the eyes of Hashem."
41. ונח מצא חן רצה לומר ראה שיש מציאת חן בזה העולם And Noach found favor, that is to say he saw that there existed favor in this world.
42. והוא מצא אותו חן בעיני ה' But he found favor in the eyes of Hashem.
43. רצה לומר היה מעלה אותו לקדושה That is to say that it was from above him, from holiness.
44. אבל לא היה מעלה רק בעיני ה' But he was not elevated, except in the eyes of Hashem.
45. אבל לא בעיני הבריות כנ"ל But not in the eyes of his fellow creatures, as explained above.
46. אך נדקדק בפירוש רש"י ז"ל But as we examined Rashi's explanation.
47. אף נח מקטני אמנה היה Noach, too, was of those who had little faith, believing and not believing that the Flood would come, and he did not enter the Ark until the waters forced him to do so. — [Gen. Rabbah 32:6]
48. האיך יכול להיות זה How would he be able to be this way?
49. כי הכתוב מעיד עליו נח איש צדיק תמים היה בדורותיו For the writing testifies of him, "Noach was a perfect Tzaddik, perfect in his generation."
50. ועוד קשה למה לא היה מתפלל נח לבטל הגזירה And another difficulty, why wasn't Noach praying to nullify the decree?
51. נבוא לבאר כי יש שני מיני צדיקים שעובדים הבורא We come to the explanation that there are two types of Tzaddikim that serve the Creator.
52. יש צדיק שעובד הבורא ואין לו חשק רק להיות עובד הבורא There is the Tzaddik that serves the Creator and does not have any desire except to be serving the Creator.
53. ומאמין שיש לו כח בעליונים להנהיג העולמות כרצונו And believes they have the strength in the supernal worlds to lead the supernal worlds as they desire.
54. כמו שאמרו חכמינו ז"ל מועד קטן טז ע"ב As it say in the Hazal in Moed Qatan 16b
55. צדיק מושל ביראת אלהים שמואל ב' כג ג A Tzaddik rules in the fear of Elohim. (2 Samuel 23:3)
56. מי מושל בי צדיק הקדוש ברוך הוא גוזר וצדיק מבטל הגזירה לטובה Now who is ruler over me? The righteous man, for I pass a decree and he [has the power to] revoke it. (T.B. Moed. Kat. 15b) --- Who rules me? The Tzaddik. The Kodesh Barchu decrees, and the Tzaddik nullifies the decree for goodness.
57. ויש צדיק אחד שעובד הבורא ברוך הוא והוא שפל בעיני עצמו מאוד ומאוד And there is another Tzaddik that serves the Borei Barchu and they are very lowly in their own eyes.
58. וחושב בלבו מי אני שאתפלל לבטל הגזירה And they think in their heart, "Who am I that I will pray to nullify the decree?"
59. לכן אינו מתפלל לבטל Therefore, they do not pray to nullify it.
60. וזהו הדבר פירוש הגמרא סנהדרין צב ע"ב And this is the matter explained in Sanhedrin 72b.
61. נבוכדנצר רצה לומר שירות ותשבחות שגינה שירות ותשבחות של דוד המלך עליו השלום Nebudchannezer desired to say songs and praise that would put to shame the songs and praise of David the King, peace be upon him.
62. מה זה הלשון שגינה What is this meaning of Sheginah?
63. ולפי הנ"ל אתי שפיר And according to the above, it is an improvement
64. כי נבוכדנצר היה רשע והחריב בית המקדש For Nebudchannezer was an evil person and destroyed the Bet HaMikdash.
65. והיה מבחין שהצדיקים יכולין להפוך מדת הדין לרחמים And it was observed that the Tzaddikim were able to reverse the attribute of judgment to mercy.
66. והיה מתירא שמא יהיה צדיק ויתפלל לבנות בית המקדש And there was fear lest a Tzaddik would pray to rebuild the Beyt HaMikdash.
67. לכן אמר כמצבייא עביד בחיל שמיא ודיירי ארעא כמצבייא עבד דניאל ד לב And all the inhabitants of the earth are reputed as nothing; and He doeth according to His will in the host of heaven, and among the inhabitants of the earth; and none can stay His hand, or say unto Him: What doest Thou?
68. רצה לומר ברצונו עבד בהעולמות ואין הצדיקים יכולים לבטל הגזירה It means to say, we serve according to our will in the worlds, and no Tzaddik will be able to nullify the decree.
69. כך היה מחשבת נבוכדנצר Thus were the thoughts of Nebudchannezer.
70. ביקש נבוכדנצר לומר שירות ותשבחות שגינה שירות של דוד Nebudchannezer sought to say songs and praise that would put to shame the songs of David.
71. כלומר נבוכדנצר רצה לומר שירות שהוא להיפך משל דוד As it is said, Nebudchannezer desired to say thoughts that would reverse the comparison to David.
72. כי דוד אמר תהלים קמה יט For David said in Tehillum 145:19
73. רצון יראיו יעשה השם יתברך Hashem Yitbarach will do the desire of those who fear Him.
74. מנהיג העולמות כרצון הצדיקים And the world behaves according to the will of the Tzaddikim.
