Search This Blog

Saturday, October 23, 2010

Kedushat Levi - Chayei Sarah

1. Chayei Sarah
2. קדושת לוי בראשית פרשת חיי שרה Kedushat Levi - Beresheis - Parachas Chayei Sarah
3. ויהיו חיי שרה מאה וכו' שני חיי שרה כג א) And the life of Sarah was 100, etc. the years of the life of Sarah. (23:1)
4. ויפגע במקום ההוא' וכו'
5. ____ ____
6. ומובא ברש"י פרשת ויצא בפסוק ל א And from the explanation in Rashi in Parashas Vayetzei in verse 30:1
7. ___ Rashi: I am dead: From here [we learn] that whoever has no children is counted as dead. — [from Gen. Rabbah 71:6]
8. ואם אין מתה אנכי' דכל אשה שאין לה בנים קרויה מתה' And if there are (no children) I am dead. That all women for whom there are no children are called "dead."
9. רק כשיש לה בנים היא חיה But, when there are children for her, she is alive.
10. וידוע מאמר חכמינו ז"ל שבת קנו א And as is known from the sages of blessed memory in Shabbat 156a
11. שהשם אמר לאברהם אבינו ע"ה That Hashem said to Avraham our father, peace be upon him
12. צא מאיצטגנינות שלך' Go outside from your astrology
13. כי שרי לא תלד That Sarah will not give birth -
14. שרה תלד Sarah will give birth.
15. הרי שנבראת במזל שלא תלד You can see how it was created in the stars that she will not give birth
16. רק על ידי מעשים טובים זכתה שישתנה מזלה except that through good works will she merit that she will change the stars.
17. כמאמר חכמינו ז"ל נדרים סד א ב"ר מה ד As the sages of blessed memory say in Nedarim 64a and Beresheis Rabba,
18. מפני מה היו אמהותינו עקרות Because of what where our mothers barren?
19. מפני שהקב"ה מתאוה לתפילתן של צדיקים Because the Kodesh Barchu desires the prayers of the tzaddikim.
20. הרי מחמת תפילת ומעשים טובים של שרה זכתה לבן You can see that because of the prayers and good works of Sarah she merited to have children.
21. שבזה נקראת חי ולא מת That through this, she would be called living and not dead.
22. וזהו שאמר הכתוב שני חיי שרה' And this is what is said in the writings, "The years of the lives of Sarah.
23. פירוש ששרה גרמה חיים לשנים שלה על ידי מעשים טובים That Sarah caused lives for her years through good works
24. ותפילתה גרמה שיהיה חיים לה and prayer gave rise to her having lives.
25. דהיינו שזכתה לבן על ידי מעשים טובים That is, that she merited to have children through good works,
26. שעל ידי זה לא נקראת מת רק חי that through this she would not be called dead, only alive.
27. וזה שני חיי שרה' And this is the years of the lives of Sarah.
28. ששרה גרמה חיים לשנים שלה כו' That Sarah gave rise to life for her years, etc.
29. והבן And those that understand will understand.
30. ____ _____
31. עוד יבואר ויהיו חיי שרה מאה שנה וכו' Or another explanation, and the lives of Sarah was 100 years, etc.
32. נראה לפי שכל ימי חיי שרה היתה נדבקת תמיד להשם הוי"ה ברוך הוא From this it is seen that all the days Sarah lived she was cleaved continously to Hashem Havayah Barchu.
33. וממנה היתה חיותה ולא מסיטרא וכו' חס ושלום And from her, there was lives, and not from the other side, etc. heaven forfend.
34. וזהו ויהיו' And this is, and these are
35. פירוש שחיי שרה היה רק מ'ויהיו' The explanation is, that the lives of Sarah were only from Vayahu.
36. דהיינו משם הוי"ה ברוך הוא That is, from the Name Havayah, Barchu
37. והבן And those that understand will understand.
