1. Vayishalach
2. בשם אדוני אבי מורי ורבי זצוק"ל In the name of my master, my father, my teacher and my righteous Rabbi,
3. עם לבן גרתי I sojourned with Lavan (32:5)
4. פירש רש"י ותרי"ג מצות שמרתי הודיע לו זאת Rash explains. "I safeguarded the 613 mitzvot" That he was making this known to him.
5. דרבותינו ז"ל אמרו That our rabbis of blessed memory said, (Berecheis 32:6)
6. ששלח לו להגיד that he sent them out to inform.
7. ויהי לי שור וחמור שלא יקנאו בו And there was for me ox and donkey, and (Esav) should not be envious.
8. שלא נתקיים בו הברכות מטל השמים ומשמני הארץ That this was not fulfilling the dew of the heavens and the fatness of the earth.
9. שזה אינו לא מטל השמים ולא משמני הארץ That this was not dew of the heaven and not fatness of the earth.
10. וכדי שלא יאמר In order that (Esav) would not say,
11. דמהאי טעמא לא נתקיימו מחמת שלא שמר התורה that the reason they were not fulfilled was because he didn't safeguard the Torah.
12. והברכות לא נתנו לו רק על מנת שיקיים התורה and the blessings were not given to him except for the sake of him having fulfilled the Torah.
13. כפי' בפרשת תולדות בפסוק בראשית כז מ According to Parachas Toldot in Beresheis 27:40
14. והיה כאשר תריד כו' And it will be when you grieve, etc.
15. לזה שלח לו For this he sent him out (the angel).
16. שתרי"ג מצות שמרתי ואף על פי כן לא נתקיימו בי הברכות That I safeguarded the 613 mitzvot, and even so, the blessings were not fulfilled wih me.
17. אף על פי ששמרתי התורה Even though I safeguarded the Torah.
18. אם כן אין לך לנטור שנאה על הברכות If so, it is not for you to bear a hateful grudge about the blessings.
19. וקל להבין And it is simple to understand.
20. ____ _____
21. הצילני נא מיד אחי Deliver me, I pray, from the hand of my brother,
22. מיד עשו From the hand of Esav. (32:11)
23. דעשו הוא הסטרא אחרא That Esav was the Sitra Achra,
24. הוא מלאך המות he was the angel of death,
25. הוא היצר הרע he was the evil inclination.
26. ובקשת יעקב היה הצילני נא שלא יהיה עשו אחי And Yaakov's question was, deliver me, I pray, that Esav will not be my brother.
27. וזהו מיד אחי מיד עשו And this was from the hand of my borther, from the hand of Esav.
28. שלא יתגלגל שהיצר הרע יהיה אחי That it will not evolve that the evil inclination is my brother.
29. שפעמים חס ושלום היצר הרע מסית לעבירה That sometimes the evil inclination incites a transgression.
30. ולעין אדם מראה מצוה And the eye of a person looks at a mitzvah,
31. ועל דרך זה מתקרב לאדם ללכדו במהרה לעשות עבירה And through this way, the person is binding themselves to conquer looking to do the transgression.
32. והבן And the understanding understand.
33. ____ ______
34. ואתה אמרת היטב איטיב עמך And you said I will surely do good with you. (32:13)
35. פירוש שאטיב עמך The explanation of "That I will do good with you,"
36. שיהא הטיב באתגליא לכל שהוא טובה That there will be the good which I reveal to all that are good.
37. שלפעמים יש חסדים מכוסים שאין נראה לעין That sometimes there are Chassidim that are not seen by the eye.
38. ואדרבה נראה שהיא רעה והטוב מכוסה On the contrary, it appears they are evil and the goodness is covered.
39. מה שאין כן בעשות הבורא ברוך הוא But, this is not so with the works of the Borei Barchu.
40. חסד מגולה עם האדם אז הטוב הוא מגולה The chessid is revealed with the person, then His goodness is revealed.
41. ____ ____
42. או יבואר ואתה אמרת היטב איטיב עמך Or one will explain "I will surey do good with you.
43. מה זה כפל לשון היטב איטיב What is this doubling of the word "good?"
44. כי הנה הבורא משפיע שפע ונותן טובו לעמו ישראל For behold, the Borei is the Pourer of the flow and gives His goodness to His people Israel.
45. וגם השפע בא על האומות And also, the flow comes upon the nations.