75. והרשע נבוכדנצר היה רצונו להיפך כנ"ל And the evil Nebudchannezer was desiring to reverse this as explained above.
76. ונח הגם שהיה צדיק גדול ותמים היה קטן בעיניו מאוד And Noach, although he was a great Tzaddik, and perfect, was very lowly in his own eyes.
77. ולא היה לו אמונה בעצמו שהוא צדיק מושל ויכול לבטל הגזירה And there was not for him the faith in himself that he was a ruling Tzaddik and could nullify the decree.
78. אדרבה היה חשוב בעיניו כשאר הדור On the contrary, he was important in his eyes relative to the generation.
79. והיה חושב אם אני אהיה ניצול בתיבה And he was thinking, If I will be saved in the Ark,
80. ואני אין צדיק יותר משאר הדור and I am not more of a Tzaddik than the rest of the generation,
81. המה גם כן ינצלו won't they also be saved?
82. לכן לא היה מתפלל על הדור Therefore, he was not praying for the generation.
83. וזה שפירש רש"י אף נח מקטני אמנה היה And this is Rashi's explanation. That Noach had little faith.
84. רצה לומר נח היה קטן בעיניו באמונה שהוא צדיק תמים שיכול לבטל הגזירה That is to say, in his own eyes, Noach had little faith that he was a perfect Tzaddik that could nullify the decree.
85. שלא היה חשוב בעיני עצמו כלום He was not important in his own eyes at all.
86. וזהו פירוש והנני משחיתם את הארץ And this is the explanation of (6:13) And behold, I will destroy them with the earth.
87. רצה לומר הנני אעשה כרצוני כי לא יש צדיק שמתפלל לבטל הגזירה It means to say, behold, I will do as I desire, for there is not a Tzaddik to pray to nullify the decree.
88. לכן אני משחיתם את הארץ Therefore, I will destroy them with the earth.
89. ואחר כך אמר ואני הנני מקים את בריתי אתכם And afterwards, it said, "Behold, and I am establishing my covenant with you."
90. רצה לומר אף על פי שאין הצדיק מתפלל לבטל הגזירה It means to say that even though there is not a Tzaddik praying to nullify the decree,
91. אף על פי כן הנני מקים את בריתי אתכם "Behold, even so, I am establishing my covenant with you."
92. ____ ____
93. או יאמר אלה תולדות נח נח וגו' Or one will explain "These are the generations of Noach, Noach, etc."
94. התענוג של הצדיק שעושה מצות הבורא יתברך The delight of the Tzaddik is they are doing Mitzvot of the Borei Yitbarach
95. מה שהבורא יש לו תענוג ממצות הצדיק so that the Creator will delight in the Tzaddik's Mitzvot.
96. וזהו ואלה תולדות נח And this is, "And these are the generations of Noach."
97. זהו העיקר התענוג של הצדיק ממצות הבורא This is the source of the delight of the Tzaddik - the Borei's Mitzvot.
98. וזהו ואלה תולדות נח And this is, "These are the generations of Noach."
99. מה שהבורא ברוך הוא יש לו תענוג That there will be delight for the Borei Barchu.
100. והבן And those that understand will understand.
101. _____ ______
102. עוד יבואר אלה תולדות נח נח איש צדיק תמים היה בדורותיו את האלהים התהלך נח Still another explanation: "These are the generations of Noach. Noach was a perfect Tzaddik in his generation."Noach walked with Elohim." (6:9)
103. נקדים תחלה לבאר פירוש רש"י על פסוק We will first introduce Rashi's explanation of the passage.
104. ויבא נח אל התיבה מפני מי המבול And Noach came to the Ark because of the waters of the flood.
105. פירוש אף נח מקטני אמנה היה Noach, too, was of those who had little faith, believing and not believing that the Flood would come, and he did not enter the Ark until the waters forced him to do so. — [Gen. Rabbah 32:6]
106. וצריך להבין זה הפירוש And one needs to understand this explanation.
107. הלא הכתוב מעיד לעיל ויעש נח כאשר צוה ה' ועשה התיבה כמו שפקד ה' עליו Was it not mentioned in the aforementioned verse say "And Noach did as Hashem commanded and made the Ark according to the way Hashem recounted it to him?"
108. משמע שהאמין בה' ואחר כך פירש רש"י We hear of his faith in Hashem, and afterwards, Rashi says,
109. אף נח מקטני אמנה היה אך נבא לבאר בעזרת השם יתברך but Noach had small faith. However, he was brought to the illumination in the counsel of Hashem Yitbarach.
110. כי ידוע כל נצוצין הקדושים יש להם תשוקה לעבוד הבורא ברוך הוא As is known, all the holy sparks, there is a craving to serve the Borei Barchu.
111. כמו המלאכים ושרפי הקודש משתוקקים לעשות רצון הבורא באימה וביראה Like the Angels and the Holy Seraphim's craving to do the will of the Creator in dread and fear.
112. אך צריך להבין לפעמים יש להצדיק תאות הגשמיות לממון או לשאר תאות עולם הזה However, one needs to understand that sometimes the Tzaddik has a physical lust, for money, or for other lusts of this world.
