Search This Blog

Sunday, September 12, 2010

Kedushat Levi - Beresheis

1. בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ א א In the beginning, G-d created the heavens and the earth. (1:1)
2. הכלל שהבורא ברוך הוא ברא הכל והוא הכל The general rule is that the Creator, Blessed is He, created everything and He is everything.
3. והשפעתו אינו נפסק מעולם And His Flow does not cease from the world.
4. כי בכל רגע משפיע שפע לברואיו ולכל העולמות ולכל ההיכלות ולכל המלאכים ולכל חיות הקודש For in every instant, He is Flowing to His Creation and to all the worlds, and to all the palaces, and to all the angels and to all the Holy Beings.
5. ולכן אנו אומרים נוסח ברכת יוצר אור' ישעיה מה And therefore, we say the Nusach of the blessing "Yotzer Or" (Isaiah 45:7)
6. יוצר אור ובורא חושך' Is sending forth light and creating darkness.
7. ולא יצר אור וברא חושך רק יוצר' בלשון הוה And it is not He sent forth light and He created darkness, for sending forth has the meaning of now.
8. כי בכל רגע הוא יוצר שבכל רגע הוא משפיע חיות לכל חי For in every instant, He is sending forth, that in every instant there is a Flow of vitality to all life.
9. והכל מאתו יתברך והוא שלם והוא כלול מהכל And everything is from Him, the Blessed one. And He is complete. And is the everything for the everythings.
10. ולכן כשאדם בא ל'אין' ויודע שהוא אינו כלום רק הבורא ברוך הוא Therefore, when a person comes to Ein and knows that they are not anything. Except if the Creator, Blessed is He
11. נותן בו כח sets strength in them.
12. אז מכנה להשם יתברך בשם בחינת יוצר' Then because Hashem Yitbarach is known in the name corresponding to "Sending forth."
13. דהיינו לשון הוה שגם עתה הוא יוצר That is, in the meaning of now, that also in this time He is forming.
14. אכן כשאדם מסתכל בעצמו ואינו מסתכל ב'אין' Indeed, when a person examines within themselves and is not examining in "Ein."
15. הוא במדריגות יש' Then they are in the level of "there."
16. אז מכנה להבורא ברוך הוא רק בחינת יצר דהיינו שברא אותו כבר Then, the Borei Barchu is known only in the level of "Sent forth." That is that He created it already.
17. ולכן אנו אומרים אשר יצר את האדם בחכמה' And therefore, we say that He formed the person through wisdom.
18. דחכמה הוא מדריגת יש' That wisdom corresponds to Yesh.
19. ולכן שפיר שייך יצר ולא יוצר And therefore, there is an improvement with sent forth, and not sending forth.
20. _____ _____
21. ולכן נאמר בכתבי האר"י ז"ל שה' מלך הוא בחינת אין' And therefore it was said in the writings of the Arizal that Hashem rules. He corresponds to Ein.
22. כי ה' מלך שהוא עכשיו נותן בנו חיות For Hashem rules so He is now setting vitality in us.
23. והוא בחינת אין' שאין אנו כלום רק שהשם יתברך נותן בנו כח And He corresponds to Ein. That we would be nothing at all except for the fact that Hashem Yitbarach is setting strength in us.
24. והנה ה'אין' הוא מתנהג הכל למעלה מהטבע And behold the Ein. He is guiding all above from below.
25. וה'יש' מתנהג בטבע And behold, the Yesh is guiding in nature.
26. אמנם ההתחברות שאנו מחברים היש באין Indeed, the joining together, that we are joining the Yesh with the Ein.
27. הוא על ידי המצוה ותורה This is through the Mitzvot and the Torah
28. שנקראת והחיות רצוא ושוב' יחזקאל א יד) That this is called "And the Chayot ran and returned. (Ezekiel 1:14.)
29. וזה שכתב הזוהר ח"ג נג ב And this is what is written in the Zohar.
30. כי המצות והתורה הוא סתום ואתגליא For the Mitzvot and the Torah are hidden and revealed.
31. כי סתום הוא מרומז לאין For hidden is hinting of Ein.
32. ואתגליא מרומז ליש שהוא התחברות יש באין ואין ביש And the revealed hints of "there", that there is a joining of Yesh with Ein, Ein with Yesh.
33. ולכן נקראת מצוה' And there are called a Mitzvah. (Joining)
34. כי מ"צ הוא בא"ת ב"ש י"ה For Mem Tzaddi in the Atbash cipher becomes Yud Hei.
35. עי' תיקו"ז תיקון כט According to the Zohar
36. דהיא בחינת האין That this corresponds to the Ein.
37. ואותיות ו"ה של מצוה הוא בחינת יש And the letters Vav hei of Mitzvot correspond to Yesh
38. ולכן אותיות י"ה הוא סתום And therefore, the letters Yud hei are hidden.
39. כי אין' הוא סתום For Ein is hidden
40. ____ _____
41. ונבאר זה מהו הנסתר והנגלה שבמצוה And this will be explained: What is hidden and what is revealed in the Mitzvah.
42. דזה שאנו פועלין במצוה שאנו עושין נחת רוח להשם יתברך That this is what we are doing with the Mitzvot we are doing: a pleasing fragrance for Hashem Yitbarach.
43. זה הוא בסתר שאינו נראה לנו That this is in the hidden part. That it is not seen by us.
44. ומה שאנו פועלין טובות לעצמנו And that we are (also) making goodness for ourselves.
45. זה הוא נראה לנו This is what is seen by us.
46. וזה פירוש הכתוב דברים כט כח And this is the explanation of what is written in Devarim 29:28
47.  הַנִּסְתָּרֹת--לַיהוָה, אֱלֹהֵינוּ; וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ, עַד-עוֹלָם--לַעֲשׂוֹת, אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת 28 The secret things belong unto the LORD our God; but the things that are revealed belong unto us and to our children for ever, that we may do all the words of this law.
48. הנסתרות לה' אלהינו' The hidden things are for Hashem our G-d.
49. פירוש הנסתרות' בחינת הסתר שבמצות שאנו פועלין הוא לה' אלהינו' The explanation of the hidden, corresponding to the hidden in the Mitzvot we do, it is for Hashem, our G-d.
50. שמה שאנו פועלין בו הוא נסתר לנו For what we are doing with them is hidden from us.
51. והנגלות' הבחינת התגלות הוא לנו ולבנינו' And the revealed things, correspond to what is revealed to us and our children.
52. הוא מה שאנו מביאים שפע This is that we are bringing the Flow.
53. שהוא נגלה לנו For these are being revealed to us.
54. וזהו בראשית ברא אלהים' And this is, in the beginning G-d created.
55. פירוש שהשם יתברך ברא יש' שהוא ראשית The explanation is that Hashem Yitbarach created Yesh, that it is the beginning.
56. ועל ידי זה נתהוה שהשם יתברך ברא בריאת שמים וארץ And through this we have that Hashem Yitbarach created the creations of the heavens and the earth.
57. כי קודם הכל נתהוה באי"ן For before, everything was in Ein.
58. וזהו שתרגם ירושלמי בחוכמא' ברא כו' And this is the interpretation in Yerushalmi, In Chochmah, created, etc.
59. כי חכמה הוא בחינת יש' For Chochmah corresponds to Yesh.
60. _____ _____
61. או יאמר בראשית ברא אלהים את Or one could say "In the beginning G-d created "et." (Beresheis 1:1)
62. נראה דהנה כל העולמות וכל המלאכים והעולם התחתון It is seen, that behold, all the worlds and all the angels and the lower world
63. מקבלים שפע מהבורא יתברך are receiving of the Flow from the Borei Yitbarach.
64. וכל החיות של העולמות רק ממנו יתברך And all the vitality of the worlds is only from the Yitbarach.
65. כמאמר אליהו ז"ל וכד אנת תסתלק מינייהו וכו' As Eliyahu of Blessed memory said, You will not depart from us.
66. ואנת הוא נביעו דכולא' And "You", they are the prophets of the assembly (Zohar)
67. והנה העולמות אינם יכולים לקבל השפע ממנו יתברך And behold, the worlds are not able to receive the Flow for them from the Blessed One,
68. כי אם על ידי לבושין ועל ידי כמה צמצומים except if it is veiling and through contractions,
69. כנודע מדברי האר"י ז"ל עץ חיים As is known from the words of the Arizal in the Etz Chaim.
70. כי כל העולמות הם מגושמים ועבים לנגד השפע היוצא ממנו יתברך For all the worlds, these are the rain and the clouds corresponding to (veiling and contracting) the Flow sent to us from the Yitbarach.
71. אפילו המחשבה טהורה שהיא דקה מן הדקה Even if one's thoughts are pure, they are dust from dust.
72. הוא עב ומוגשם להחיות הנמשך ממנו יתברך They are the cloud and the rains for the vitality, and from them the Yitbarach is drawn.
73. ולכן קודם שברא את העולם ברא עולמות And therefore, before the creation of the world, He created the worlds.
74. שיתלבש בהן הבורא ברוך הוא So He would cloth the Borei Barchu in them.
75. שעל ידי זה יוכלו לקבל העולמות השפע That through this, all the worlds will be able to receive the Flow.
76. הנמשך מאתו יתברך The Yitbarach is drawn from them.
77. ואלו העולמות מצוחצחים And these worlds were arid.
78. ועליהם נאמר ישעיה נח י And about them it is said in Isaiah 58:10
79. וְתָפֵק לָרָעֵב נַפְשֶׁךָ, וְנֶפֶשׁ נַעֲנָה תַּשְׂבִּיעַ; וְזָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹרֶךָ, וַאֲפֵלָתְךָ כַּצָּהֳרָיִם. 10 And if thou draw out thy soul to the hungry, and satisfy the afflicted soul; then shall thy light rise in darkness, and thy gloom be as the noon-day;
80. וְנָחֲךָ יְהוָה, תָּמִיד, וְהִשְׂבִּיעַ בְּצַחְצָחוֹת נַפְשֶׁךָ, וְעַצְמֹתֶיךָ יַחֲלִיץ; וְהָיִיתָ, כְּגַן רָוֶה, וּכְמוֹצָא מַיִם, אֲשֶׁר לֹא-יְכַזְּבוּ מֵימָיו. 11 And the LORD will guide thee continually, and satisfy thy soul in drought, and make strong thy bones; and thou shalt be like a watered garden, and like a spring of water, whose waters fail not.
81. והשביע בצחצחות נפשך' And I will satisfy your Nefesh in arid places.
82. ואלולי זאת לא היו כל העולמות And this case was not for all the worlds,
83. יכולין לסבול אור שפעו יתברך וחיותו הנמשך that they would be able to bear the light of the Yitbarach's Flow and the vitality that was drawn from them.