38. ____ ____
39. ואברהם זקן בא בימים וה' ברך את אברהם בכל כד א) And Avraham was old in days, and Hashem had blessed Avraham in all things. (24:1)
40. יובן בזה מאמר חכמינו ז"ל ב"מ פז א One will understand through this saying of the sages of blessed memory in Bava Metzia 87a.
41. עד אברהם לא היה זקנה' Until Avraham, there were no physical signs of old age.
42. והענין הוא שיש שני בחינות בהשפעה And the matter of interest is this, that there are two levels in the flow of abundance,
43. שהוא במדריגת מדידה לפי העולמות That he is in a level measured according to the worlds.
44. לזה יושפע וישתלשל חוק זה That from this will flow and descend this decree,
45. ולהעולמות העליונים לכל אחד ואחד יש חוק קצוב And the supernal worlds are all one, and there is one limited decree.
46. ויש שפע שנמשך מהבורא יתברך שמו And there is a flow of abundance that is drawn from the Borei Yitbarach Shemo,
47. שלא בא בגבול שמחמת שהיא דבוקה עד עתה במקור החיים That do not come with boundaries, because she was cleaving until now with the source of life.
48. אין חוק וקצבה להמשיכתה מהמקור There are no decrees or boundaries to drawing down from the source of life.
49. והשפע השני שצריך להמשיכה מהמקור אשר אין לה גבול And the second flow of abundance needs to be drawn from the source for which there are no boundaries.
50. עדיין מזה אין יונקים From this, he was not yet nursing,
51. כי אם ישראל עם סגולתו For with Israel, His treasured people,
52. שבכחם הגדול שהם דבקים בהבורא ברוך הוא That with the great strength that they cleaved with the Borei Barchu,
53. יכולין להמשיך שפע בהשפעה זאת will be abe to draw the flow of abundance from this abundance.
54. ואומות העולם השפעה שלהם היא מהשפע הראשונה That for the people of the world, the flow of abundance that is for them is from the first flow of abundance.
55. שבא בגבולין ומדידה that comes with borders and is measured
56. ולזה נאמר כה יב - טז And of these it is said in 25:12-16
57. ואלה תולדות ישמעאל שנים עשר נשיאים לאומותם' And these are the generations of Ishmael, 12 princes for the nations.
58. מלשון אמה המודדת את בנה' From the meaning of a cubit, the measure of their buildings. (Intelligence.)
59. שבת קכח ב Shabbat 128b
60. שהיא בחינת השפע שבא בגבול וקצבה That this corresponds to the flow of abundance that comes with boundaries and limits.
61. אכן בישראל נאמר במדבר א ב But, with Israel it is said in Bamidbar 1:2
62. למשפחותם לבית אבותם' By their families, by their fathers,
63. שיונקים משפע שבא מרצון העליון ו'אבותם' That they will nurse from the flow that comes from the supernal will and their fathers.
64. מלשון לא אבה' יבמי דברים כה ז From the meaning of not taking brother's wife. Deverim 25:7
65. שהוא מלשון רצון That it is from the meaning of ratzon.
66. והענין למשל בעל מלאכה עשה כלי And the matter of interest is, to rule a great kingdom, He made a vessel.
67. ומתחילה קודם שעשאה הכלי הזה חקוק ומצוי במחשבתו בגוון ואופן העשיה And from the original purpose, before they made this vessel, they engraved, and commanded in their thoughts colors and the manner of Asiah.
68. ולבסוף מוציא הכלי מכח אל הפועל And in the end, found the vessel with the strength to act.
69. והרי המחשבה מוריד את הפעולה And you can see how the thoughts brought down the action.
70. ונקרא המחשבה אב' והפעולה בן' And the thoughts are called father, and the action, child.
71. ומחשבה עצמה נמשך מהרצון And the thought itself is drawn down from the will.
72. והרצון הוא אב למחשבה And the will is the father to the thoughts.
73. והמחשבה היא אב להפעולה And the thought is the father to the intended action.
74. ונקרא הפעולה בני בנים' And the work is called children of children.
75. לגבי הרצון From the top which is the will.