46. והחילוק ביניהם And it is divided among them.
47. הטובות שנותן לעמו ישראל הכוונה הוא בשביל טובה The goodness He is giving to His people, Israel, the intention is for the sake of goodness.
48. והטובה שבא על האומות הוא על דרך דברים ז י And the goodness that comes upn the nations, it is in the way of Devarim 7:10.
49. ומשלם לשונאיו אל פניו להאבידו 10 and repayeth them that hate Him to their face, to destroy them;
50. ונמצא הטובה אינה טובה להם And therefore, the goodness is not good for them.
51. אבל בישראל עמו כוונת הטובה הוא בשביל הטובה But, with His people Israel, the intentions of the goodness is for the sake of the goodness
52. וזהו היטב איטיב עמך And this is, "I will surely do good with you."
53. כוונת הטובה בשביל הטובה עצמה The intention of the goodness was for the sake of the goodness with them.
54. _____ _____
55. והיה כי יפגשך עשו אחי ושאלך למי אתה וכו' For when Esav will meet you and ask you "Whose are you, etc?" (32:18)
56. דהכלל בתחילת התקרבות האדם לה' That the rule in the beginning was, that a person would approach Hashem.
57. שיצר הרע מתגבר עליו That the Yetzer Hara is strong over them.
58. יחשוב לו שבעבודתו לה' יגיע לו טובות עולם הזה גם כן They will think that through their service to Hashem there will come to them goodness in this world, also.
59. ובזה מוכנע היצר הרע שלא לקטרג אותו על דבקותו בה' And with this, the the evil inclination is defeated, that they will not accuse one through their cleaving with Hashem.
60. ואחר כך כשכבר מדבק עצמו בה' And afterwards, when one has already cleaved themselves with Hashem,
61. אז עבודתו רק לעשות נחת רוח ליוצרו Then, their service is only making a pleasing smell for their Former,
62. ולא לטובת עולם הזה and not for the goodness of this world.
63. והיה כי יפגשך עשו אחי ושאלך למי And this is, "When you meet Esav, my brother, and he asks "Whose are you?"
64. דהיינו היצר הרע שמכונה בשם עשו That is, the evil inclination which is known by the name Esav,
65. שיפגוש במלאכי יעקב שהם מחשבות קדושות של יעקב that met the angels of Yaakov. That they are the holy thoughts of Yaakov.
66. שממנו נבראו מלאכים That from them were created angels.
" 67. ___ 32:18 And he commanded the foremost, saying: 'When Esau my brother meeteth thee, and asketh thee, saying: Whose art thou? and whither goest thou? and whose are these before thee.
19 then thou shalt say: They are thy servant Jacob's; it is a present sent unto my lord, even unto Esau; and, behold, he also is behind us.'"
68. והוא יקטרג למחשבות אנה תלך And he will accuse the thoughts (saying) "Where are you going?
69. ואמרת לעבדך ליעקב אנו מלאכי יעקב And say, "From your servant Yaakov, we are angels of Yaakov."
70. שבאמצעות מעשים הטובים אנו נבראים That through good works, we are creating.
71. כי מנחה היא שלוחה לאדוני לעשו For rest, it is sending my master to Esav,
72. שגם לך נוגע הטוב so also you are approaching the goodness.
73. שבאמצעות מעשיו הטובים יגיע לו עולם הזה that through good works, this world touches a person,
74. שעולם הזה היא מנחת היצר הרע For this world is compared to the Yetzer Hara.
75. _____ ______
76. וירא כי לא יכול לו And he saw he could not prevail against him,
77. ויגע בכף ירכו and he touched the hollow of his thigh. (32:26)
78. הענין כמו שיש ג' עולמות The matter of interest is, like there are three worlds,
79. עולם השרפים The world of the Seraphim,
80. ____ The world of Beriah is the spiritual abode of the serafim ("fiery angels"). (inner.org)
81. ועולם הגלגלים And the world of celestial spheres
82. ___ The world of Asiyah (in particular, its physical dimension) is referred to in Kabbalah as "the world of celestial spheres [galgalim]." Each of these spheres possesses individual consciousness. The highest of these spheres, "the daily sphere," is the power that makes the entire universe "revolve." (www.inner.org)
83. ועולם התחתון And the lower world.
84. כן יש באדם הראש הוא נגד עולם השרפים So there is in a person. The head corresponds to the world of the Seraphim.