84. ונמצא קודם הכל ברא לבושין מצוחצחין ועולמות ומדות מצוחצחין And therefore, before everything, He created arid garments and worlds and arid attributes.
85. שיוכלו העולמות שלמטה מהן לסבול חיות הנמשך ממנו So that the worlds below were able to bear the vitality drawn from them.
86. וזהו פירוש הפסוק בפשוטו And this is the explanation of the passage in its simple meaning.
87. בראשית' הכל ברא אלהים את השמים' כו' In the beginning, "Hachol" - Elohiym created the heavens, etc.
88. תיבת את' כמו אתה ו'אתה' The word Et is like "you." And "you…"
89. פירושו ואתה' מרבבות קודש דברים לג ב) He explains, and you, with some of the holy myriads. Devarim 33:2
90. פירוש בראשית הכל ברא את העולמות המצוחצחין Explains, In the beginning (Hachol) created the arid worlds.
91. שנבראו קודם בריאת העולמות For they were created before the creation of worlds.
92. שיוכלו לבא מהם שמים וארץ את' הוא כמו לשון בא That there would be able to come from them the heavens and the earth. "Et" is like the meaning of bring.
93. שמעולמות המצוחצחין העליונים יוכלו לבא שמים וארץ That from the supernal arid worlds would be able to bring the heavens and the earth.
94. __________ __________
95. ולתתך עליון על כל הגוים אשר Or another explanation. Beresheis is Beyt Reshyt.
96. תיקו"ז תיקון א) השם יתברך משפיע שפע Hashem of Blessing was pourer of the Flow.
97. ואנו בתפלתינו עושים צימצום בהשפע כל אחד לפי הרצון שלו And we, in our prayers are making a contraction in the Flow , each one according to their will.
98. זה עושה צימצום עם אותיות חיים This one makes a contraction with the letters for life.
99. וזה עם אותיות חכמה לחכמה And this one takes the letters in Chochmah and makes Chochmah
100. וזה עם אותיות עושר לעושר And this is with the letters of riches, to riches.
101. לכל הטובות כל אחד כרצונו For all the goodnesses, each one according to their will.
102. והנה כל מה שיש ברוחניות יש כמוהו בגשמיות And behold, for everything there is in spirituality, there is something like it in physicality.
103. והנה בגשמיות יש קול ודיבור And behold, for the physical, there is voice and words.
104. הקול הוא כלול והדיבור הוא הצימצום להקול באותיות הדיבור The voice, it is the container, and the speech is contracted to the voice in the letters of the speech
105. והנה כן בראש השנה הקול שופר הוא השפע מהבורא ברוך הוא And behold, as on Rosh Hoshanna, the Shofar's voice, this is the Flow from the Borei Barchu.
106. הוא הכלול ומה שאנו אומרים מלכיות זכרונות ושופרות This is the physical container, And what we say, Kingship, remembrances, and Shofar blasts.
107. הוא הצמצום שאנו מצמצמים בהאותיות את השפע מהבורא ברוך הוא This is the contractions, that we contract, using letters, the Flow from the Borei Barchu.
108. כל אחד כפי הרצון שלו It is all one according to the will for them.
109. והנה זה שהשפע נשפע כלול מהבורא יתברך And behold, this Flow was entirely Flowing from the Borei Yitbarach.
110. זה הוא בחינת תורה שבכתב' This is the level of the written Torah.
111. וזה שאנו עושין צימצום בהשפע עם האותיות And this is us making contractions in the Flow with the letters.
112. הוא בחינת תורה שבעל פה' This is the aspect of the Oral Torah.
113. כי תורה שבעל פה היא ברצון ישראל For the Oral Torah is in the will of Israel.
114. כאשר הם עושין הפירוש בהתורה שבכתב As they make the explanations of the written Torah.
115. וזהו בראשית' - ב' ראשית תורה שבכתב ושבעל פה And this is Beresheis. - Beyt Reshiyt, Written Torah and Oral Torah.
116. _____ _____
117. בראשית ברא אלהים פירש רש"י In the beginning, G-d created. Rashi explains.
118. לא היה צריך להתחיל התורה כו' It was not necessary to begin the Torah, etc.
119. לכאורה יש להבין הא התורה צריך להתחיל בבי"ת To explain, there is to understand why the Torah needed to begin with Beyt.
120. והנראה כי טעם שהתורה מתחיל משום דאמרו ז"ל ילקוט ירמיה רס"ג בשם פרקי דרבי אליעזר And the explanations, that the rationale of the Torah beginning from there is according to the words of the sage of blessed memory, the teachings of Jeremias Rasag in the name of the words of Rabbi Eliezar.
121. שאות בי"ת סתום מג' רוחות ופתוח מרוח צפונית That the letter Beyt is closed on three sides and open on the north side.
122. שהשם יתברך ברא העולם בג' רוחות That Hashem Yitbarach created the world with three sides
123. ורוח צפונית פתוח and an open side
124. מי שיעשה עצמו אלוה יאמרו לו שיברא הרוח הד' One that will elevate themselves, I will say to them to create the fourth side. (read Letters of Light on Beyt.)
125. נמצא התחלה בב' Therefore, the beginning is with Beyt.
126. משום לידע שהקב"ה חידש העולם And from there, one will come to know that the Kodesh Barchu renewed the world.
127. ושפיר כתב רש"י לא היה צריך להתחיל אלא מהחודש הזה כו' And from Rashi's explanation, it was not necessary to begin except from this renewal, etc. (from Egypt.)
128. שאז בשעת יציאת מצרים על ידי הניסים והנפלאות That at that time, they were sent out from Mitzriam through miracles and wonders.
129. והמבין יבין Those who understand will understand.
130. _________ __________
131. עוד יבואר בראשית ברא אלהים את השמים מלת את' הוא מיותר Or one will explain, "In the beginning G-d created the heavens… The word Et is extra.
132. ונראה להבין כי מלת את' הוא מלשון בא And it is seen from the understanding that the word "et" has the meaning of brought.
133. מלשון דברים לג ב ואתה מרבבות קודש' From the meaning (Devarim 33:2) and He came with His Holy Myriads.
134. שהאציל עולם אצילות ועולם הבריאה ועולם היצירה ועולם העשיה שבזה יהיה שמים וארץ That regarding the world of Atzilut, and the world of Beriah, and the world of Yetzirah, and the world of Beriah, that in these will be the Heavens and the Earth.
135. ובזה יבואר הפסוק להלן פסוק ג ויאמר אלהים יהי אור ויהי אור' And through this one will come to explain the passage that follows in verse 3. And Elohiym said "Let there be light (future) and there was light. (past.)
136. שבכל מעשה בראשית נאמר ויהי כן' That with all works of creation, it is said "And it was so."
137. וכאן כתוב ויהי אור And here it is written, and there was light.
138. והנראה דלשון כן' הוא כך And behold, that the meaning of "so," it is "Thus."
139. לא כמו שהיה בתחלה רק כמו שנברא Not like it was in the beginning, only like it was created.
140. אבל האור בלאו הכי היה אור But the light was without this, it was light.
141. רק שנאצל מאור אין סוף Only that it was next (the boundary) to the light of the Ein Sof.
142. ואם כן אור אין סוף היה מתחלה And if so, the light of the Ein Sof existed from the beginning.
143. רק שבזה הדיבור ויהי אור' נאצל מאור אין סוף להעולמות ונפרד מאור האין סוף Only that in this statement: "And there was light" that next to the light of the Ein Sof were the worlds and they descended from the light of the Ein Sof.
144. אם כן מיד שאמר יהי אור' מיד נפרד מאור אין סוף כפי שיעור שיכולין העולמות לסבול If so, immediately before it was said "Let there be light" before were separated before the Ein Sof" according to the portion that the worlds will be able to bear.
145. וזהו ויהי אור' מאור אין סוף And this is, 'And let there be light', from the light of the Ein Sof.
146. וכן הוא בזוהר ויהי אור' אור שכבר היה And so, it is in the Zohar, 'And there was light', light that already was.
147. ובזה יבואר הפסוק להלן ב ג אשר ברא אלהים לעשות' And through this only will explain the following passage (2:3) 'That Elohiym created to do.'
148. מלת לעשות' הוא מיותר The word "To do" is extra.
149. והנראה כי הקב"ה בכל יום מחדש מעשה בראשית And it is seen that the Kodesh Barchu, in every day, is renewing the works of creation.
150. ככתוב נוסח ברכת יוצר אור' מחדש בטובו וכו' מעשה בראשית' As it is written in the Nusach of the blessing Yotzer Or, from the renewing of His goodness, etc. The works of creation.
151. אך ההפרש שבין מעשה בראשית ובין התחדשות בכל יום מעשה בראשית שבכל יום מעשה בראשית ברוחני However, the explanation, that between the works of creation and the renewal every day of the works of creation, that in every day the works of creation are in My Ruach.
152. ובמעשה בראשית נתחדש מעשה בראשית הגשמי And that the works of creation are the renewing of the physical works of creation.
153. וזהו אשר ברא אלהים לעשות' זו שברא ה' עולמות And this is what Elohiym created to do, that Hashem created the worlds,
154. כדי שיוכל לברוא גם עולם העשיה עולם הגשמי in order that He would also be able to create the world of Asiyah, the physical world.
155. _____ _______
156. במדרש ב"ר ח ה בשעת בריאת העולם אמת אמר אל יברא In the Midrash Rabbah 8:5 (Book 1, page 58) "At the time of the creation of the world, Truth said, do not create it.
157. מה עשה הקב"ה What did the Kodesh Barchu do?
158. השליך אמת ארצה He cast truth upon the earth.
159. שנאמר (תהלים פה יב) 'אמת מארץ תצמח' As it is said in Tehillum 85:12. Truth springs from the earth. (Note, the Rashi Tevot of this is Emet.)
160. הכלל כי האדם שהוא שקרן The rule is, when the person is false,
161. אינו יכול לעסוק אפילו בזה העולם בעסקי העולם הזה they will not be able to study intensely, even in this world in the ponderings of this world.
162. כי מי שהוא שקרן אינם רוצים לעשות עמו אפילו משא ומתן ולדבר עמו For whoever is false, one does not desire to do things with them, even to burden, or give, or to speak with them.
163. ובאמת בשאר מצות אפילו כשאדם אינו מקיים חס וחלילה אף על פי כן יכול לעסוק בעסקי זה העולם.  And in truth, with the remaining Mitzvot, even when a person is not fulfilling them, heaven forefend, even so, one will be able to ponder through pondering this world.