113. מאין בא הדבר הזה להצדיק להיות מתאוה להגשמיות From where does this matter come from, for the Tzaddik to have a desire for the physical?
114. כי צדיק אין לו תאוה רק להיות עובד הבורא For Tzaddik doesn't have any lust except to be serving the Creator.
115. מהיכן בא זה להצדיק למחשבת תאוה כזה From where does this come from to the Tzaddik to be thinking of lusts such as this?
116. אך נבוא לבאר However, we will come to explain.
117. כי הצדיק מחמת שהוא עובד הבורא ומחזיר אחר הרשעים גם כן להיותם מעובדי הבורא ברוך הוא That the Tzaddik, because they are serving the Borei Barchu and are returning other evil ones also to be servants of the Borei Barchu,
118. ומוכיח אותם להכניס אותם תחת כנפי השכינה and admonishes them to enter them under the wings of the Shechinah.
119. ומכח זה שהם מגביהים את הרשעים לעשות רצון קונם And from this strength, that they are elevating the wicked ones to do the will of the Acquirer.
120. צריך הצדיק ללחום מלחמות מצוה עם החיצונים לברר הנצוצות שנפלו בקליפה The Tzaddik needs to fight a Mitzvah war with the externalities to purify the sparks that have fallen among the Klipah.
121. עד הנה על ידי מעשה הרשעים שהיו עושים Until, behold, though the evil one's works they have are doing,
122. מעלה אותם לקדושה they are elevated to Holiness.
123. ומזה באה להצדיק מחשבת תאות עולם הזה And from this comes to the Tzaddik thoughts of the lusts of this world.
124. פירוש המשנה חגיגה The explanation from the Mishnah - Chagigah 20b2
125. חומר בקודש מבתרומה The stringency of holiness over Terumah is…(that we may immerse vessels into other vessels (into a miqvah )for Terumah, but not for holiness.
126. רצה לומר המשנה מקשה It means to say, the Mishnah is difficult.
127. חומר בקודש מהיכן הוא בא דבר זה חומריות לקודש The stringencies for the holy, from were does this matter of the stringencies for the holy come from?
128. רצה לומר להצדיק שהוא עובד הבורא ואין לו רק תשוקה להיות עובד הבורא ברוך הוא It means to say the Tzaddik that serves the Creator, and there is nothing for them, only the craving to serving the Borei Barchu.
129. מהיכן בא להצדיק דבר חומריות ותירץ מבתרומה From where does this matter of the stringency come to the Tzaddik and to settle it from Terumah?
130. רצה לומר מכח זה שמגביה הרשע להיות עובד הבורא בא להצדיק מחשבה רעה של גשמיות של הרשע It means to say that from this strength, that they are lifting the evil one to be serving the Creator, comes to the Tzaddik evil thoughts of the physicalities of the evil one.
131. שתרומה לשון הגבהה הוא For Terumah has the meaning of lifting.
" 132. _____ From Chagigah 18b1. 5 levels.
i. Chullin - ordinary unsanctified food.
ii. Maser sheni - the 10th portion separated.
iii. Terumah - the portion given to the Kohanim
iv. Kodesh - sacrificial food
v. Chatas -water mixed with the ashes of the red heifer."
133. שמטבילין כלי בתוך כלי לתרומה אבל לא לקודש That the immersing of vessel inside a vessel is permitted for Terumah but not for Holiness.
134. הכלל הוא כל דבר שיש בעולם הזה צריך האדם ליקח ממנו דרך לעבודת הבורא The rule is, that for every matter there is in this world, a person needs to take from it a way to serve the Borei.
135. דהיינו כשמתאוה לדבר גשמי כגון לממון או לכבוד That is, when one is lusting for a physical matter, for instance, matters of money or honor.
136. אז צריך האדם לישב עצמו Then a person needs to answer for themselves,
137. מה זה התאוה שאני מתאוה לגשמי What is this lust that I'm lusting for physicalities?
138. זה הגשמי דבר נפסד This physical matter is a façade.
139. וכלה הוא אבל עבדות הבורא זה דבר עולמית And the rule is, indeed, serving the Borei is a thing that will endure.
140. ושם אצל הבורא יש כל התענוגים And there, next to the Creator are all the delights.
141. כי הוא מקור כל הנבראים For His is the source of all that was created.
142. וזה הוא עיקר תכלית כל הנבראים And this is the source of the purpose of all that was created.
143. רק לעבוד הבורא ברוך הוא ולעשות תענוג להבורא Only to serve the Borei Barchu, and to make delight for the Creator.
144. כמו שאמרו חכמינו ז"ל אבות ו ט As the sages of blessed memory say in Pirkey Avot 6:11
145. כל מה שברא הקדוש ברוך הוא לא ברא אלא לכבודו לעשות נחת רוח להבורא ברוך הוא All that the Kodesh Barchu created was only for His glory, to make a pleasing odor for the Borei Barchu.