76. כך ישראל ממשיכין שפע מהשם יתברך Thus, Israel draws the flow of abundance from Hashem Yitbarach.
77. ואחר כך ממשיכין שפע לגבולין וציורין And afterwards, draws the flow of abundance from the borders and the boundaries.
78. ומציירין האיך להמשיכה And the constrictions that are from the drawing down.
79. ואחר כך מביאין לעולם הזה And afterwards, are brought to this world.
80. וכבר ניכרת בפועל בעולם And they are already recognizable in the ntended work in the world.
81. ולכן נקרא השפע בני בנים And therefore, the flow of abundance is called chilren of children.
82. ורצון נקרא זקן' לגבי השפע הבאה בעולמות And the will was called "old" the top of the flow of abundance coming through the worlds.
83. שאמר הכתוב משלי יז ו As it is said in Mishlei 17:6
84. עֲטֶרֶת זְקֵנִים, בְּנֵי בָנִים;    וְתִפְאֶרֶת בָּנִים אֲבוֹתָם. Children's children are the crown of old men; and the glory of children are their fathers.
85. עטרת זקנים' רצה לומר השפע שבא מן הרצון The crown of old men, it mans to say, the flow of abundance that comes from the will.
86. כשבאה אל העולמות נקרא בני בנים' When it is brought to the worlds, it is called children of children.
87. וזהו מהזקנים נמשך תולדות בני בנים And this is from the elders from whole are drawn generations, children of children.
88. וזה דבר המדרש הנ"ל And this is what was spoken in the Midrash above.
89. עד אברהם לא היה זקנה' Until Avraham, there were not elders;
90. שהוא המשיך שפע ממקור החיים מהרצון That he was the one who drew down the flow of abundance from the source of live, from the will.
91. ופירוש לא הוי זקנה' And the explanation is he was not now old.
92. לא הוה מי שיכול להמשיך מהרצון there was not one that was able to draw down from the will,
93. שנקרא זקן' עד שבא אברהם ותיקן בחינת הזקנה That hewas called "elder" after Abraham came and rectified the aspect of the elder.
94. שהיה כחו רב להמשיך מן הרצון That his strength was abundant to draw from the will.
95. ולכך מצינו בשם ע"ב נכתב תחילה צירוף שם סיט' And therefore we find ( some long book reference I don't have.)
96. שהוא מרומז על כלי' That he hints of a vessel.
97. כמבואר בכמה דוכתי בסדר טהרות עי' כלים As it is explained in the seder of purification of vessels.
98. כשישראל ממשיכין השפע ומציירין האיך להביא השפע לעולם הזה ובאיזה גוונין When Israel draws the flow of abundance and from that boundary to bring the flow to this world and to this back,
99. ואחר כך נכתב שם עלם' And after this, it is written על"ם (world.)
100. וזהו שאנו אומרים בתפלה נוסח ברכת אבות' And this is what we say in the prayers in the Blessings of the Fathers.
101. וזאתכר חסדי אבות ומביא גואל לבני בניהם' And remember the kindness of the fathers, and bring a redeemer to their children's children.
102. דלכאורה קשה מה זה שתקנו לומר חסדי אבות' To clarify the difficulty, what is this that they will acquire saying the kindness of the fathers?
103. היה לו לומר וזאתכר אבות Was it not for them to say "And remember the fathers?"
104. ועוד ומביא גואל לבני לבניהם' And then to bring a redeemer to the children's children -
105. היה לו לומר לגבי אבות It was for them to say to the top father?!
106. אמנם לעניננו יתכן היטב Indeed, from the matter of interest, it might be possible to improve.
107. ויובן שפיר לשונות הללו And we will understand the improvement from the words of the Hallelu.
108. רצה לומר שזאתכר החסד המרומז על הרצון It means to say that the mentioning of the Chessid hints of the will,
109. שמשם היה ממשיכין האבות זה השפע That from there the fathers were drawing down this flow of abundance.