164. ולא כן בשאר מצות And is this not so with the remaining Mitzvot?
165. הכלל כי האמת הוא מדריגה גדולה ואינו בא בנקל The rule is, that the truth is a great level and does not come easily.
166. ואם היה באפשרי לעולם להתקיים בלא האמת And if it were possible for the world to be established without the truth,
167. לא היה האדם מעורר עצמו לבא אל האמת the person would not arouse themselves to come to the truth.
168. ולא היה עושה שום דבר לבא אל מדריגת האמת And they would not be able to make any words to come to the level of the Truth.
169. ולזה עשה השם יתברך And for this, Hashem Yitbarach did it.
170. שבלא אמת לא יכול להתקיים אפילו בעסקי העולם הזה That without truth, one would not be able to fulfill them, even through pondering in this world.
171. בכדי שעל ידי זה יעורר עצמו לבא אל האמת בעבודות הבורא יתברך In order that through this, one will be able to arouse themselves to come to the truth through serving the Borei Yitbarach.
172. וזהו השליך אמת ארצה And this is, 'He cast Truth upon the earth.'
173. שגם בארציות לא יתקיים בלא אמת So that earthly matters will not be established without truth.
174. ודו"ק Look at this carefully.
175. ____ _____
176. ובאופן אחר על פסוק והארץ היתה תוהו ובוהו And in another teaching on the passage "And the earth was formless and void."
177. הגם להמבין והעובד את הבורא ברוך הוא Also to understand, and to serve the Borei Barchu.
178. פירוש ראשון The first explanation
179. כי בפעולתנו ובמעשינו הטובים אנו מעוררים המדות העליונים להשפיע שפע רב לכל העולמות העליונים For with our potential works and our good deeds we are arousing the supernal attributes to pour a great Flow to all the supernal worlds.
180. ולכל המלאכים ולכל הנשמות ולכל היכלות עליונים And for all the angels and all the Neshamot and for all the supernal palaces.
181. ואנו במעשינו הטובים ובקיום מצותיו ובלימוד תורתו אנו הגורמים שפע בכל העולמות And we, with our good works and the fulfillment of His Mitzvot, and with studying His Torah, we give rise to the Flow in all the worlds.
182. ועיקר הוא בדחילו ורחימו כמו שהזהרנו הכתוב דברים י יב And the essence is in their awe and reverence is like the explanation in Devarim 10:12
183. וְעַתָּה, יִשְׂרָאֵל--מָה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ:  כִּי אִם-לְיִרְאָה אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בְּכָל-דְּרָכָיו, וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ, וְלַעֲבֹד אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשֶׁךָ And now, Israel, what doth the LORD thy God require of thee, but to fear the LORD thy God, to walk in all His ways, and to love Him, and to serve the LORD thy God with all thy heart and with all thy soul;
184. כי אם ליראה את ה' אלקיך ועל ידי אהבה ויראה ובכח מדותינו הטובים For from fearing Hashem, your G-d, and through love and fear and the strength of our good attributes,
185. אנו מעוררים המדות העליונים והעולמות אשר מהם בא בריאת שמים וארץ We are arousing the supernal attributes and the worlds, where from them come the creation of the heavens and the earth.
186. אשר נאצלו ונבראו קודם שמים וארץ Which were next to and created before the heavens and the earth.
187. כאשר בארנו בתיבות את השמים וכו' As were explained with the words "et" the heavens, etc."
188. ואלו המדות אנו מעוררים על ידי מעשינו הטובים And these are the attributes we are arousing through our good works.
189. כנודע בעובדא דלתתא אתער עובדא דלעילא As is known, that service below will arouse service above.
190. והשם יתברך ברוב רחמיו וברוב חסדיו למד אותנו המדות הטובים And Hashem Yitbarach in His abundant mercy and His abundant kindness teaches us the good attributes.
191. שידבק בהן האדם ושיתעוררו המדות העליונים ולמד אותנו המדות הטובים That a person will cleave with them and will arouse the supernal attributes and He teaches us the attributes of goodness.
192. וזהו והארץ היתה תוהו ובוהו And this is "And the earth was formless and void.
193. שכל התאוות הגשמים יהיה חשובים אליו כאין וכאפס וזהו והארץ חשובים וכאפס For all the physical desires will be insignificant to them, since they are as nothing and naught. And this is "And the earth was insignificant and for naught.
194. כלומר שתאוות הארציות המה התאוות הגשמים As it says, that the passions of the earth, they are like the passions for physicality.
195. היתה תוהו ובוהו They were formless and void.
196. יהיה תהו ובוהו כלומר אין ואפס They will be formless and void, as it is said, nothing and naught.
197. ואמר הכתוב וחושך על פני תהום ורוח אלהים מרחפת על פני המים And as the writing says, "And darkness was upon the face of the deep. And the Spirit of Elohiym hovered upon the face of the waters.
198. השם יתברך הורה אותנו מדות ישרים להיות מעוררים העולמות והמדות המצוחצחין העליונים Hashem Yitbarach illuminated for us upright attributes so we will be arousing the worlds and the attributes of the arid supernal worlds.
199. ____ _________
200. שירגיל האדם את עצמו במקום גילה שם תהא רעדה For a person will accustom themselves that in a place of joy, there is also trembling.
201. Tehillum 2:12 Serve the LORD with fear, and rejoice with trembling.
202. ופרשנו שכאשר מראה המלך לעבדו And our explanation is as when a person sees the King to serve him,
203. אוצרותיו הגנוזים וממשלתו וגבורתו והיכליו וחדריו הנעולים and sees the concealed treasure, and the power, and the strength, and the palace and the locked inner chamber.
204. אז מגיע לעבדו שמחה וחדוה שרואה אוצרים הגנוזים והנחמדים Then one will be approaching to serve the King with joy and trepidation so that they will see the delectable hidden treasures.
205. ומשמח את עצמו שעובד למלך גדול And they will make themselves joyful to be serving the great King.
206. כזה אבל מגיע אליו רעדה As this, even though one approaches the King fearfully.
207. האיך יכול לעבוד מלך גדול כזה How will one be able to serve a King as great as this?
208. מכל שכן אם עובר על מצותיו חס וחלילה נופל עליו חיל ואימה ורעדה And with every inspiration to be serving though Mitzvot, heaven forefend, there falls upon one fear and dread and trembling.
209. וזהו במקום גילה שם וכו' ברכות ל ע"ב And this is, in a place where there is joy, there is also trepidation. (Berechot 30b4)
210. כשרואה במחשבתו גדלות הבורא ברוך הוא When one sees in their thoughts the greatness of the Borei Barchu,
211. האיך שכל העולמות וכל המלאכים וכל היכלות מספרים תהלתו How all the worlds, and all the angels and all the palaces recount their prayer.
212. וכולם מלאים חיל ואימה ורעדה And they are completely filled with fear, and awe, and trembling.
213. ____ _____
214. ונמצא כשהשם יתברך מאיר ושולח במחשבתו הארה זאת And we find, when Hashem Yitbarach illuminates and sends out into one's thoughts the illuminations.
215. אז מגיע אליו שמחה כשעובד אלהי האלהים Then there comes to them joy when serving their G-d, the Elohiym.
216. אבל כשמסתכל במחשבתו בגדלות השם יתברך כשמסתכל However, when one realizes in their mind the greatness of Hashem Yitbarach,
217. אז תהא שם רעדה לפני מי הוא עובד Then there is dread there. Before Whom are they serving?
218. לפני מי הוא מדבר ולפני מי הוא יושב Before Whom are they speaking? Before whom are they sitting/dwelling?
219. ואז דיבורו ותפלתו באימה ויראה ובבושה And then one will speak and pray in dread and fear and shame.
220. וגם כשהשם יתברך נותן לאדם טובה And so, when Hashem Yitbarach gives goodness to a person,
221. כיון שרואה שהשם יתברך נותן טובה because one sees that Hashem Yitbarach is giving goodness,
222. וכל הטובות הוא מאת הבורא ברוך הוא and all the goodnesses from the Borei Barchu
223. יחשוב בדעתו כיון שהמלך גדול מסתכל בו ועושה עמו טובה יש לו לאדם ללבוש רעדה ולתקן מעשיו They will know in their thoughts that the Great King takes a great interest in them, and is doing goodness for them, so the person will be ashamed and dreading and repair their works.
224. להתבייש במעשיו ולהלביש את עצמו במדת הבושה To shame be ashamed of their works and to clothe themselves with the attribute of shame.
225. כיון שהמלך גדול מסתכל בו ועושה עמו טובה Because the Great King takes a great interest in them and does goodness with them.
226. ________ __________
227. וזה אופן השני And this is the second teaching.
228. במקום גילה שם תהא רעדה In the place of rejoicing, there is also dread. Tehillum 2:11
229. ואמר הכתוב וחושך על פני תהום And it is written "And darkness was upon the face of the deep."
230. כי תהום נקרא מקור השפע For the deep is called the source of the Flow.
231. כי תהום הוא מקור המים For the deep is the source of the waters.
232. ומים מרומז על שפע And the waters are hinting of the Flow.
233. וחושך הוא היראה כידוע And the darkness is the fear as is known.
234. וזהו וחושך על פני תהום And this is "And darkness was upon the face of the deep."
235. שיתלבש במדות היראה That is clothed in the attribute of fear.
236. והבושה כשמסתכל במקור השפע And one is ashamed when they ponder the source of the Flow.
237. ומלת פני הוא הסתכלות על דבר And the word "before" is the realization of the matter.
238. בפרשת יתרו על פסוק שמות כ ג As Ramban (from the text) explains in Parashat Yitro about Shemot 20:3
239. לֹא-יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים, עַל-פָּנָי There will be no other gods before me.
240. עיין שם Look there. (Ramban goes on to say that we will have no other gods in our presence. The idea is only Hashem is our G-d.)
241. כמו על פניך יברכוך As the one you are before will bless you.
242. וזהו על פני תהום כשהשם יתברך נותן שפע וטובה And this is "Upon the face of the deep." When Hashem Yitbarach is giving the Flow and goodness.
243. אז יבא לו מזה יראה ובושה Then Hashem will bring to them from this, fear and shame.
244. ותהום הוא מקור השפע And the deep is the source of the Flow of .
245. __________ __________
246. ואמר הכתוב ורוח אלהים מרחפת על פני המים And the writings say, "An the spirit of Elohim hovered over the face of the waters."
247. שירגיל אדם במדה זה That a person will accustom themselves with this midot (to think the following:)
248. שכל מה שהשם יתברך נותן לו הוא ברוב רחמיו וחסדיו לא לפי מעשיו That all that Hashem Yitbarach gives to them, it is through Hashem's abundant mercy and kindness, not according to their works.