85. שעל ידו משיג הבורא ברוך הוא That through it one obtains the Borei Barchu.
86. והלב הוא נגד עולם הגלגלים And the heart, it corresponds to the world of celestial spheres,
87. וכן כתוב בספר יצירה לב ונפש גלגל בשנה and so, it is written in the Sefer Yetzirah, the heart and the soul orbit in the year.
88. שבבינת הלב יכול להשיג הבורא ברוך הוא That the level of the heart is it will be able to grasp the Borei Barchu,
89. מחמת תנועת הגלגלים because it will stir the celestial spheres.
90. והירכים שבאדם נגד עולם התחתון And the body (thigh) of a person corresponds to the lower world.
91. היינו שעובד את הבורא ברוך הוא על ידי האמונה That is, that it is serving the Borei Barchu though the faith.
92. וזה מורה על הרגלים And this teaches of the festivals (feet.)
93. מלשון הרגל From the meaning of the foot (festival.)
94. וזהו הרמז ויגע בכף ירכו And this is the hint, "And he touched him in the hollow of the thigh,"
95. על ידי האמונה יוכל חס ושלום לבלבל though faith, one will be able, heaven forfend, to be mixed up.
96. וזהו ויזרח לו השמש And this is, and the sun rose for him.
97. שהתחיל הבורא ברוך הוא בשכל That it was the beginning of serving the Barchu in his mind.
98. ולזה שעובד בשכל אינו יכול לבלבל אותו And after this, when he served with his intelligence, it was no longer possible to confuse him.
99. וזהו הרמז ויאמר לא יעקב And this is the hint, "no longer Yaakov."
100. וַיֹּאמֶר, לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ--כִּי, אִם-יִשְׂרָאֵל: כִּי-שָׂרִיתָ עִם-אֱלֹהִים וְעִם-אֲנָשִׁים, וַתּוּכָל. 29 And he said: 'Thy name shall be called no more Jacob, but Israel; for thou hast striven with God and with men, and hast prevailed.
101. כי יעקב מורה על עבודה התחתונה For Yaakov teaches of service from below.
102. יו"ד עקב Yud -Ekev
103. כי אם ישראל שמורה על עבודה עליונה But Israel, which teaches of supernal service.
104. לי ראש My head.
105. _____ _____
106. ויאמר שלחני כי עלה השחר And he said, send me away, for the morning is rising.
107. וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֵנִי, כִּי עָלָה הַשָּׁחַר; וַיֹּאמֶר לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ, כִּי אִם-בֵּרַכְתָּנִי 27 And he (the angel) said: 'Let me go, for the day breaketh.' And he (Jacob) said: 'I will not let thee go, except thou bless me.'
108. עיין ברש"י Look in Rashi.
" 109. ___ for dawn is breaking: And I must recite a song [of praise] (Gen. Rabbah 78:1, Chullin 91a).
unless you have blessed me:Acknowledge for me the blessings [with] which my father blessed me, which Esau is contesting.
"
110. שהגיע העת לומר שירה That the time is approaching to sing songs.
111. שמעולם לא אמר שירה עדיין That the world did not sing songs yet,
112. ועתה הגיע העת לומר שירה and the time approached, the time to sing songs.
113. ויש להבין למה הגיע עתה העת שלו לומר שירה And there is this to understand, why is it approaching now? The time for him to sing songs?
114. דהנה כל השרים של האומות אומרים שירה That behold, all singers of the nations sing songs.
115. ואימתי אומרים שירה And do they not sing songs?
116. כשעושה איזה אומה חסד למטה עם ישראל When a naton does some kindness below with Israel,
117. מזה הגיע להם התגברות לשר שלהם לומר שירה From this, there comes to them an enthusiasm to sing for themselves a song.
118. וכאן היה שרו של עשו And here was the song of Esav.
119. ועשה עשו בכאן חסד עם יעקב And Esav, here, did kindness with Yaakov.
120. ומזה החסד הגיע התגברות לשר שלו לומר שירה And from this kindness there came to him an enthuiasm to sing, for him to sing a song.
121. ולכך כתיב And therefore it is written,
122. שמעולם לא אמר שירה ועתה הגיע העת שלו לומר שירה That before, they did not sing songs, and now approched the time they would sing songs.