110. זאתכר הבורא להשפיע גם לבניהם The Creator is remembering to pour abundance also to the children.
111. וזהו ומביא גואל לבני בניהם' And this is, bring a savior to the children's children.
112. השפע שנקרא בני בניהם The flow of abundance that is called "The children's children."
113. וזהו ואברהם זקן בא בימים' And this is, And Avraham was old, stricken with age. (24:1)
114. שאברהם המשיך מן השפע הנמשך מן הרצון That Avraham drew from the abundance that was drawn from the will.
115. הביא בימים' בחינת זמן דהיינו לעולמות התחתונים Stricken with age, corresponds to a time, that is for the lower worlds.
116. וה' ברך אותו' בשפע זאת And Hashem blessed him, with these flows of abundance.
117. שהיא בכל' שכוללת הכל That is was all, that it was all of all,
118. ואין לה קצבה כלל And there was not for it any constriction at all.
119. וזהו כוונת המדרש ב"ר נט ה And this is the intention in the Midrash, Beresheis Rabbah 59:5
120. אברהם אבינו ע"ה היה מברך את הכל Avraham our father, peace be upon him, was blessed with all things.
121. ומי היה מברך את אברהם אבינו ע"ה And who was blessing Avraham our father, peace be upon him?
122. הקב"ה שהוא הרצון The Kodesh Barchu, that is the will.
123. ומשם ברך את אברהם אבינו And from there, Avraham our father was blessed.
124. שבזה השפע יכול לברך את הכל That through this, the flow of abundance will be able to bless everything.
125. כי אין בה קצבה For there were not therein any constriction.
126. וכן שיעור הענין And so, the lesson of the matter,
127. וה' ברך את אברהם בכל' And Hashem blessed Avraham with everything.
128. באותו שפע In the letters "Shefa."
129. שהוא כוללת הכל And it included everything.
130. והבן And those that understand will understand.
131. ____ _____
132. באופן אחר יבואר עוד הגמרא הנ"ל In another teaching to explain again the Gemora above.
133. עד אברהם לא היה זקנה Until Avraham, nobody was old.
134. ד'זקן' הוא שערות ושערות הוא מרומז על לבוש That "Elder" it is hair, and the hair hints of clothes.
135. כמבואר בכתבי האר"י ז"ל As it is explained in the writings of the Ariza,
136. ובאמת כמו שיש לבוש לגוף And in truth it is like there are clothes for the body.
137. דהיינו המלבושים שאדם עושה ללבוש That is the clothes that a person makes for garments.
138. כן יש לנפש רוח ונשמה לבוש So there are garments for the Nephesh, Ruach and Neshamah.
139. והוא השערות שבאדם שהן מכסין אותו והראש And are the hair for a person, that they conceal them and their head.
140. וכמו שאדם אינו מרגיש כאב כשחותכין המלבושין And like a person does not feel pain when they cut the clothes,
141. כמו כן אינו מרגיש כאב כשחותכין מעליו השערות Likewise, they do not feel pain when the hair above is cut,
142. והנה השם יתברך שמצמצם עצמו כביכול בזה העולם להשפיע חסדו וטובו And behold, Hashem Yitbarach contracts Himself as it were in this world to flow kindness and goodness.
143. דבלאו הכי לא היה העולמות יכולין לקבל מאתו That without this, the worlds would not be able to receive from Him.
144. כביכול הוא מתלבש He clothes Himself as it were.
145. ועל ידי מה הוא לבוש And through what does He clothe Himself?
146. על ידי מצות ומעשים טובים Through Mitzvot and good works.
147. זה הוא כלי ולבוש כביכול This is the vessel and the garments as it were,
148. השראת שכינה בעולם הזה The Princess Shechinah in this world.
149. וזהו עד אברהם לא היה זקנה' And this is, until Avraham there was not old age.
150. לא הוה מי שיגרום לבוש שיתלבש השם יתברך עצמו בזה העולם There was not one that could complete the garments that Hashem Yitbarach would clothe Himself with in this world.