249. ומים נקרא חסד כנודע And the waters are called kindness as is known.
250. וזהו ורוח אלהים מרחפת על פני המים And this is "And the Spirit of Elohiym hovered over the face of the waters.
251. כל מה שהקדוש ברוך הוא נותן לו הוא רק ברוב רחמיו וחסדיו All that the Kodesh Barchu gives to them is only because of the Kodesh Barchu's abundant mercy and kindness.
252. ורוח אלהים היא השפע הבאה מהבורא יתברך And the Spirit of Elohiym is the Flow brought from the Borei Yitbarach.
253. מרחפת על פני המים הוא בא מרוב חסדיו ומים הוא חסד Hovered over the face of the waters. (Elohiym) brought from the abundance of His kindness, and waters are kindness.
254. וכשירגיל האדם במדה זו And when a person habitually has this attribute,
255. אז הוא מדבק את עצמו במדות האין והענוה then they are cleaving themselves with the attributes of Ein and humility.
256. ויהיה מרכבה לעולמות העליונים והמצוחצחין And they will be chariots for the supernal and arid worlds.
257. המרומזין ב'את השמים שבארנו לעיל ודוק היטב And these hint of in "et" the heavens, which we explained before. And study this well.
258. _________ __________
259. ולתתך עליון על כל הגוים אשר As Rashi said: Rabbi Yitzak said, it was not necessary to start the Torah except from "This is a new month for you."
260. מה טעם פתח בבראשית What is the rationale for starting with Beresheis?
261. משום כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים תהלים קיא ו “The strength of His works He related to His people, to give them the inheritance of the nations” (Ps. 111:6)
262. שאם יאמרו האומות לישראל לסטים אתם וכו' For if the nations of the world should say to Israel, “You are robbers, for you conquered by force the lands of the seven nations [of Canaan
263. ונראה לפרש דהנה באורייתא ברא קודשא בריך הוא עלמא And it is seen from the explanation that behold, in the Torah, the Kodesh Barchu created the world.
264. וכל דבר שיש בעולם יש בו אותיות התורה ונצוצות קדושות המתלבשות שם And in every matter there is in the world, there is in it letters of the Torah and holy sparks clothing themselves there.
265. ואדם כלול מרמ"ח אברים כנגדם יש רמ"ח מצות עשה And a person is composted of 248 limbs corresponding to the 248 positive Mitzvot.
266. ושס"ה גידים כנגדם יש שס"ה מצות לא תעשה And 365 ligaments corresponding to the 365 negative commandments.
267. והם החיות של האברים והגידים And they are the vitality of the organs and ligaments.
268. והארץ יש לה גם כן רמ"ח אברים And the earth also has 248 limbs/organs
269. שיש לה לב הארץ ופי הארץ ועין הארץ וכו' There is for it the heart of the earth, and the mouth of the earth and a the eye of the earth, etc.
270. ובה יש גם כן חיות של מצות And it comes there, also vitality from the Mitzvot.
271. וכשאדם עושה מצות אזי כל הארץ שלו And when a person is doing the Mitzvot, then the whole earth is for them.
272. ולפיכך בזה היה כובש יהושע שבעה ארצות And accordingly, with this, they were conquering the savior of the seven lands.
273. שהוא ידע כל החיות של כל עיר ועיר והמצוה השייכה לה That one will know all the vitalities of each city every city and the Mitzvah will be a leader for them.
274. והיה מקיים אותה לפיכך כבש כולם And it was fulfilled, therefore everything was conquered.
275. וזה שאמר רבי יצחק שמפני זה התחיל התורה בבראשית And this is what Rabbi Yitzak said, that it was because of this that the Torah started with Beresheis.
276. מפני כח מעשיו הגיד לעמו Because the strength of His works He related to His people.
277. היינו הכח של כל דבר ודבר והחיות That is, the strength of each and every matter and its vitality.
278. דהיינו המצות That is, the Mitzvot.
279. שאם יאמרו לישראל And if they will say to Israel,
280. לסטים אתם שכבשתם את וכו' you are robbers, for you conquered by force the lands of the seven nations [of Canaan]
281. הם אומרים להם כל הארץ של הקדוש ברוך הוא בראה They will say to them, "All the earth belongs to the Kodesh Barchu, the Creator."
282. הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו דהיינו ישראל He created it and gave it to whoever was proper in His eyes, that is to Israel.
283. שהם מקיימים המצות של כל דבר ודבר That they fulfilled the Mitzvot of each and every matter.
284. שהם החיות של כל דבר ודבר That they are the vitality of each and every matter.
285. שהקדוש ברוך הוא הגיד לעמו הכח של כל דבר ודבר For the Kodesh Barchu related to His people the strength of each and every matter.
286. דהיינו המצות That is, the Mitzvot.
287. וזה כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים And this is the strength of His works, to give to his people the inheritance of the nations.
288. והלואי שהשם יתברך יתן לנו לב טהור לידע המצוה של כל דבר ודבר Would that Hashem would give us a pure heart to know the Mitzvah of each and every matter.
289. אמן ודוק Amen, and study this carefully.
290. _____ ______
291. רבותינו זכרונם לברכה אמרו במדרש בראשית רבה ג על פסוק ויקרא אלהים לאור יום The sages of blessed memory said in the Midrash Rabbah, Beresheis 3:10. (Page 19) And Elohiym called the light day.
292. אלו מעשיהם של צדיקים These are the works of the Tzaddikim.
293. ולחושך קרא לילה אלו מעשיהם של רשעים And the darkness, He called night, and these are the works of the Rashaim.
294. באיזה מהן חפץ יותר And which one of these did G-d desire more?
295. תלמוד לומר וירא אלהים את האור כי טוב Study the saying, "And Elohiym saw the light, that it was good."
296. דמאי מספקא להו באיזה מהן חפץ יותר Why was there uncertainty for him (the author of the Midrash)? And which one of these was desired more?
297. ויבוא בשום לב על דברי קדשם And it comes from the heart from the Holy Words.
298. שלא אמרו אור אלו צדיקים וחושך אלו רשעים אלא שאמרו אלו מעשיהם That it does not say light, these are the Tzaddikim, and darkness, these are the evil ones, rather it says these are the works.
299. דמבואר ברבינו יונה על משנה דבפרק ט' משנה ה' As Rabbi Yonah further explains on the Mishnah 4:9.
300. דברכות בכל לבבך בשני יצריך ביצר טוב וביצר הרע Bless with all your heart, with two inclinations. With your good inclination and with your evil inclination.
301. דהאיך אדם עובד ביצר הרע So how is a person serving with their evil inclination?
302. הוא כך דמדת יצר טוב הוא לאהוב שלום ולרדוף שלום It is thus, with the attributes of the good inclination, one is to love peace and to pursue peace.
303. לקרב את ישראל בטוב ובנעימות לעבודתו יתברך To bring Israel together with goodness and pleasantness to serve the Yitbarach.
304. ומדת היצר הרע הוא כעס ושנאה And the attribute of the evil inclination is to be angry and hateful.
305. הרשע פועל בשנאה זו וכעסו לעשות נגד רצון קונו לשנוא ולכעוס על עובדי ה' The evil person works with this hatred and anger in their works corresponding to the will they acquired, for hatred and anger for serving Hashem.
306. אמנם הצדיק במדת היצר הרע גופא עובד את ה' Indeed, the Tzaddik with the attributes of the evil inclination is physically serving Hashem.
307. לשנוא ולכעוס על עוברי רצונו יתברך For (even with) the hatred and the anger for the service, their desire is for the Yitbarach.
308. וזהו בשני יצריך And this is with both inclinations.
309. עד כאן דבריו ז"ל Until here are the words of the Rabbis of blessed memory.
310. ולפי זה יבואר ויקרא אלהים לאור יום And according to this one will come to explain, "And Elohiym called the light day."
311. אלו מעשיהם של צדיקים שמדתם רק טוב These are the works of the Tzaddikim whose attributes are only good.
312. לקרב את ישראל בתוכחת מוסר To bring Israel close with admonitions of discipline.
313. אמרי נועם המתקבלין על הלב שיעזוב רשע דרכו My words are pleasant so that the words will be received upon the heart, so the evil one departs from their way.
314. ולחושך קרא לילה אלו מעשיהם של רשעים And to the darkness He called night. These are the works of the evil ones.
315. פירוש לא שהרשעים גופם There explanation is, the Rashaim have no physical acts,
316. שבהם אין להם חפץ since for them there is no desire.
317. רק מעשיהם שלהם They are only doing things for them.
318. ראה שמעשיהם כעס ושנאה See, their works are angry and hateful.
319. והם פועלים רעה בזה And their evil works are in this.
320. והשם יתברך ראה אותם And Hashem Yitbarach sees them.
321. כי במעשיהם אלו יכולים לעבוד השם יתברך לשבר מלתעות עמל For with their works, they are only able to serve Hashem Yitbarach, fragmented from their sick lusts.
322. ובעל-כרחו הרשע לשוב בעשותו בהם נקמה שישפילם עד עפר And perforce, the evil one that returns with works in them, rises after they fall to the dust.
323. ואז מתחרטים And then they are regretting,
324. ואומרים אלכה ואשובה And are saying, "I will go and I will return."
325. וכיון שבשני המדות של צדיקים ושל רשעים יכולים לעבוד את השם יתברך And because with two attributes - of the Tzaddik and of the evil person, one will be able to serve Hashem Yitbarach.
326. לזה שפיר קאמר באיזה מהן חפץ יותר For this said "Which one of these is more desirable?"
327. על פי כן חפץ יותר במעשיהם של צדיקים Even though He had more desire for the works of the Tzaddikim,
328. שיקרבו כל העולם כולו לעבוד את הבורא על ידי דברי נועם for he will bring all the world close to serve the Borei through pleasant words.
329. וישוב לבם לעבודתו ולא על ידי כעס And return their hearts to His service, and not through anger.
330. לזה אמר וירא אלהים את האור כי טוב About this it was said, "And Elohiym saw the light, that it is good."
331. אלו מעשיהם של צדיקים להתנהג בטוב These are the works of the Tzaddikim. That they guided themselves with goodness.
332. ואמר הכתוב הטעם כי טוב And the writing says, the reason it is good,
333. כי דרכו ומדתו של השם יתברך הוא טוב is the ways and the attributes of Hashem Yibarach are good.
334. וחפץ שהכל יקרבו אליו על ידי טוב And Hashem desires that all will be brought near through goodness.
335. כמאמר הכתוב דרכיה דרכי נועם As it is said (Mishlei 3:17) Her ways are ways of pleasantness.