123. כי מעולם לא עשה עשו עם יעקב חסד For before, Esav did not do kindness with Yaakov,
124. ועתה עשה חסד עם יעקב And now he did kindness with Yaakov.
125. ולכך הגיע עתו לומר שירה And therefore, it now came to him to sing songs.
126. _____ _____
127. ויאמר לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל כי שרית עם אלהים ואנשים ותוכל 32:29 And he said: 'Thy name shall be called no more Jacob, but Israel; for thou hast striven with God and with men, and hast prevailed.'
128. הענין כי יש אדם שהוא דבוק תמיד בהבורא ברוך הוא The matter if interest is that there is a person who is always cleaved with the Borei Barchu.
129. אפילו כשהוא מדבר עם בני אדם Even when they are cleaving with a son of man.
130. ויש אדם שהוא דבוק בהבורא ברוך הוא בעת שעוסק בעבודתו ובתורתו ובמצותיו And there is a person that cleaves with the Borei Barchu in the time they are looking in their service and in the Torah, and in His reality.
131. אבל כשמדבר עם בני אדם But, when they are speaking with the son of Man,
132. אינו יכול לדבק מחשבתו להבורא ברוך הוא and they are not able to cleave their thoughts to the Borei Barchu.
133. והבחינה הא' נקרא ישראל And the first level is called Yisrael.
134. כי הוא אותיות ישר אל For this has the letters of the upright of 'El.
135. וגם לי ראש And also, a head for Me.
136. והבחינה הב' נקרא יעקב יו"ד עקב And the second is called Yaakov, Yud Ekev.
137. וזהו לא יעקב וכו' And this is "not Yaakov, etc."
138. כי אם ישראל כי שרית עם אלהים That with Israel, who contended with Elohim,
139. כלומר שאתה דבוק באלהים אפילו כשאתה מדבר עם בני אדם As it is said that you are cleaving with Elohim even when you are cleaving a son of man.
140. וזהו עם אלהים ואנשים ותוכל לדבק מחשבתך תמיד להבורא יתברך And this is, with Elohim and men, and you prevailed to cleave your thoughts continuosly with the Borei Yitbarach.
141. ____ ____
142. ויקרא שם המקום כו' And he called the name of the place, etc.
143. וַיִּקְרָא יַעֲקֹב שֵׁם הַמָּקוֹם, פְּנִיאֵל: כִּי-רָאִיתִי אֱלֹהִים פָּנִים אֶל-פָּנִים, וַתִּנָּצֵל נַפְשִׁי. 31 And Jacob called the name of the place Peniel: 'for I have seen God face to face, and my life is preserved.'
144. כי הנה יש אדם שעובד את הבורא ברוך הוא For behold, there is a person that serves the Borei Barchu,
145. בעבור שישפיע עליו כל הטובות כשיעבוד אותו That will pass over them the flow of all the goodnes when they serve Him..
146. ויש בחינה גדולה מזאת And there is a great level for them.
147. שאדם עובד את הבורא ברוך הוא that the person serves the Borei Barchu,
148. בגין דאיהו רב ושליט with the result they are abundant and in control.
149. ואין כוונתו כלל על קבלת הטובה And they don't have any intention at all of receiving the goodness.
150. והבחינה הזאת נקרא פנים בפנים And this level is called face to face.
151. כי הוא עובד את הבורא ברוך הוא For they are serving the Borei Barchu,
152. בגין דאיהו רב ושליט resulting that they have abundance and control.
153. והבורא ברוך הוא כביכול פונה אליו פנים בפנים And the Borei Barchu, as it were, faces them face to face.
154. והבחינה הא' נקרא פנים באחור And the second is called facing the back.
155. כי הבורא ברוך הוא פונה אליו פנים For the Borei Barch faces their face,
156. והוא כביכול עובד בכדי לקבל טובות מאתו and they, as it were, serves in order to receive goodness from Him.
157. וזהו כי ראיתי אלהים פנים בפנים And this is "For I have seen Elohim face to face."
158. זהו הבחינה הב' This is the second level ,
159. וזהו הרמז ותנצל נפשי And this is "My life is preserved."
160. לשון הפרשה Meaning the separation.
161. הרמז שלא עלה על לבו לעבוד בשביל הדבר הנוגע לעצמו The hint, that it did not arise upon their heart to serve for the same of a matter close to them.