151. מה שאין כן על ידי אברהם היה זקנה' But, this was not so through Avraham who was old.
152. שהוא גרם לבוש על ידי מעשים טובים שעשה כנ"ל That he completed the garments through good works that he did as explained above.
153. ו'זקן' שהוא שערות And age, it is hair,
154. הוא בחינת לבוש It has the aspect of garments.
155. ודו"ק Look at this carefully.
156. בא בימים ואמרינן בגמרא ב"ב טז ב "Stricken with age" and as it is said in the Gemora in Bava Basra 16b2
157. בת היה לו לאברהם ובכל שמה' There was her name and her name was Bakol.
158. ויבואר בזה הגמרא ח"ג קכו א And as it was explained in this Gemora - Berechos 17b
159. בת קול יוצאת מהר חורב A voice goes out from Horeb
160. ואומרת שובו בנים שובבים' And it says, return naughty children!
161. ויש להבין מה זה הקול And there is this to understand, what is this voice?
162. נראה אף על פי שאדם אינו שומע הקול It is seen that even though a person does not hear this voice,
163. שמגיע לאדם בכל יום התעוררות תשובה that it is related to the person in every day to arouse them to teshuvah.
164. זה היא מחמת הכרזת הקול This was because of the proclamation of the voice.
165. וזהו הקול ששומע And this is the voice they hear.
166. ומהיכן בא לאדם התעוררות תשובה בכל יום And from where does it come to a person to arouse themselves to do techuvah in each day?
167. מזה ששמענו את הקול בהר סיני שמות כ ב - ג From this, that we hear the voice from Mt. Sinai. Shemot 20:2-3
168. אנכי ולא יהיה לך מפי ה' 2 I am the LORD thy God, who brought thee out of the land of Egypt, out of the house of bondage. Thou shalt have no other gods before Me.
169. זה נרשם בלבנו This is imprinted in our hearts.
170. ומזה בא התעוררות תשובה בכל יום And from this we come to arouse ourselves to do teshuvah in every day.
171. וזהו הרמז מהר חורב' זה סיני על דרך שמות ג א And this is the hint from Mt. Horev, this is Sinai, according to the way in Shemot 3:1.
172. ויבא אל הר האלהים חורבה' And he came to the Mountain of Elohim, Horev.
173. וזהו שמיעת הקול And this is where he head the voice.
174. לפי זה יובן מה שנקרא בת קול' According to this, one will understand what is called a "Bat Kol."
175. על כי השפע מהבורא ברוך הוא יתברך Accordingly, it is the flow from the Borei Barchu Yitbarach.
176. נשפע בכל יום That flows every day,
177. רק שמצמצם האדם את עצמו but it is contracted to the person themselves,
178. כדי שיוכל לקבל השפע כפי הכנת קבלתו In order that they will be able to receive the flow according to their readiness to receive it.
179. יש אדם שמצמצם לחכמה שיחכם בעבודת השם יתברך There are those that contract it to wisdom and are wise in their service of Hashem Yitbarach.
180. ויש שמצמצם לעושר וכבוד ולחן ולשאר הטובות And there are those that contract it to riches, and glory, and favor and to good kinsmen.
181. ולכל אחד כפי הכנת קבלתו And each one according to their readiness to receive it.
182. יהיה השפע כמו שהוא נשפע מאת הבורא יתברך אשר הוא כלול There will be the flow that they are receiving from the Borei Yitbarach that is everything.
183. הכל זה נקרא בחינת קול' All this is called the level if "Kol." (Voice.)
184. והשביל שכל אחד עושה גבול לירידת השפע נקרא בת' And the path for which each one makes borders for the flow to decend is called "Daughter."
185. הוא לשון מדידה It has the meaning of measured.
" 186. כמבואר ביחזקאל עי' מ""א ז כו As it is explained in Exekial 41:7
And the side-chambers were broader as they wound about higher and higher; for the winding about of the house went higher and higher round about the house; therefore the breadth of the house continued upward; and so one went up from the lowest row to the highest by the middle."