336. ______ _______
337. בפסוק ויכולו השמים והארץ In the verse, and the heavens and the earth were finished. (2:1)
338. הכלל כי קודם שברא הקדוש ברוך הוא העולם לא היה רק האין סוף The rule is, that before the Kodesh Barchu created the world, there was only the Ein Sof.
339. שהוא למעלה מהשגה For it was above what is grasped.
340. ושמים והארץ באו לבחינה שהוא כללות הכל And the heavens and the earth were brought to the level where they were the completion of everything.
341. וזהו ויכולו השמים והארץ שבאו השמים וארץ למדריגה כללות And this is, and He finished the heavens and the earth, that He brought the heavens and the earth to the level of completion.
342. דהיינו לדבר שכולל הכל That is, to matters that contained everything.
343. _______ __________
344. כי בו שבת מכל מלאכתו אשר ברא אלהים לעשות For in it He rested from all His work which Elohiym created to do.
345. על פי המבואר בספרי קודש According to the explanation in the Holy Book,
346. דאדם גם שהוא בארץ for Adam was also in the earth.
347. על ידי מעשיו זוכה להתהלך כל ימי חייו בעולמות העליונים Through his works, he merits to walk all the days of his life in the supernal worlds.
348. ובפרט בשבת קודש And in particular on the Holy Shabbat.
349. שקדושת שבת כל כך גדול שאדם מדבק עצמו בקדושה עליונה For the Shabbat's holiness was so great that Adam cleaved himself with the supernal holiness.
350. נמצא בשבת חוזר האדם לשרשו Therefore, on Shabbat a person is returning to their root.
351. וזהו כי בו שבת And this is "In His Shabbat."
352. שבת הוא מלשון חזרה מכל מלאכתו אשר ברא אלהים לעשות Shabbat - from the meaning, returned from all the work which Elohim created to do.
353. לעשות דייקא שגם מלאכה שברא בעולם עשיה To do specifically, that there were also works of creation created in the world of Asiyah.
354. דהוא האדם בשבת חוזר לעולמות עליונים במחשבתו מרוב בהירות וקדושת שבת That is a person on Sabbath returns to the supernal worlds in their thoughts with abundant enlightenment and holy rest.
355. _____ _______
356. אלה תולדות השמים והארץ בהבראם These are the generations of the heavens and the earth when they were created.
357. פירוש זה תכלית של בריאת שמים וארץ The explanation is, this is the purpose of the creation of the heavens and the earth.
358. דתולדה הוא לשון תכלית הדבר For 'the generations' has the meaning of the purpose of the matter.
359. ביום עשות ה' אלהים ארץ ושמים In the day Hashem Elohim was making the earth and the heavens,
360. פירוש כשיעשה ה' לעתיד ארץ ושמים שהארץ יהיה קודם לשמים The explanation is when Hashem prepared to make the earth and heavens in the future, the earth was before the heavens.
361. וזהו תכלית הבריאה שהעליונים יקבלו ממעשי התחתונים And this is creation's purpose, that the supernal will receive from the works below.
362. וזהו הודו על ארץ ושמים תהלים קמח יג And this is "His glory is above the earth and heavens." Tehillum 148:13
363. פירוש הודו של השם יתברך הוא על ארץ ושמים The explanation is, the glory of Hashem Yitbarach is above the earth and the heavens.
364. כשארץ קודם לשמים שהעליונים מקבלים מתחתונים When the earth is before the heavens, that the supernal receives from the lower.
365. והבן And understand this carefully.
366. _____ ______
367. או יאמר אלה תולדות השמים והארץ בהבראם וכו' Or one will say, "These are the generations of the heavens and the earth when they were created, etc.
368. וכל שיח השדה טרם וכו' And all the shrubs were not yet, etc. (2:5)
369. וכל עשב השדה טרם יצמח ואדם אין וכו' And all the grass of the field had not yet spring up, for there was no person, etc. (2:5)
370. יבואר על פי פירוש הפסוק בראשית לח כז"ל The explanation will come through the explanation of Beresheis 38:27-30
371. ויהי בעת לדתה ויתן יד ותקח המילדת ותקשור על ידו שני And it was at the time of her travail. And one put out his hand. And the midwife took his hand and tied a scarlet thread on it.
372. ויהי כמשיב ידו וכו' And it came to pass that he withdrew his hand, etc.
373. ואחרי כן יצא אחיו And afterwards, his brother emerged.
374. ותאמר מה פרצת עליך פרץ כו' And she said, "Wherefore have you made a breach for yourself.
375. ואחר יצא אחיו ותקרא שמו זרח And afterwards, his brother emerged, and she called his name Zerah.
376. כי הרמב"ן הקדוש כתב בפירושו על התורה בשם ר' נחוניא בן הקנה That the Holy Ramban wrote in his explanation of the Torah in the name of Rabbi Nechania son of Hakanna.
377. שפרץ מרומז על הלבנה וזרח מרומז על החמה That Perez hints of the moon, and Zerah hints of the sun.
378. יראה להבין Look for understanding.
379. כי הנה כל העולמות מקבלים בכל רגע שפע וחיות מאת הבורא ברוך הוא For behold, all the worlds receive in every instant the Flow and vitality from the Borei Barchu.
380. והאדם הוא מעורר השפע להשפיע לכל העולמות And the person is arousing the Flow to Flow to all the worlds.
381. וכשאדם רוצה לעורר שפע חדשה על כל העולמות And when a person desires to arouse a renewed Flow to all the worlds,
382. צריך לדבק עצמו באין They need to cleave themselves with the "Ein."
383. והוא המדריגה אשר לא יצמצם כלל בעולמות And this is the level where there is no contraction at all in the worlds.
384. וכשהאדם הוא בטל במציאות ומדבק מחשבתו באין And when a person is unaware of their existence and cleaves their thoughts with the Ein,
385. כביכול אחר כך בא השפע חדשה על כל העולמות אשר לא היה עדיין as an analogy, afterwards comes the renewed Flow upon all the worlds that were not yet in existence.
386. ועל ידי היראה שיש לו לאדם מהבורא מחמת גודל יראת הבורא ברוך הוא And through the fear that there is for the person of the Creator, because of the great fear of the Borei Barchu,
387. בטל במציאות ומדבק עצמו באין they nullify their existence and cleave themselves with the Ein.
388. כביכול ואחר כך השפע בא על כל העולמות ממולא כל הטובה As an analogy, afterwards, the Flow comes upon all the worlds, filling them with all the goodness.
389. וזהו הרמז בפסוק אלה תולדות כו' And this is the hint in the passage, "These are the generations, etc."
390. כשאתה רוצה לחדש על העולמות שפע חדשה ולהביא שפע חדשה When you desire to renew all the worlds with a new Flow, and to bring a renewed Flow
391. אשר עדיין לא היה which was not yet in existence.
392. וכל שיח השדה כו' וכל עשב השדה טרם יצמח And all the shrubs of the field, etc. and all the grass of the field had not yet sprung up ---
393. הרמז שצריך לדבק כל חיותו של העולם באין The hint - For one needs to cleave all the vitality of the world with Ein.
394. שהוא למעלה מן העולמות That it is from above the worlds.
395. וזהו טרם And this is "not yet" ---
396. כלומר שלא נצמצם עדיין בהעולמות ודבוקים באין As it is said, it is not contracted yet into the worlds and cleaved with the nothingness.
397. הנקרא היולי And this is called primordial (formless.)
398. ומפרש הפסוק על ידי מי יוכל לחדש השפע בעולמות And from the explanation of the passage, through who will one be able to renew the Flow in the worlds? (higher)
399. ואדם אין לעבוד "And there was not a person to serve" (or a nothing person)
400. כלומר שאדם ידבק עצמו באין As it is said, that a person will cleave themselves with the Ein.
401. ובזה יבואר הפסוק And through this will come the explanation of the passage.
402. ויהי בעת לדתה ויתן יד And it came to pass at the time of her trial that he put his hand…
403. כי באמת בכל יום ויום מגיע לאדם התעוררות מאת הבורא ברוך הוא For in truth, each and every day recounts to the person to arouse themselves fro the time of the Borei Barchu.
404. כדאמרינן בגמרא As it is said in the Gemara (Berechot 17b)
405. בכל יום ויום בת קול יוצאת מהר חורב On each and every day, the Bat Kol will go forth from Mt. Horeb ( Perez interpreted as righteous people. The entire world sustained by the righteous people. Read this section.)
406. שובו בנים והוא אתערותא על יראת הבורא ברוך הוא Return children, and they will arouse the fear of the Borei Barchu.
407. ובאמת התעוררות הוא רק על רגע אחד And in truth, the self-arousal is only for one instant.
408. ואחר כך הולך התעוררות והוא בסוד מטי ולא מטי And afterwards, they go to arouse themselves and they are in the mystery of reaching and not reaching.
409. אבל האדם בשעה שמגיע התעוררות צריך לאחוז בה ולדבק עצמו בה בכל כחו But the person, at the time they approach to arouse themselves, needs to take hold of what's within them and to cleave themselves with what's within with all their strength.
410. דהיינו לעשות תיכף ומיד איזה מצוה That is to do it immediately and to grasp the Mitzvah at hand.
411. היינו צדקה או תורה That is, tzaddakah or Torah.
412. ובזה מתקשר בה וכמו שהיה בעת שבא אליו התעוררות זה And through this will bind themselves to it and only at that time will there come upon them the self-arousal.
413. ואפילו כשהוא בין אנשים יתנהג ככה And even when one is among people, one will behave this way.
414. שלא ישיח שיחה בטילה ושיחות אסורים They will not converse of empty things and they will not converse of forbidden things.
415. אפילו כשהוא עכשיו בחושך ואין לו זה התעוררות היראה Even when they are in darkness, and they do not have this self-arousal and fear.
416. כאשר ביארנו על מאמר חכמינו ז"ל ברכות סד. As we see in the explanations of the sages of blessed memory. (Berechot 64)
417. תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם Torah scholars increase peace in the world.
418. ואז כשיתנהג כך אחר כך בא לו עוד הפעם זה היראה עם יותר רוממות And then, when one behaves thusly, afterwards, there comes to them another time like this. The fear with more exaltedness.
419. ושוב אינה הולכת ממנו And the return does not go from us.
420. כי בתחילה היה בסוד והחיות רצוא ושוב יחזקאל א יד For in the original purpose of the mystery of "And the living beings ran and returned." (Ezekiel 1:14)
421. ועתה על ידי זה יהיה דבוק בה And you, through this will be cleaved with this.
422. שאחר כך ליום מחר כשיגיע אליו התעוררות יהיה דבוק בה So that afterwards, on tomorrow, when is behaving to arouse themselves, they will be cleaved with this.