146. וזה פירוש הכתוב תהלים קיט צח And this is the explanation of Tehillum 119:98
147. מאויבי תחכמני מצותיך כי לעולם היא לי Thy commandments make me wiser than mine enemies: for they are ever with me.
148. מאויבי רצה לומר מ"ם של מאויבי הוא כמו מן אויבי מאויב שלי My enemies, that is to say, the Mem of the word "my enemies", is like from my enemies, the enemy that is with me.
149. דהיינו יצר הרע That is to say, the Yetzer Hara.
150. תחכמני מצותיך רצה לומר היצר הרע מפתה אותי לתאות גשמי Make me wise with your Mitzvot. It means to say the Yetzer Hara seduces me with physical lusts.
151. דהיינו תאות אשה או שאר תאות גשמי That is lusting for a woman or other physical lusts.
152. אזי מזה התאוה הגשמי מיצר הרע Then, from this physical lust from the Yetzer Hara,
153. תחכמני מצותיך Your Mitzvot will make me wise.
154. אזי לבי בוער להיות עובד את ה' Then my heart is aroused to be serving Hashem.
155. כי לעולם היא לי For they are forever with me.
156. רצה לומר תאות גשמי הוא דבר נפסד That is the physical lusts. These matters are a façade.
157. וכלה לא כן כשאהיה עובד הבורא And all this is not so when I will be serving the Creator.
158. זה הוא לי לעולם This is with me forever.
159. כי אני מדבק עצמי בבורא שהוא חי וקים לעולם For I am cleaving myself with the Borei, for He is the vitality and is established forever.
160. וידוע כי אותיות אהבה הם כלי לבהירות הבורא שבתוכו And as it is known that the letters of "Ahavah" are a vessel for the Creator's illumination within them.
161. וכשאדם אוהב מעשה גשמיות And when a person loves physical works,
162. אזי הוי מעשה גשמיות כמו כלי לאהבת הבורא Then indeed, physical works are like a vessel to love the Creator.
163. נמצא כשאדם הולך אחר התאות הגשמיות Therefore, when a person goes after physical desires,
164. אז הבהירות הבורא עמנו בכלי בתוך כלי Then, the Creator's illumination with us is as a vessel within a vessel.
165. אבל כשאדם אוהב את הבורא ברוך הוא בלב שלם But when a person loves the Borei Barchu with a whole heart,
166. אזי היא בהירות בתוך כלי אחד וכו' then it is like the illumination in a single vessel, etc.
167. וזהו פירוש שמטבילין כלי בתוך כלי לתרומה אבל לא לקודש And this is the explanation that immersing a vessel within a vessel (is acceptable) for Terumah, but not for Holiness.
168. שמטבילין הוא לשון תערובת That the immersing has the meaning of merging.
169. שמערבין הבהירות בכלי תוך כלי לתרומה That is the merging of the illumination in the middle of the vessel with the vessel that is for Terumah.
170. רצה לומר שמכניס אהבתו בגשמיות That is to say that their love enters into the physicality.
171. וצדיק צריך להעלותן ולהגביה אהבתם לקדושה And the Tzaddik needs to elevate them and to raise their love to holiness.
172. וזהו לשון תרומה And this is the meaning of Terumah.
173. ואז היא בכלי תוך כלי כנ"ל And then it will be as a receptacle within a receptacle as explained above.
174. כי האהבה היא כלי לבהירות והתאוה הגשמיות הוא כלי לאהבה For the love is a vessel for the illumination and the physicalities are a vessel for the love.
175. שעל ידי תאות הגשמיות גופא בא לידי אהבת הבורא כנ"ל בפסוק מאויבי תחכמני וכו' That through the lusts bodily lusts, one comes to the love of the Creator, as explained above in the verse, from my enemies, make my wise, etc.
176. ונמצא כשאדם הוא בתאות גשמיות הבהירות הוא בשני כלים And therefore, when a person is lusting physical things, their illumination is with two vessels.
177. וזהו כלי בתוך כלי And this is a vessel within a vessel.
178. אבל כשאדם באהבת השם יתברך הוא בכלי אחד But when a person is in the love of Hashem Yitbarach, they are as a single vessel.
179. דהיינו בתוך אותיות אהבה כנ"ל That is among the letters of love as explained above.
180. וזהו אבל לא לקודש And this is but not for holiness.
181. כשהצדיק מכניס אהבתו להבורא ברוך הוא כנ"ל When the Tzaddik is entering to their love for the Borei Barchu
182. אזי הוא בכלי אחד Then they are as a single vessel.
183. ____ _____
184. בפסוק את האלהים התהלך נח In the verse 6:19 Noach walked with Elohim
185. ולתתך עליון על כל הגוים אשר Noach walked with Elohim,
186. דהיינו שלא היה לו כח להפוך מדת הדין לרחמים That is he did not have the strength to reverse the attribute of judgment to mercy.
187. אבל אצל אברהם ויצחק כתיב בראשית מח טו However, regarding Avraham and Isaac in Beresis 48:15
188. האלהים אשר התהלכו אבותי לפניו The Elohiym that our forefathers walked before.
189. כלומר שהם היו לפני מדת הדין That is they were before the attribute of judgment.