187. הרמז על הגבול והצמצום ומדידה שכל אחד עושה ומצמצם לרצונו That hints of the boundaries and the contracting and the borders and the contractions and the measurents that each one makes and contracts to their will.
188. וזהו הרמז בת היה לאברהם ובכל שמה' And this is the hint. There was a daughter for Avraham and her name was Bachol.
189. שהיה לו שפע ממדה הרמוז במלת בת' That there was a flow to him from the attribute. The hint is in the word "Bat." (Daughter.)
190. שהוא כלול כל המדות הנ"ל That he had all of all the attributes as mentioned above.
191. ____ _____
192. עוד יבואר וה' ברך את אברהם בכל Or another explanation, and Hashem blessed Abraham with everything.
193. כי יש צדיק אשר כל מבוקשו For there is a tzaddik that all they seek
194. בשביל הכלל is for the sake of everyone.
195. ויש צדיק אשר מבוקשו על עצמו And there is a tzaddik that seeks for themselves.
196. ואברהם היה מבוקשו על הכלל And Avraham was seeking for everyone
197. וזהו וה' ברך את' אברהם And this is "And Hashem blessed Avraham.
198. כלומר עם אברהם בכל' As it is said, withAbraham with all.
199. כי את' הוא כמו עם For "et" is like with.
200. ברך ה' אותו בכל' כאשר היה מבוקשתו Hashem blessed him with all that he was seeking.
201. וזהו שרמזאת רבותינו ז"ל ב"ב טז ב And this is what was hinted at in Bava Basra 16b
202. בת היה לו לאברהם אבינו ובכל שמה' Avraham had a daughter an Bakol was her name.
203. כי בת' הוא לשון מדה For daughter has the meaning of an attribute.
204. כנאמר אלפים בת יכיל' As it is said, he contained thousands of daughters.
205. כלומר מדתו היה בכל' שמה As it is said, his attributes were "In all, her name."
206. שהשפיע על הכל That the flow was upon everyone.
207. ____ _____
208. השמר פן תשיב את בני שמה Guard yourself lest you will return the my son there. (26:6)
209. וכן אמר ה' ליצחק להלן כו ג And then, following this, Hashem said to Yitzak. (26:3)
210. גור בארץ הזאת Sojourn in this land,
211. כי הכלל יראה הוא מדבר גדול ממנו For the rule is, he will fear greater things than him,
212. ובאמת אסור לירא מקטן ממנו And in truth it is forbidden to fear smaller things than him.
213. כמו הירא מדבר אחר זאתלת השם יתברך הוא כמו העובד עבודה זרה חס ושלום Like fearing another matter except Hashem Yitbarach, this is like Avodah Zarah, heaven forfend.
214. ובאמת מדת אהבה יכול לאהוב הקטן ממנו And in truth, with the attribute of love, one will be able to love someone smaller than them,
215. כגון לאהוב את בני ביתו For example to love the children in their house.
216. ובזה יתורץ דקדוק מה שאמרו בגמרא פסחים כב ב And with this will be settled specifically what is said in the Gemora in Pesachim 22b3
217. דריש כל את' שבתורה כיון שהגיע ל'את ה' אלהיך תירא' would expound every "et" in the Torah, but when he came to "et Hashem Elohecha" he withdrew. (read the note.)
218. דברים ו יג Devarim 6:13
219. פירש עד שבא ר' עקיבא ודריש לרבות תלמידי חכמים The explanation, when Rabbi Akiva came and expounded that it includes Torah Scholars. (read notes.)
220. כי באמת מדת היראה יכול לומר אני ירא ממך For in truth, with the attribute of fear, one will be able to say, I fear from you.
221. אפילו ממי שגדול ממנו Even from one that is greater than me.
222. אבל מדת אהבה כלום יכול אדם לומר למלך גדול ונורא אני אוהב אותך But, with the attribute of love, will all people will be able to say to the great and wonderous King, "I love you?"