162. דהיינו בכדי לקבל טובות מאתו יתברך That is, in order to receive goodness from from Him, the Yitbarach.
163. וזהו ותנצל נפשי לשון הפרשה בדבר הנוגע לנפשו And this is, "And He preserved my life," meaning the separation of the matter close to their nephesh.
164. והבחינה הזאת הוא לשמה And this level is for its own sake,
165. והבחינה הא' שלא לשמה and the first level is not for its own sake.
166. ____ _____
167. ויקרא לו אל אלהי ישראל And He called it 'El, the G-d of Israel. (33:20)
168. וַיַּצֶּב-שָׁם, מִזְבֵּחַ; וַיִּקְרָא-לוֹ--אֵל, אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל. {ס} And he erected there an altar, and called it El-elohe-Israel. {S}
169. אמרו רבותינו ז"ל מגילה יח. The sages of blessed memory said in Megillah 18a3
170. מנין שהקדוש ברוך הוא קרא ליעקב אל where it says the Kodesh Barchu called Yaakov 'El.
171. ומי קראו אל אלהי ישראל And who called him 'El? The Elohai Yisrael?
172. הענין יבואר שלא תאמר חס ושלום זה And the matter I will explain, is that it did not say this, heaven forfend.
173. שיעקב נקרא אל לעבוד לו That Yaakov was falled 'El to serve him
174. חלילה לומר כן Heaven forbid it should say this.
175. ויבואר למה נאמר כאן דווקא אלהי ישראל And it explains why here, specifically, is it Elohai Yisrael.
176. ולמה דווקא שם זה And why specifically in this place.
177. כי אל הוא לשון תקיף For 'El has the meaning of strong (or surrounding.)
178. ובעל היכולת And very powerful.
179. והנה ידוע צדיק מושל ביראת אלהים And behold, it is known, the tzaddik rules through the fear of Elohim.
180. שמואל ב' כג ג 2 Shmuel 23:3
181. מי מושל בי צדיק מועד קטן טז ע"ב Who rules me? The Tzaddik. Moed Qatan 17b
" 182. ____ who rules Me? [It is] the righteous: for I make a decree and he [may] annul it’.
"
183. נמצא כביכול הצדיק מושל על גזירותיו של הקדוש ברוך הוא Therefore, as it were, the tzaddik rules over the decrees of the Kodesh Barchu
184. לבטל הגזירה רעה מישראל ולהפוך לטובה to nullify the evil decree for Israel and to reverse it to good.
185. ובאמת זה הוא הרצון העליון לאהבת ישראל And in truth, this is the supernal will, to love Israel.
186. שהצדיק יבטל הגזירה רעה לטובה That the tzaddik will nullify the evil decree for goodness.
187. וזהו ומי קראו ליעקב אל And this is, who called Yaakov 'El?
188. שיהא בידו היכולת לבטל הנגזר למעלה לטובות ישראל אלהי ישראל That he would immediately have the ability to nullify the decreeing from above to goodness for Israel? Elohai Yisrael.
189. הרוצה בטובתן של ישראל ואין חפץ ברעתם And desires goodness for Israel and does not desire evil for them.
190. רק להשפיע להם כל הטוב Only to pour upon them all goodness.
191. ___ ____
192. באופן אחר נראה And in another wheel, we see
193. ומי קראו אל אלהי ישראל And who called him 'El? The Elohai of Israel.
194. כלומר כשהקדוש ברוך הוא גוזר הצדיק מבטלה As it is said, when the Kodesh Barchu decrees, the tzaddik nullifies.
195. אבל כשהצדיק אחד גוזר אין צדיק חבירו יכול לבטלה But, when one tzaddik derees, their partner will not be able to nullify it.
196. שכך מחשבתו ודיבורו עושה פעולה That all the thoughts and speech make works
197. כמו מחשבתו ודיבורו של צדיק שני like the thoughts and speech of the second tzaddik.
198. אפס כשהקדוש ברוך הוא גוזר גזירה לבדו בלי רצון הצדיק Nevertheless, when the Kodesh Barchu decrees a decree alone, without the will of the tzaddik,
199. יכול לבטלה they will be able to nullify it.
200. וזה מי קראו אל אלהי ישראל And this is, "Who called him 'El?" The Elohai of Israel.
201. כלומר גזירות אלהי ישראל ולא של צדיק אחר As it says, the decrees of the Elohai of Israel, and it of the tzaddik afterwards.