190. כי היה להם כח להפוך מדת הדין לרחמים For they had the strength to reverse the attribute of judgment to mercy.
191. ובזה הבחינה היו האבות לפני האלהים And with this, the forefathers were in the level of "before Elohiym."
192. ____ ____
193. או יאמר את האלהים התהלך נח Or one will say "Noach walked with the Elohim."
194. _____ The above has the same gemaria as Shacharis.
195. כלומר שפעל זה As it said, that he did this.
196. שהבורא ברוך הוא מתלבש את עצמו כביכול באותיות That the Borei Barchu, clothes Himself, by way of analogy, in the letters.
197. וזהו א"ת And this is Aleph Tav
198. היינו העשרים אותיות מאלף That is, the two 10 letters from the Aleph. (The buds.)
199. ועד תי"ו האלהים התהלך And until Tav the Elohiym walked.
200. כלומר נח פעל זה האלהים התהלך As it says, Noach made this - The Elohiym walked.
201. התהלך האלהים א"ת The Elohim walked it the letters Aleph-Tav.
202. באותיות In the letters.
203. ומי פעל זה נח And who made this? Noach.
204. _____ ______
205. קינים תעשה את התיבה Rooms will make the Tevah. (Intentionally different than the text which ways you will make rooms in the Ark.)
206. _____ Rooms has the same gematria as מסמכים meaning tractates.
207. קינים לשון ק"ן ציפור Rooms meaning nest of the bird.
208. ____ קן ציפורgematria = את המילים (The words)
209. לשון דירה Meaning apartment.
210. כלומר שתהיה מדובק ומקושר בתוך התיבה As it is said, there will be cleaving and binding in the amidst the words.
211. היינו הדיבור כאשר תדבר בעבדות הבורא יתברך בתורה ובתפילה That is the speaking, such as one will speak in the service of the Borei Yitbarach in Torah and Tefillah.
212. _____ _____
213. או יאמר קינים תעשה את התיבה Or one will say with rooms you will make the Ark
214. תגרום בדיבורך שהבורא ברוך הוא ישכון על זה העולם They will be the cause in your words. That the Borei Barchu will dwell upon this world.
215. וזה קינים כנ"ל תעשה את התיבה עם התיבה And these rooms, as explained above, will make the Tevah with the Tevah.
216. תעשה את התיבה עם התיבה You will make the Ark with the Ark.
217. ____ _____
218. וזה אשר תעשה אותה And this is what you will make a letter.
219. ____ אותה has the gematria of בית
220. כי יש צדיק אשר האותיות בעצמם מורים לו ומנהיגים אותו For there is a Tzaddik whose letters inside them illuminate them and directs him.
221. ויש צדיק אשר הדיבור הראשון שהוא אומר אחר זה הוא מנהיג את האותיות And there is a Tzaddik when speaking the first words that he says are after "This" which directs the letters.
222. והנה הבחינה הא' הוא בחינת שאר נביאים And behold, the first level is the level of the other prophets. (Not Moses.)
223. על זה רמזאת רבותינו ז"ל It was about this the Rabbis of Blessed Memory hinted:
224. כל הנביאים נתנבאו בכה All the prophets prophesied with Coh.
225. כאשר האותיות מורים ומנהיגים אותו As the letters taught them and directed their behavior.
226. כך הוא אומר והבחינה הב' So it is said that the second level,
227. הוא בחינת משה רבינו That it is the level of Moshe Rabbeinu.
228. שמבואר שהתנבא בזה That taught and prophesied with "this."
229. שהוא מנהיג את הדיבור Because he was directing the words.
230. וזהו הרמז וזה אשר תעשה And this is the hint. And "this" is what you will make.
231. שתהיה בבחינת זה ותיבה הוא הדיבור That this will be the level of "this." The Ark, it is the Words.
232. _____ _____
233. שלש מאות אמה אורך התיבה חמשים אמה רחבה ושלשים אמה קומתה The Ark will be 300 cubits long 50 cubits wide and 30 cubits high.
234. ____ Mitzraim's gematria is 380.
235. כי כשהאדם מדבר איזה דיבור אזי בתחילה צריך לחשוב רוממות וגדולת הבורא יתברך For when a person is speaking of some matter, then in the beginning one needs to be thinking of the exaltedness and the greatness of the Borei Barchu
236. ואחר כך מגיע לאדם אהבה ויראת שמו יתברך And afterwards there will come to the person a love and fear of the Blessed Name.
237. ואחר כך מגיע לעולם התענוג And after this delight will come to the (lowest) world.
238. ובזה משפיע שפע על העולמות And through this abundance flows upon the worlds. (higher.)
239. ועל אלו השלשה רומז הכתוב קומה היא בהחשב רוממות האל יתברך And upon these three the writing hints: "קומה" (Rise) which is the exaltedness of 'El Yitbarach."
240. רוחב אהבה ויראה שמו יתברך Wide - love and fear of the Blessed Name.
241. ____ רוחב has the same gematria as אריה
242. והוא מצפון לדרום And this from the north to the south.
243. התענוג והשפעה מהבורא על העולמות The delight and the flow is from the Creator upon the worlds.