223. כי זה איננו שייך כלל For this is not an attribute at all.
224. אבל יכול לומר אני אוהב להיות אתך בביתך ולעבוד לך But, will be able to say, "I love to be with You, in Your house, and to serve You."
225. אבל מדת יראה יכול לומר למלך אני ירא ממך But (with) the attribute of fear, one will be able to say "I fear from You."
226. ובאמת קשה And in truth, this is hard.
227. למה לא פירש מן ואהבת את' ה' אלהיך דברים ו ה Why wasn't the explanation from And love Hashem your God. (Devarim 6:5)
228. ובזה מתורץ And with this, it is settled,
229. דבאמת ואהבת את ה' אלהיך' That in truth, "And love Hashem your G-d"
230. בו שייך לומר את' ה' אלהיך In it is an attribute to say "Et Hashem, Your G-d."
231. כלומר לעבוד את ה' אלהיך ולהיות יושב בביתו As it is said, to serve "et" Hashem, your G-d, and to be dwelling in His house.
232. אבל ביראה לא שייך לומר את ה' אלהיך תירא' But, with fear, it was not attributed to say "et" Hashem your G-d, he withdrew.
233. כלומר לירא להיות את ה' אלהיך רק לפני ה' For it says to fear to be "et" Hashem your G-d, only before Hashem.
234. וזה פירוש עד שבא ר' עקיבא ופירש לרבות תלמידי חכמים' And this is the explanation, until Rabbi Akiva came and explained to his many Torah Scholars.
235. כיון שהוא עובד ה' יש לירא מפניו Because they serve Hashem, there is to be fear from them.
236. ובזה יבואר דבאמת אברהם מדתו היה במדת אהבה And from this will be explained that in truth, Avraham's attibute was the attribute of love.
237. יכול להיות אפילו בחיצוניות It will be able to exist even with the superficial,
238. כגון לאהוב בני ביתו ולגמול עמהם חסד For example to love the children in his house and to reward them with kindness.
239. ובזה היה יכול לילך חוץ לארץ And from this he was able to go outside of the land.
240. אבל יצחק שהיה מדתו מדת היראה But, Yitzak, whose attribute was the attribute of fear,
241. היה רשאי להיות בחוץ לארץ was not allowed to go outside of the land.
242. וזהו שאמר פן תשיב' וכו' And thi is what is said, lest he will dwell there, etc.
243. וכן אמר השם יתברך ליצחק And so Hashem Yitbarach said to Yitzack,
244. גור בארץ הזאת' Sojourn in the land,
245. אי אתה רשאי לילך לחוץ לארץ מחמת מדתך Whereyou may go to the outskits of the land because of your attribute.
246. מדת יראה The attribute of fear.
247. ___ ____
248. הנה אנכי נצב וגו' Behold, I am standing, etc.
249. ובנות אנשי העיר וגו' And the women of the men of the city, etc.
250. ובה אדע כי עשית חסד עם אדוני וגו' And through what will I know that You have done a kindness with my master, etc.
251. והנה רבקה יוצאת אשר ילדה לבתואל וכו' כד יג - טו) And behold, Rivka went forth who was born to Bethuel, etc.
252. לכאורה יש לדקדק To explain specifically there,
253. מה צורך היה לאליעזר עבד אברהם אבינו להזכיר בנות אנשי העיר' What need was there for Eliezer, servant of Avraham our father, to mention the daughters of the men of the city?
254. ותו יש לדקדק מפני מה נקוד ילדה' בקובו"ץ And also, there is another grammar point. Why is the vowel for Yuldah (born to) with a kibbutz?
255. שמשמעה שמצד אחר הוא בא The meaning is that he came from the other side.
256. שרבקה ילדה לבתואל That Rivka was born from Bethuel,
257. ולא על ידי גרמה דיליה And it did not give rise to writing,
258. הוי ליה לנקוד בקמץ indeed, with the Kammatz.