423. ושוב יורה לנו הדרך כשידבק עצמו בה פעם ראשון That the return will be fired for us, the way when one cleaved themselves in it the first time.
424. נמצא התעוררות היראה מגיע לאדם מהבורא ברוך הוא Therefore, self-arousing the fear brings the person to the Borei Barchu.
425. והאדם מעצמו צריך להכין לזה ולפרוץ כל הגדרים וכל המסכים אשר ימנע אותו חס ושלום And the person needs to prepare themselves for this, and to breech all the fences and all the curtains that will stop them, heaven forefend,
426. לדבק עצמו בהתעוררות יראת הבורא ברוך הוא אשר מגיע אליו בכל יום To cleave themselves by arousing the fear of the Borei Barchu that approaches them everyday.
427. וזהו הרמז בפסוק ויתן יד כי יד מרומז על התעוררות דלעילא המגיע לאדם And this is the hint in the passage. He stuck out his hand. For the hand hints at the arousal from below that comes from the person.
428. וזהו הרמז ותקשור על ידו שני And this is the hint, and you will bind through the scarlet thread.
429. רמז לקשר עצמו התעוררות הנקרא יד A hint to bind oneself to the arousal called "Yad."
430. כמו שכתבתי בשם הרמב"ן ואחר יצא אחיו As I wrote afterwards in the name of the Ramban. And afterwards his brother came forth.
431. ותאמר מה פרצת עליך פרץ And she said, "Wherefore have you made a breach for yourself.
432. הרומז שצריך אדם להתאמץ ולפרוץ גדרים והמסכים הגשמיות מעצמו The hint is that a person needs to make an effort and breach fences and physical veils for themselves
433. המונעים אותו חס ושלום מזה That would prevent them, heaven for forefend, from this.
434. ואחר יצא אחיו ותקרא שמו זרח And afterwards his brother came forth, and she called his name Zarach.
435. כיון שמקשר ומדבק עצמו ביראת ה' ופורץ כל הגדרים והמסכים Because they bound themselves and cleaved themselves with the fear of Hashem, and breached all the fences and veils.
436. אז זורח עליו יראת ה' הבורא ברוך הוא Then there shines upon them the fear of Hashem, the Borei Barchu.
437. ומורה לו הדרך הטוב And the good path will be shown to them.
438. וזהו ותקרא שמו זרח And this is, "And she called his name Zerah."
439. ובזה נבין מה שכתב הרמב"ן And through this one will understand what the Ramban wrote.
440. כי פרץ רמז על הלבנה וזרח רמז על החמה That Perez hints of the moon and Zerah hints of the sun.
441. ומה שהתעוררות העליון נקרא יד And the way one arouses the supernal, is called Yad. (Hand.)
442. משום שהוא מושך את האדם לעבודתו Because they draw the person to their service.
443. וגם שבא מחמת שהשם יתברך אוהב את האדם And so, because of this, Hashem Yitbarach comes to love the person.
444. וחסד נקרא יד And the Chessid is called Yad
445. והבן Understand.
446. _____ _____
447. או יאמר אלה תולדות השמים והארץ בהבראם ביום עשות ה' אלהים ארץ ושמים Or one will say, "These are the generations of creation of the heavens and the earth, in the day Hashem Elohiym made the earth and the heavens.
448. וכל שיח השדה טרם יהיה בארץ וכל עשב השדה טרם יצמח וכו' And all the shrubs of the field were not yet in the earth, and all the shrubs of the field had not yet come forth.
449. ואדם אין לעבוד את האדמה And there was not yet a person to serve the ground.
450. ובמסורה ביום עשות ה' אלהים ארץ ושמים הודו על ארץ ושמים תהלים קמח יב) And it is seen on the day Hashem Elohim made the earth and the heavens, His glory was upon the earth and the heavens. (Tehillum 148:13)
451. נראה לפרש דהנה עכשיו המלאכים הם במדריגה למעלה מישראל And it is seen from the explanation that now the angels are in a higher level than Israel.
452. ולימות המשיח יהיה ישראל במדריגה למעלה מן המלאכים And in the days of the Moshiach, Israel will be in a level higher than the angels.
453. כי מלאה הארץ דעה ויהיה ישראל לפני ולפנים For the earth will be filled with knowledge, and Israel will be face to face.
454. ושואלים אותם המלאכים מה פעל אל And the angels will ask them, "What has El done?"
455. וזהו ואלה תולדות השמים והארץ כו' And these are "And these are the generations of the heavens and the earth."
456. דהנה תולדות הוא תכלית הדבר That is, the generations, they are the original purpose of the matter.
457. כלומר שתכלית של בריאת שמים וארץ הוא כך As it is said, that the original purpose of the creation of the heavens and the earth is so.
458. שיהיה ביום ביאת משיח צדקנו ארץ קודם לשמים That there will be in the coming days a Moshiach who will judge us, the earth before the heavens.
459. וזה עשות ה' אלקים ארץ ושמים ארץ קודם לשמים And this is, Hashem Elohim made the earth and the heavens - the earth preceded from the heavens.
460. דהיינו ישראל שהם בארץ הם קודמין למלאכים That is, Israel, that they are in the earth, they preceded from the angels.
461. ואימתי יהיו ישראל במדריגה למעלה מן המלאכים כשיהיה ישראל במדריגת אין And My fear (dread), Israel will be in a level above the angels when the will be in the levels of Ein. (Nothingness.)
462. ואז יהיה כל הדברים במדריגת אין And then all the words will be in the level of "Ein." (Nothingness.)
463. הן דומם הן צומח חי מדבר They are silent, springing forth, living words.
464. אז יבא משיח צדקנו Then the Moshiach will come to judge us.
465. וזה שמפרש הפסוק אימתי יהיה ארץ קודם לשמים And this is the explanation of the passage, My fear will be in the earth preceding from the heavens.
466. שנזכר לעיל זה יהיה וכל שיח השדה טרם יהיה בארץ וכל עשב השדה טרם יצמח As is mentioned above, this is "And all the shrubs of the field were not yet in the earth, and all the grass of the field had not yet sprung forth.
467. דהיינו שיהיה במדריגות אין מחמת ואדם אין לעבוד את האדמה That is, because they are in the level of "Ein" because there was not yet a person to serve the soil.
468. כנזכר לעיל אז יהיה הארץ קודם לשמים As it is mentioned above, then the earth will be before the heavens.
469. וזהו שמפרש המסורה הודו על ארץ ושמים And this is the explanation of the Mesorah (passing down.) His glory was upon the earth and the heavens.
470. דהיינו תכלית ההודאה והשבח של הבורא ברוך הוא יהיו בעת שיבוא משיח צדקינו That is, that the original purpose of the glory and the praise of the Borei Barchu will be when the Moshiach comes to judge us.
471. שיהיה ארץ קודם לשמים כנ"ל והבן That the earth will precede the heavens as said above. And understand.
472. _____ ______
473. ואד יעלה מן הארץ And a mist rose up from the ground.
474. פירוש כי השם יתברך ברא עלמא בשביל שיהיה לו תענוג The explanation is that Hashem Yitbarach created the world in order that there would be delight for Him.
475. והשם בעצמו נקרא שם הוי"ה And Hashem, in His essence, is called by the Havayah.
476. והתענוג שלו נקרא שם אהי"ה And the delight for Him is called by the Name Ehyeh.
477. ושם אדנ"י כלול מב' שמות And the name Adonai is composed of two names.
478. א מאדנ"י הוא משם אהי"ה ברוך הוא The Aleph for Adonai, it is from the name Ehyeh , Barchu.
479. והי' מאדנ"י הוא משם הוי"ה ברוך הוא וברוך שמו And the Yud for Adonai is from the name Havayah Barchu, Baruch Shemo.
480. והא' והד' משם אדנ"י And the Aleph and the Dalet are from the name Adonai.
481. מרומזים על התענוג They hint of the delight
482. כי הא' הוא משם אהי"ה התענוג For the Aleph is from the name Ehyeh, the delight.
483. והד' גם כן And likewise, for the Dalet.
484. זהו ההפרש שבינו לעילת This is the explanation of what was explained above.
485. וזהו וא"ד And this is the Aleph Dalet.
486. מרומזים אתענוג יעלה מן הארץ They hint at "Delight rose from the earth."
487. שהתענוג בא מדברים ארציים מבני אדם והבן And the delight comes from earthly matters, from the sons of Adam. And the understanding will understand.
488. ____ _____
489. ונהר יוצא מעדן להשקות את הגן And the river went out from Eden to water the garden. (2:10)
490. הנה אמרו רבותינו ז"ל אבות ב א Indeed, the sages of blessed memory said in Avot 2:1
491. הוי זהיר במצוה קלה כבחמורה Indeed, be as mindful of an easy Mitzvah as the difficult ones.
492. שאין אתה יודע מתן שכרן של מצות And it is not for you to know the rewards given for the Mitzvot.
493. הענין הוא שאין אנו יכולין להשיג התענוג שיש להקדוש ברוך הוא מהמצוה The matter is this, that we will not be able to grasp the delight there is for the Kodesh Barchu from the Mitzvah.
494. אלא זה אנו יודעים דההשפעה שבא לנו מהמצוה שהקדוש ברוך הוא שולח לנו לעשות מצוה אחרת Only this will we know. The Flow which comes to us from the Mitzvah is that the Kodesh Barchu sends us to do another Mitzvah.
495. כי הקדוש ברוך הוא רואה שאנו רוצים לעשות מצוה For the Kodesh Barchu sees that we are desiring to do a Mitzvah.
496. על דרך כי כשהאב רואה שבנו משיג איזה דבר חכמה In the way of a father, when he sees his son grasps some matter of wisdom,
497. אז שואל אותו דבר חכמה אחרת he will present to him another matter of wisdom.
498. כן במצוה או בלימוד התורה So it is with a Mitzvah or with the learning of the Torah.
499. וזהו ונהר יוצא מעדן להשקות את הגן And this is, and the river went out from Eden to water the Garden.
500. והיה לד' ראשים כי במוח יש ד' And there are four heads, for in the mind there are four.
501. כי מוח השלישי נחלק לשתים For the thir mind is spit into two.
502. ונהר היינו השפע יוצא מעדן היינו התענוג מהתענוגים שיש להקדוש ברוך הוא יבוא ההשפעה להשקות את הגן And the river, that is the Flow, will go out from the garden. That is from the delight from the delightful things there are for the Kodesh Barchu will go out the Flow to water the garden.
503. דהיינו גן סדרים שיש בתורה That is, a garden, the ordering there is in the Torah.