244. ממזרח למערב From the morning suns rays to the evening.
245. ____ _____
246. ופתח התיבה בצידה תשים And the opening for the Tevah, you shall set in the side.
247. ____ פתח gematria same as מתחיל (begins)
248. הכלל כשהצדיק מדבר דיבור אזי צריך לדבק עצמו במה שכלול בדיבור The rule is, when a Tzaddik is arranging the words to speak, then they need to cleave themselves with what is the entirety of the words.
249. אם הדיבור הוא מיראה If the words are about fearing,
250. אז צריך לדבק עצמו ביראת השם Then they need to cleave themselves with fear of Hashem.
251. וכן אם הדיבור הוא מאהבה צריך לדבק עצמו באהבת השם And if they are speaking of love, they need to cleave themselves with Hashem's love. (Note the binyan of דיבור is the same as תיבה
252. כי במדה שכלול ופתוח לו בהדיבור And the attribute contains everything and at the opening of their speech,
253. צריך לדבק עצמו they need to cleave themselves (to the supernal attribute.)
254. וזהו ופתח התיבה לאיזה בחינה שהתיבה And this is the opening of the Tevah. Some aspect that is in the Tevah.
255. לאיזה בחינה שהתיבה הוא For some level that is in the Tevah.
256. הוא הדיבור It is the speech.
257. פתוח כנ"ל An opening as it is said above.
258. בצידה תשים צריך אתה לדבק בה You will set it in the side. One needs to cleave with her. (Note the similarity to Adam and Eve.)
259. _____ _____
260. ואתה קח לך מכל מאכל אשר יאכל And you are to take for yourself from all the food which you will eat. (6:21)
261. הכלל הוא שמבואר ברמב"ן הקדוש The general rule is as explained by the Holy Ramban?
262. שמפני מה עד נח לא הותר חי לאכול That why, until now, was Noach not permitted to eat meat.
263. ולנח הותר חי לאכול And Noach (is now) permitted meat to eat.
264. מפני כי נח החיה אותם בתיבה For Noach's animals were in the Ark. (Ramban said only the unclean ones came by themselves)
265. לכן הותר לו חי לאכול Therefore, there were permitted animals for him to eat.
266. וזהו נראה לי הרמז קח לשון קנין And this is seen by me from the hint of take, meaning acquire.
267. כמבואר בפסוק בראשית כג יג A it is said in 23:13
268. כסף השדה קח ממני The price of the field, take it from me.
269. ____ For a Kinyan, something has to be taken in order to acquire it. The unclean animals came by themselves, so were not acquired. (I think.)
270. כלומר על ידי זה יקח קנין חדש As it is said, through this, he would take possession of something new.
271. שיותר לו לאכול חי That it will be a permitted animal for him to eat.
272. ______ _____
273. או יאמר קח לך מכל מאכל Or (perhaps) one will say, "Take for yourself from all the food for eating. (6:21)
274. כי לשון מאכל היינו שהוא מאכיל את אחרים For the meaning of food, that is, that he is eating the others. (not the ones he took.)
275. ובו יבואר המדרש בראשית רבה יט And the explanation comes from the Midrash Rabbah Beresheis 19 (page 157)
276. האשה אשר נתת עמדי היא נתנה לי מן העץ ואוכל בראשית ג יב The woman that you gave to me, gave me from the tree and I ate. Beresheis 3:12
277. אכלתי לא נאמר כו' אכלתי ואוכל I ate. It is not said etc. "I ate, and I am eating."
278. עד כאן לשון המדרש הכלל כי באכילה שאדם מישראל אוכל מתקן הפגם של אדם הראשון From here comes the meaning in the (No Suggestions). The rule is, when a Jewish person eats, their eating rectifies the blemish of the first man.
279. שפגם באכילה דהיינו על ידי מצות שישראל עושים באכילה The blemish from eating, that is through the Mitzvot that the Jew does a blessing when eating.
280. הן בברכה על האכילה These are the blessings upon food.
281. הן בשאר מצוה שישראל עושים בהמאכל קודם האכילה These other Mitzvot that a Jew with food before eating.
282. בבשר שחיטה ומליחה With flesh, with slaughtering and salting.
283. ובכל מאכל יש מצות מתקן הפגם של אדם הראשון And with all food there are Mitzvot repairing the blemish of the first man.
284. ובזה מבואר ואוכל אכלתי לא נאמר אלא אכלתי ואוכל עוד And from this comes the explanation of "And I ate." I ate, it does not say I ate these and I am eating again.
285. כלומר בזה שאוכל עוד על ידי מצות יתוקן מה שפגמתי As it says with this, that they eat again with the Mitzvot to repair what I damaged.
286. נמצא על ידי שפגם אדם הראשון באכילה צריך האדם לאכול ולתקן Therefore, through the blemish of the first man, while eating, one needs to eat and to repair.
287. נמצא האכילה של אדם הראשון נקרא מאכיל Therefore, the eating of the first person is called eating.
288. כלומר מאכיל לאחרים As it said eating from the other.