202. ____ _____
203. ותצא דינה בת לאה And Dinah, the daughter of Leah, went out.
204. רבותינו ז"ל אמרו בראשית רבה פ The sages of blessed memory said in Beresheis Rabbah 80:1
205. שנקראת על שם לאה שיצאנית היתה That she was called by Leah's name who was going out.
206. עיין ברש"י Look in Rashi.
207. _____ the daughter of Leah: And not the daughter of Jacob? However, because of her going out she was called the daughter of Leah, since she (Leah) too was in the habit of going out, as it is said: “and Leah came forth toward him” (above 30:16). [from Tanchuma Vayishlach 7] (And concerning her, they devise the proverb: Like mother like daughter.) - [Gen. Rabbah 80:1]
208. ונראה פירוש על פי מאמר רבותינו ז"ל And it is seen in the explanation according to the teachings of our sages of blessed memory,
209. שדינה נתהפכה במעיה של לאה That Dinah was changed into a woman in the stomach of Leah.
210. מחמת תפילת לאה Because of Leah's prayers.
211. עיין שם Look there.
212. וזה שאמר הכתוב בת לאה And this is what it says in the writing - "A daughter of Leah." ---
213. רצה לומר לאה גרם שתהיה בת It means to say, Leah caused that she would be a daughter.
214. ולא זכר כפי העיבור על ידי תפילתה And it is not mentioned the pregnancy was through her prayers.
215. ומחמת שהיתה בת וירא אותה שכם כו' And because she was the daugther, and she looked (at the daughters) of Shechem, etc.
216. וקל להבין And it is easy to understand.
217. ____ ___
218. ויעל מעליו אלהים במקום אשר דבר אתו And Elohim went up from him in the place where He had spoken to him.
219. רש"י פירש איני יודע מה מלמדנו Rashi explained, I do not know what this teaches us.
220. והנראה דרבותינו ז"ל בראשית רבה מז And it is seen that the Rabbis of blessed memory in Beresheis Rabbah 47:8
" 221. _____ The Patriarchs are [God's] Heavenly Chariot. Thus it is written, AND GOD WENT UP FROM UPON ABRAHAM; again, And God went up from upon him (Gen. XXXV, 13); further, And, behold, the Lord stood upon him (ib. XXVIII, 13).2
"
222. דרשו מזה הפסוק ויעל דאבות הן הן המרכבה And they expounded from this passage, And went up, that the Fathers are the Heavenly Chariot.
223. וידוע דאבות לא היו המרכבה רק בהיותם בארץ ישראל And it is known the forefathers were not the heavenly chariot except when they were in the land of Israel.
224. כפירוש רש"י בפרשת ויצא בפסוק בראשית לא ג As Rashi explained in Parashas Vayeitze in Beresheis 32:3
225. שוב אל ארץ אבותיך:ושם אהיה עמך, אבל בעודך מחובר לטמא אי אפשר להשרות שכינתי עליך: Rashi: Return to the land of your forefathers:And there I will be with you, but as long as you are still attached to the unclean one, it is impossible to cause My presence to rest upon you. — [from Pirkei d’Rabbi Eliezer , ch. 36]
226. And Hashem said to Yaakov, "Return to the land of your father, etc, and I will be with you."
227. אבל בעודך מחובר וכו' But, as long as you are joined, etc.
228. עיין שם Look there.
229. וזה היה הדיבור הראשון בשובו אל ארץ כנען לדבר עמו נחמות And this was the first words, to return to the land of Canaan, to tell him words of comfort.
230. כי הדיבור בשכם לא היה רק ציווי ללכת בית אל For the words in Shechem, it was not so, he was only commanded t go to Beit 'El.
231. מה שאין כן בבית אל But this was not so in Beit 'El.
232. דיבר עמו דברים העתידים ונחמות לו ולזרעו He spoke with him words of the future, and comforted him and his seed.
233. ואז נשתלם הוא להיות מהמרכבה And then he was made worthy to be a heavenly chariot.
234. ולכן נאמרה כאן ויעל מאליו And therefore it is said here, and He rose from upon him.
235. שלמדו רבותינו ז"ל שאבות הן הן המרכבה That it teaches us the forefathers were the heavenly chariots.
Thank you for this -- I was struggling with a phrase in one of these teachings and coming to your blog was a big help.
ReplyDelete