504. לארבעה ראשים דהיינו ההשפעה בא לשכל האדם To 4 heads. That is the Flow that will come to the person's intellect.
505. ויוכל לחדש יותר בתורה ובמצות ולעשות יותר מצוה אחרת And one will be able to be inspired to do more in the Torah and Mitzvot and to do another Mitzvah afterwards.
506. זהו שאמרה המשנה הוי זהיר This is what it says in the Mishnah, indeed, be mindful.
507. כי לכאורה קשה כיון שאמר שאין אתה יודע מתן שכרן של מצות For the explanation is difficult, because it says, that you will not know the reward for the Mitzvot.
508. מה שייך קלה או חמורה Whether it is easy or hard.
509. אבל נראה כי קלה הוא שיכול לעשות בכל פעם But we see that it is easy to do the easy ones at all times,
510. כגון לימוד תורה Such as to study the Torah.
511. שאם אינו לומד בזה השעה יכול ללמוד בשעה אחרת That if we do not study in this time, we will be able to study in a later time.
512. ומצוה חמורה הוא שאינה אלא פעם אחת בשנה And a difficult Mitzvah cannot be done except at one time in the year.
513. כגון סוכה Such as a Sukkah.
514. נמצא לפי מה שאמרנו שבא ההשפעה מהמצוה עצמה Therefore, according to what we said, the Flow comes from the Mitzvah itself.
515. נמצא אפילו במצוה קלה יש להזהר Therefore, even in a simple Mitzvah, there is enlightenment.
516. ____ ____
517. או יבואר בפסוק ונהר יוצא מעדן להשקות את הגן Or another explanation of the passage "And the river went forth from Eden to water the garden."
518. כי ידוע הוא שצריך כל איש הישראלי להתדבק תמיד במדות טובות ובמדות ישרות לעשות נחת רוח להבורא ברוך הוא For one will know that each Jewish person needs to cleave themselves continuously with good attributes and with upright attributes to make a pleasing fragrance for the Borei Barchu.
519. והעבדות ההוא יהיה בכדי שיתפאר עמו השם יתברך And the services will be in order that they will beautify the people of Hashem Yitbarach.
520. כמו שאיתא בפרקי אבות ב א As it is written in Pirkey Avot 2:1.
521. רבי אומר איזה דרך ישרה שיבור לו האדם Rabbi said, what is the way of the upright, the proper path a person should choose for themselves?
522. כל שהוא תפארת לעושיה ותפארת לו מן האדם All that is a credit to themselves and brings esteem from other people.
523. וזה שאמרה המשנה במתק לשונה כל שהוא תפארת לעושיה And this is what the Mishnah says nice words, all that one beautifies to do.
524. דהיינו כדי שיתפאר עמו השם יתברך That is, in order that they will beautify Hashem Yitbarach's people.
525. שהוא עושה הכל For He is doing everything.
526. אבל באמת לכאורה קשה But, to trulyexplain the question:
527. מה זה להשם יתברך לבני אדם "What is this, for Hashem Yitbarach from the children of Adam?"
528. והלא יש לו כמה מלאכי מעלה And isn't He something like a King above for them?
529. אשר הם משבחים להבורא That these are glorifying the Borei.
530. אלא שזהו עיקר בחירתו בעמו ישראל For these were the source of His choosing the people of Israel,
531. שאף על פי שהם בדיוטא התחתונה Even if they are on the floor in the supplication,
532. אף על פי כן מתמידים תמיד לעבודתו Even though they are continuously studying their service,
533. וזהו שאמרה ותפארת לו מן האדם And this is what is said, there is esteem for Him from people.
534. שאף על פי שהאדם הוא בבחינה קטנה שבקטנות That even though a person is in the level of the smallest of the small,
535. ואף על פי כן עובד את השם יתברך even so, they are serving Hashem Yitbarach.
536. ודאי הבורא ברוך הוא מתפאר עמו And certainly, the Borei Barchu is beautified with them.
537. וזהו ותפארת לו מן האדם And this is, and there is esteem for Him from the person.
538. דהיינו מן האדם מגיע אליו תענוג That is, delight comes to Him from the person.
539. ועל זה מתפאר עמו And through this, His people are beautified.
540. וכשאדם מחשב בעצמו בחינה זו And when a person thinks within themselves of this concept,
541. אז מגיע תענוג להבורא ואז גורם השפעה טובה לכל העולמות then there comes delight for the Borai, and then, He causes a good flow to all the worlds.
542. וידוע הוא שנהר הוא ההשפעה And it is known that the rivers are the Flow.
543. ועל זה אמר הכתוב ונהר יוצא מן העדן להשקות And about this the writings said, and the river went forth from Eden to water…
544. דהיינו מזה העדן והתענוג שמגיע להשם יתברך That is from this, the Eden and the delight which is coming to Hashem Yitbarach.
545. יוצא נהר דהיינו השפעה טובה The rivers went forth, that is the Flow of goodness.
546. להשקות את הגן דהיינו העולמות To water the gardens, that is the worlds.
547. כי העולמות נקראים גן For the worlds are called Garden.
548. _____ _____
549. ויאמר אל האשה אף כי אמר אלקים לא תאכל מכל כו' And he said to the woman, didn't Elohim say not to eat from all, etc.
550. ותאמר האשה כו' לא תאכלו ממנו וכו' And the woman said, etc. We will not eat from it, etc.
551. פן תמתון Lest you will die.
552. ויאמר הנחש לא מות תמתון וכו' And the Nachash said, you will not surely die. (3:1-4)
553. לכאורה אינו מובן מהו לשון אף כו' That the explanation is not understood, why the words "Didn't, etc."
554. ועוד יש לדקדק למה שינה חוה בלשונה And in another place specifically why are there second words?
555. שאמרה שה' אמר פן תמתון That it says "That Hashem said 'Lest you will die?'"
556. דמשמע שהוא ספק That the meaning is that the Nachash doubted.
557. והלא ה' אמר כי ביום אכלך מות כו' And did not Hashem say that on the day you eat you will die, etc. (2:17)
558. שבודאי ימות That you will certainly die!
559. ועוד הרי באמת אדם לא מת באותו יום And also we see in truth, Adam did not die in that day.
560. כי חי אלף שנים For he lived (almost) a thousand years.
561. וכמו שנתקשו חכמינו ז"ל בקושיא זו And so were the sages of blessed memory inquiring of this question.
562. אך הנה יש להבין באיזה תחבולה השיאה נחש את האשה לעבור על מצות ה' However, there is this to understand, what was the subterfuge the Nachash gave to the woman to transgress Hashem's Mitzvot?
563. אך טענת נחש היה על זה הדרך For the Nachash's argument was on this path.
564. כי הלא בדבר ה' שמים נעשו That it was not through the word of Hashem that the heavens were made.
565. וידוע שכל העולמות וכל הנמצאים הכל נבראו במאמר ודבר ה' And as it is known that all the world and all existence are created with the sayings and speech of Hashem.
566. כמו יו"ד מאמרות יהי אור וכו' Like Yud, the saying "Let there be light, etc."
567. וכל עיקר חיותם וקיומם הכל הוא מאור וחיות הנמשך במאמר ודבר ה' And the source of all the vitality and the establishment of everything was from the enlightening and the vitality drawn forth from the sayings and words of Hashem.
568. כי הוא מקור חיי החיים For Hashem is the source of life for the living.
569. ואם כן איך אפשר שעץ הדעת אשר גם הוא נברא במאמר ה' And if so, how is it possible that the tree of knowledge was also created through the words of Hashem
570. שיהיה דבר המזיק וממית are words of harm and death!
571. הלא נברא ממקור ושרש חיי החיים Were these not created from the source and root of vitality for the living?
572. לכן אמר הנחש Therefore, the Nachash said,
573. אף כי אמר אלקים לא תאכלו but Elohim said "Do not eat, etc."
574. איך שייך זה How will we reconcile this?
575. הלא הוא נברא במאמר אלקים Was not this created through the words of Elohim.
576. זהו עיקר חיותו וקיומו These are the source of its life and its vitality.
577. כי נמשך מחיי החיים For it was drawn from life's vitality.
578. בודאי הוא דבר המחיה ולא דבר הממית Certainly these are words of life and not words of death.
579. לכן הגם שאמר אלקים לא תאכלו Therefore, Elohim also said do not eat..
580. מי יימר שתצייתו למאמר Who will say that they will obey this saying?
581. הלא יש לכם לציית למאמר הראשון אשר נברא בו Is it not there for you to obey the first sayings that created it?
582. אמנם זהו רק תחבולות Indeed, these are only the arguments of the Nachash.
583. _____ It was Greek style deductive reasoning that led to the fall instead of just going by the book. (inner.org, I think)
584. אבל באמת הנה ידוע בענין בחינת עץ הדעת But in truth, behold, one will know in the matter corresponding to the tree of knowledge,
585. ששרשו ומקורו הוא רפ"ח ניצוצין קודם שנפלו בשבירה That its roots and source was refach, or sparks before they fell in shards.
586. אשר שרשם גבוה מאוד נעלה Whose roots were high, they were greatly elevated.
587. אך על ידי חטא של אדם הראשון נפלו רפ"ח נצוצין הנ"ל However, through the sin of the first Adam, the shards of refach, or sparks fell as above.
588. בשבירה וירדו למטה מטה עד שנתלבשו בתערובת טוב ורע בקליפות נוג"ה ובדברים גשמיים In shards, and they descended from level to level until they were clothed in a mixture of good and evil and Klipot Nogah and physical matters.
589. ואשר זה עיקר עבודת האדם בעולם הזה And that this is the source of the person's service in this world:
590. לאתהפכא חשוכא לנהורא להעלות הנצוצות ההם להעלותם למעלה מעלה לשרשם ומקורם To reverse the shattering, to light, to raise the sparks to the higher and higher elevations to their roots and sources.
591. ולכן היה ציוי השם יתברך לאדם שלא יאכל מעץ הדעת הזה And therefore, there was Hashem's command to Adam that he will not eat from the tree of this knowledge.
592. לא היה בכחו להמשיך הארת הנצוצות למטה כמו שהם למעלה There was not the strength to draw the lights of the sparks from below as they were up above.
593. כי שרשם גבוה מאוד For their root was very lofty.
594. ועל ידי חטא של אדם הראשון נפלו הנצוצות למטה מטה כנ"ל כנודע And through the sin of the first man, the sparks fell lower and lower as explained above, as is known.
595. אך הנה על ידי עבודת הצדיקים בתורה ומצות מהפכין הנצוצות מחשוכא לנהורא ועולין למעלה מעלה לשרשן ומקורם But behold, through the services of the Tzaddikim in the Torah and Mitzvot the shattered sparks are reversed to be lit and to elevate higher and higher to their root and source.