289. בשביל האכילה זה צריך האדם לאכול In order for there to be eating, there needs to be a person to eat.
290. הרמז קח לך מכל מאכל And this is the hint: Take for yourself from all for food.
291. רצה לומר כי על ידי שהכניס נח בתיבה מכל החי הותר לאכול מכל חי כנ"ל It means to say that of those that Noach caused to enter into the Ark, from all the remaining life, to eat from all (that) life, as explained above.
292. וזהו הרמז ואכלתם אכול יואל ב כו And this is the hint. From Joel 2:26: 26. And you shall eat, eating and being sated, and you shall praise the Name of the Lord your God, Who has performed wonders with you, and My people shall never be ashamed.
293. ואכלתם כלומר מה שאתם אוכלים And you shall eat. As it says, what shall you eat?
294. אכול על ידי האכילה Eating, through "I will eat."
295. שאכל אדם הראשון אתה אוכל לתקן הפגם של אדם הראשון על ידי האכילה על ידי המצוה אשר באכילה של ישראל That the first person ate. You will eat to repair the blemish of the first man through eating according to the mitvot of Israel for eating.
296. _____ _____
297. משנולד אברהם לא ענש הקדוש ברוך הוא לאומה With the conception of Avraham, the Kodesh Barchu did not punish the nations,
298. רק את האומה אשר הם עושים רעה לזרעו except the people that were doing evil for his seed.
299. אבל מה שעושין נגד ה' However, what they did against Hashem,
300. הוא שומר להם להפרע מהן לעתיד לבוא He safeguarded for them to paid from them for the future to come.
301. ולא כן קודם שנולד אברהם And this was not true before Avraham was born.
302. שענש הקדוש ברוך הוא לדור המבול ודור הפלגה על שהכעיסו נגד רצונו That the Kodesh Barchu punished the generation of the flood and the generation of the separation (Babel) upon their causing anger for going against the Kodesh Barchu's will.
303. אבל משבא אברהם ענש את האומה הזאת But, with the coming of Avraham, the punishment this nation,
304. שמצירים את זרע אברהם that oppressed the seed of Israel.
305. _____ ______
306. כי אותך ראיתי צדיק לפני בדור הזה For I have seen you are a Tzaddik before this generation. (7:1)
307. רצה לומר על פי דמבואר בזאתהר הקדוש It means to say according to the explanation in the Holy Zohar.
308. גבי משה שאמר שמות לב לב He was opposite Moses who said in Shemot 32:32
309. מחני נא מספרך Erase me please from your book.
310. אותיות מחני מי נח The letters of erase are "Who Noach."
311. שתקן נשמת נח שלא ביקש על דורו That this rectified the Neshamot of Noach who did not implore for his generation.
312. ובזה שמסר משה נפשו בשביל ישראל And with this, Moses handed over his Nefesh for the sake of Israel.
313. תיקן לנשמה דנח כי משה היה כלול מכל הנשמות This was the rectification for Noach's Neshama, for Moses was a container for all the Neshamot.
314. עיין שם Look there.
315. וידוע דמשה נקרא צדיק And as is known, Moses was called righteous.
316. שמצדיק הכל לפני ה' ללמד זכות על הכל That he was a Tzaddik greater than all. He went before Hashem to teach meritorious ways to all.
317. וידוע מאמר חכמינו זכרונם לברכה And as is known from the teachings of the sages of blessed memory,
318. כל הנביאים נתנבאו בכה All the prophets prophesied with "Coh." (Thus)
319. ומשה בזה And Moses with "This." (Zeh)
320. וזה כי אותך ראיתי צדיק לפני And this - "For I have seen you are a Tzaddik before me."
321. רצה לומר אני רואה אותך צדיק לה' להצדיק הבריות ללמוד עליהם זכות It means to say, I see you are a Tzaddik before Hashem, for the Tzaddik teaches his fellow creatures meritorious ways.
322. אימתי My fear: Example Shemot 23:27 I will send my fear before thee, and will destroy all the people to whom thou shalt come, and I will make all thine enemies turn their backs unto thee.
323. בדור הזה רצה לומר בדור שיהא בו משה In this generation, it means to say in the generation that Moses will come.
324. שהוא בחינת זה This is the level of "This"
325. נשמתך שיהא במשה דכלול כל הנשמות Your neshama that will be with Moses who is a vessel for all Neshamot.
326. יתוקן בלימוד זכות על ישראל He will rectify through the teaching of meritorious ways to Israel.
327. שנשמתך גם כן ילמוד זכות That your souls will also learn meritorious ways.
328. כיון שמשה כלול מהכל Because Moshe was a container of all of them.
329. ____ כלול = אֱלֹהִים 86
330. ובלימודו זכות כל הנשמות שבו ילמדו זכות And when he learned meritorious ways, all the Neshamot that are in him will learn meritorious ways.
331. וזהו צדיק לפני בדור הזה And this is, a Tzaddik before me in this generation.
332. ודו"ק And look at this carefully
333. ____ ______
334. וירח ה' את ריח הניחוח And Hashem smelled a pleasing smell.
335. ריח הניחוח = כפרה 305
336. איתא בבעל הטורים מסורה ב' It is written in the Baal Turim, Mesorah B,
337. וירח הכא ואידך And the smell here testifies of "And I will delight you."
338. וירח את ריח בגדיו בראשית כז כז And he smelled a fragrance in his clothes. (Beresheis 27:27)
339. עיין שם Look there.
340. נראה על פי שאמר כבוד אדוני אבי מורי ורבי It is seen that according to what is by my honorable, master, my father, my teacher and my Rabbi,
341. וירח ה' את ריח הניחוח כו' and Hashem smelled a pleasing smell, etc.
342. מהיכן בא הריח הניחוח From where did the pleasing smell come from?
343. הוא מחמת שאדם יש יצר בו It was because there is a Yetzer in a person. היצר=ריח הניחוח 305
344. על פי כן כובש את יצרו ועובד את ה' Even so, he conquered his Yetzer and served Hashem.
345. גלל כן ויאמר כו' There was heaviness, And it says, (8:21) . And the Lord smelled the pleasant aroma, and the Lord said to Himself, "I will no longer curse the earth because of man, for the imagination of man's heart is evil from his youth, and I will no longer smite all living things as I have done.
346. לא אוסיף עוד כי יצר לב האדם רע מנעוריו I will no longer curse because the Yetzer of the man's heart is evil from his youth.
347. כי על ידי יצר הרע הוא התענוג For through the Yetzer Hara, He will delight.
348. עד כאן דברי אבי Until here are the words of my Rabbi, my father.
349. ועל ידי זה השם יתברך מתלבש בישראל And through this, Hashem Yitbarach is clothing himself with Israel.
350. כנאמר ישעיה מט ג As it is said in Isaiah 49:3
351. ישראל אשר בך אתפאר And He said unto me: 'Thou art My servant, Israel, in whom I will be glorified.'
352. דאמר הצדיק ר' בער ז"ל The Tzaddik Rabbi Baer of Blessed Memory said,
353. אתפאר מלשון התלבשות מלשון ויתפרו עלי תאנה בראשית ג ז I will glorify, from the meaning of clothing oneself. "And they sewed fig leaves," (Beresheis 3:7)
354. עד כאן דבריו Until here are his words.
355. ולא במלאכי מעלה And My kingdom is not above.
356. כי ההתלבשות מגודל התענוג שיש לו מישראל For the clothing magnifies the delight there is for Him from Israel.
357. יותר מכולם כי יש להם יצר הרע More than all the rest, for they have the evil inclination.
358. ואף על פי כן כובשים אותו And even so, they conquer it.
359. וזה וירח ה' את ריח הניחוח כנ"ל And this is "And Hashem smelled a pleasing smell" as said above.
360. שהריח תענוג זה מה שמגיע מעבודת האדם That the smell is this delight that the person brings through their service.
361. וזהו גם כן וירח את ריח בגדיו And this is also, and he smelled the smell of his clothes.
362. שהריח שבני אדם הם בגדיו שמתלבש בהם That the smell of the Children of Adam was his garments that they were clothed in.
363. ועל ידי כן ריחם עליהם והבן And this was like the smell on them. And those who understand will understand.
364. ____ ___
365. בפסוק ולא אוסיף עוד להכות כל חי כאשר עשיתי 8:21 "Neither will I again smite any more every thing living, as I have done."
366. כאשר עשיתי As I have done,
367. כאשר דייקא "As" specfically.
368. נראה על פי מאמר הזאתהר It is seen according to the teachings of the Zohar.
369. בשעת בריאה אמרה מדת הדין In the time of Creation, the attribute of Judgement said,
370. רבונו של עולם האי בר נש זמין למחטי קמך Master of the universe, what person is worthy from below to endure?
371. אמר הקדוש ברוך הוא The Kodesh Barchu said,
372. וכי למגנא אתקריא רחום וחנון If I guide with mercy and compassion…
373. נמצא עיקר בריאת העולם היה על ידי שיתנהג במדת הרחמים Therefore, the source of the creation of the world was through behaving with the attribute of mercy.
374. וכן אמרו במדרש בראשית רבה יב And so it says in the Midrash, Beresheis Rabbah 12.
375. בבריאת העולם שיתף הקדוש ברוך הוא מדת הרחמים With the creation of the world, the Kodesh Barchu acted with the attribute of mercy.
376. וזהו כאשר עשיתי And this is "As I have done."
377. רצה לומר כאשר עשיתי בבריאת העולם להתנהג במדת הרחמים כן יהיה It means to say "As I have done with the creation of the world to behave with the attribute of mercy from now on."
378. ואם כן מהאי טעמא לא אוסיף להכות כל חי And if so, after this judgment, no longer will all the life be destroyed.
379. וזהו לא אוסיף כו' כאשר עשיתי And this is no more, etc. As I have done.
380. הגם שמרגיזין קדמי אתנהג במדת רחום וחנון So, as it was related in my introduction, I will behave with the attribute of mercy and compassion.
381. כאשר היה הבריאה על תנאי זה והבן As the creation was from this teaching. And those who understand will understand.
No comments:
Post a Comment