596. וכאשר נתעלו למעלה ניתוסף אורם כיתרון האור מתוך החושך And when they are raised above, the lights are increased like the increase in light amidst darkness.
597. וכמו שאמרו רבותינו ז"ל ברכות לד ע"ב And as the Rabbis of blessed memory say in Sanhedrin 99a4
598. במקום שבעלי תשובה עומדין וכו' In the place a penitent stands, etc.
599. וכמו על דרך משל בבן שנתרחק מאביו And by way of comparison with the son that was far from his father,
600. והוא מתעתע בדרך עקלתון and he was deceived with torturous ways,
601. ואחר כך כשחוזר ובא אצל אביו ניתוסף תענוג גדול מאוד And afterwards, when he returns and comes near his father, the delight is greatly increased.
602. ולכן אמר ה' ביום אכלך ממנו מות וכו' And therefore, Hashem said, "In the day you eat from it, you will die, etc."
603. פירוש רק באותו יום דייקא שיאכל ימשיך בחינת מות The explanation is, that only in the same specific day that you eat will you draw the aspect of death.
604. על ידי זה יהיה גורם שיפלו הנצוצות Through this, the fall of the sparks was caused.
605. וירדו מטה להתלבש במלבושים גשמיים קליפות נוג"ה And they descended below to cloth themselves with physicalities, Klipot Nogah.
606. שהוא בחינת מות That they were in the level of death.
607. אחר כך בעבודת הצדיקים בתורה ומצוות Afterwards, with the services of the Tzaddikim in the Torah and Mitzvot,
608. אדרבה יתהפכו מחשוכא לנהורא ויעלו מעלה מעלה לשרשם ומקורם on the contrary, there will be a reversal of the shattering to illuminate and to rise higher and higher to their root and source.
609. ויתוסף תענוג גדול מזה And the delight will be increased greatly from this.
610. והנה אדם וחוה קודם החטא עדיין לא השיגו בחינת העלאת התבררות הנצוצות And behold, Adam and Eve before the sin still did not grasp the concept of the elevation, the purification of the sparks.
611. לכן לא הבינו דבר ה' שהוא רק על מיתה לשעה And therefore, they did not understand the Hashem's words, that they would only die for a time.
612. וסברו על מיתות עולמות And they assumed it was a worldly death,
613. ועל זה היה קשה להם הלא הוא נברא בדבר ה' And about this it was difficult for them to understand, was not this created with the words of Hashem?
614. שהוא מקור החיים כנ"ל That Hashem is the source of life as explained above.
615. ולכן סברו שכוונת ה' היה על דרך זה And therefore they assumed that Hashem's intention was in this way…
616. היינו מחמת שבחינת עץ הדעת That is, because of the aspect of the Tree of Knowledge,
617. אורו גדול כל כך אשר אין ביכולתם להמשיך עליהם אור גדול כל כך a great light, therefore, they would not be able to have the great light drawn upon them.
618. כי לא יסבולו אור גדול כזה For they would not think of a light as great as this.
619. והוא על דרך שאמרו רבותינו ז"ל חגיגה יד ע"ב And this is in the way the Rabbis of Blessed Memory said in Chaggigah 14b
620. ד' נכנסו לפרדס וכו' ולכן אמרו פן תמתון Four entered to the orchard, etc. And therefore, he said "Lest you will die."
621. פירוש כי אולי לא נהיה ראויים לאור גדול כזה The explanation, for perhaps we are not worthy to grasp a light as great as this.
622. ואי אפשר לנו להשיגו ולסבלו And it is impossible for us to grasp and to think of.
623. לכן יכול להיות שעל ידי זה יומשך להם בחינת מיתה Therefore, it will be possible that it is that through this will be drawn to them the aspect of death.
624. והיה אצלם בספק מטעם קושית הנחש וכו' And this was in the shadow of the Nachash's difficult, deceitful questions, etc.
625. ועל זה השיב להם הנחש לא תמתון And this way, the Nachash answered to them, you will not die.
626. פירוש שאין בזה אפילו ספק שבודאי לא תמתון The explanation is there is nothing in this, in the end, they will certainly not die.
627. כי אתם במדרגה גדולה שתכלו לסבול אור גדול כזה That they, in a great level, they would be able to conceive a light as great as this,
628. בפרט כאשר תאכלו ממנו והייתם וכו' Especially as they will eat from it, and they will be, etc.
629. פירוש שתעלו במדריגה גדולה כל כך אשר תהיו ראויים לקבל לסבול אור גדול כזה The explanation is that they will rise in this great level, therefore they will be worthy to receive, to bear a light as great as this.
630. ובזה השיאם הנחש לזה והבן And with this, the Nachash gave to this. And those who understand will understand.
631. ___ ___
632. ונח מצא חן בעיני ה' And Noach found favor in the eyes of Hashem
633. אם מוצא חן בעיני ה' אז הוא נח לשון מנוחה If one finds favor in the eyes of Hashem then they are Noach, meaning rested.
634. שיש לו מנוחה בהמצאו חן בעיני ה' That there is for them rest in finding favor in Hashem's eyes.
635. וזה שאנו אומרים מגן אברהם And this is where we say "Shield of Abraham."
636. רצה לומר אברהם הוא חסד כידוע והשם יתברך מגין על האדם מצד חסד That is to say, Abraham, he is kindness as is known, and Hashem Yitbarach shields a person from the side of kindness.
637. ואנו אומרים מגן דוד דדוד הוא מדת מלכות And we say "The shield of David." That David is the attribute of Malchut.
638. כידוע בספרי קודש והשם יתברך ברוך הוא מגין מצד מלכות As is known in the Holy Books, and Hashem Yitbarach, Barchu, shields from the side of Malchut.
639. כנזכר בספרי קודש As it is mentioned in the Holy Book.
640. כיון שברא עולם שיהא מלך ואין מלך בלא עם And the intention of creating the world is that Hashem would be the King, and there is no King without people.
641. עוזר לעם שיהא נקרא שמו מלך A helper for the people that will be called by the name King.
642. וזהו פירוש המדרש ויכל אלהים ביום השביעי And this is the explanation in the Midrash. And Elohim finished on the seventh day.
643. שכסף ביום הז' מלאכתו עיין שם That Hashem worked up to the instant of the seventh day. Look there.
644. _____ P. 78 book 1 of Midrash. Read there.
645. הכוונה מחמת דשבת הוא מלכות The intention is because there is Shabbat, there is a kingdom.
646. כנודע בכתבי האריז"ל ולהכי ביום הז' דמסתכל על מדת המלכות ומלך צריך עם As is known from the writings of the Arizal, and indeed it is on the seventh day that one observes the kingdom, and a King needs people.
647. לכן ביום הז' משתוקק וכוסף מלאכתו אשר עשה And therefore, on the seventh day, one yearns, and immediately does the work he made to do. (Which is rest from the Midrash.)
648. רצה לומר של עולם עשיה That is to say, of the world of Asiyah.
649. דהיינו האדם שהוא בעולם עשיה That is the person who is in the world of Asiyah.
650. עיקר מלכותו כביכול ברוך הוא שהאדם שהוא בעולם הזה עובד אותו The source of His kingship, as it were, of the Barchu is that people in this world serve Him.
651. כנזכר בספרי קודש As is mentioned in the Holy Book
652. דמלאכי מעלה אין חידוש שהם עובדים למעלה בלי יצר הרע That My Kingship from above is not renewed when they serve from above without the evil inclination.
653. ולכן ויכל אלהים ביום השביעי מלאכתו אשר עשה And therefore "And Elohim finished on the seventh day His work that He had made.
654. דביום הז' דהוא הסתכלות על מלכות כסף עולם עשיה That on the seventh day, that He realized the Kingship on the edge of the world of Asiyah.
655. דהוא האדם שבעולם הזה נקרא האדם עולם עשיה That the person that is in this world that the person calls "The world of Asiyah."
656. שעל ידי זה נקרא שמו מלך That through this, is one called by the name King.
657. כי מלך הוא על ידי עם והבן For a king is through the people. Those who understand understand.
658. ____ _____
659. עוד יבואר ונח מצא חן בעיני ה' Or another explanation, "And Noach found favor in the eyes of Hashem."
660. דהכלל כל דבר שהצדיק רואה ממנו לוקח עבודת ה' For all the matters a Tzaddik sees, they take from them the service of Hashem.
661. ואם רואה חס ושלום איזה אדם מתאוה לעבירה לוקח הצדיק מזה התאוה עבדות ה' And if he sees, heaven forefend, the some person lusting for idolatry, the Tzaddik takes from this the lust for the service of Hashem.
662. שאומר בלבו קל וחומר For they say in their hearts with a Kol Vahomer,
663. מה זה שמתאוה לדבר עבירה what is this desire to practice idolatry.
664. שהוא כלה ונפסד בזמן מועט מכל שכן שראוי לו להתלהב לעבודת השם יתברך That it is easy and worthless. In the the short time one dwells here, it is worthy for them to be enthusiastic in the service of Hashem Yitbarach.
665. שעבודה זו יקיים לעולם That this service will endure forever.
666. והיות מקודם נאמר הקרא And it was before where it says in the reading,
667. ויראו בני אלהים את בנות האדם כו'  that the sons of God saw the daughters of men, etc.
668. שמראה הכתוב שאז היה חן רע בעולם For the writing teaches that then evil was favored in the worlds.
669. שהנשים היה להם חן בעיני האנשים For the women were for them, there was favor in the eyes of the women.
670. ומכח זו בחרו להם כל אשר רצו And from the strength of this, they chose for themselves all they desired.
671. הודיע הכתוב ונח מצא חן We know from the writing, "And Noach found favor."
672. פירוש מצא בעולם מדת חן שהיה לתאות רעות וכו' The explanation is that he found in the world the attribute of favor that was from the evil lusts, etc.
673. ואמר הכתוב ונח מצא חן בעיני ה' And the writings say, "And Noach found favor in the eyes of Hashem."
674. שנח הגביה חן ההוא בעיני ה' לקדושה That Noach raised favor, that he was in the eyes of Hashem for sanctification.
675. שממנו לקח עבדות ה' For from it, he took the serving Hashem.
676. שאמר מה שיש חן לתאות רעות For he said, What is the favor of the evil lusts?"
677. מכל שכן שיהיה אדם משתוקק שימצא חן בעיני ה' For all there needs to dwell in a person to crave is they will find favor in the eyes of Hashem.
678. על ידי עבודתו ותורתו ויראתו Through his service and his Torah and his fear.
679. ודו"ק And look at this carefully.

No comments:

Post a Comment