259. שמשמעות שעל ידי הגרמא דיליה יולדת את רבקה That has the meaning from the writing, be born to Bethuel?
260. אך לפי דרכינו יובן שפיר But, according to your way, one will understand the improvement,
261. דכבר כתבנו שמדריגתו של אברהם אבינו ע"ה We have already written that the level of Avraham our father, peace be upon him,
262. היה להגביה כל העולמות לשורשם לאין סוף ברוך הוא was the top of all the worlds with roots from the Ein Sof Barchu.
263. ולהמשיך עליהם חסדים מברכה עליונה And to draw upon them the kindnesses from the supernal blessings.
264. וכל החסדים שנתפשטו בעולם And all the kindnesses that were separated into the world,
265. היה בא על ידי המשכתו Were coming through his drawing (them down.)
266. שהוא היה הגורם That he was the cause,
267. שיתפשטו חסדים בעולם על ידי שהוא היה פותח צנורות החסדים That the kindnesses were separated into the world through him opening the conduit of kindnesses.
268. והנה אליעזר עבד אברהם אבינו ע"ה And behold, Eliezer, a servant of Abraham our father peace be upon him,
269. ידע שכל אנשי המקום הזה היו רשעים knew that all the men in this place were wicked.
270. ועשה הבחינה על זה האופן And he made (determined) the level through this way.
271. כשיראה באחד מן הבתולות שיש בה מדת החסד When he saw one with the nullification, there was in here the attribute of Chessid.
272. שיש בה מדת החסד There was in her the attribute of Chessid.
273. אז בוודאי הוא משורש של אברהם אבינו Then certainly, it was from, the root of Avraham our father.
274. שזה באה על ידי השפעתו שגרם שישפיע חסדים על העולם That this came in here through his flow that caused the flowing of kindness upon the world.
275. וזה כוונת המשך הכתובים And this is the intention continued in the writings.
276. הנה אנכי נצב וכו' Behold, I am standing, etc.
277. ובנות אנשי העיר' שהם כולם רשעים ואכזרים And the daughters of the men of the city, that they are all wicked and cruel,
278. יוצאות לשאוב מים' went forth to draw water.
279. והיה הנערה אשר אומר אליה וכו' And there is a young woman to whom I will say to her, etc.
280. ואמרה שתה' And she says "Drink."
281. ונמצא שיש בה מדת החסד And it is found in her the attribute of Chessid,
282. אותה הוכחת וכו' That will prove,
283. ובה אדע כי עשית חסד עם אדוני' And through this, I will know that you have done kindness with my master,
284. עם העבדות של אדוני with the services of my master.
285. היינו שמדתו היה להגביה כל העולמות ולהמשיך עליהם כל החסדים That is, that his attribute was from the top of all the worlds, and that were drawn upon them all the kindnesses.
286. גרמת שיתפשטו חסדים על כל העולמות And she caused that there would be a portion of kindness upon all the worlds.
287. ו)בכללם ועל הנערה הזאת And in everything and upon this young woman.
288. ____ ____
289. והנה רבקה יוצאת אשר ילדה לבתואל' And behold, Rivka went out, who was begotten by Bethuel.
290. השפעות של אברהם אבינו ע"ה The flow from Avraham our father, peace be upon him.
291. ילדה לבתואל Born to Bethuel,
292. הוא היה הגורם אבל לא בתואל He was the cause, but not Bethuel.
293. ולכן נקד מלת ילדה' בקובו"ץ And from there, the vowel of the word born is with a Kibbutz.
294. שמשמעה שממקום אחר בא הולדת רבקה ולא על ידי גרמת בתואל With the meaning that in every place afterwards, Rivka is born, and not through Bethuel as the cause.
295. ובשביל זה נתן לה המתנות קודם ששאל אותה בת מי את' And because of this, he gave to her the gifts before asking her "Whose daughter are you?"
296. מפני שראה שיש בה מדת החסד Because he saw that there was in her the attribute of Chessid.
297. בוודאי היא משורשו של אברהם אבינו ע"ה Certainly, she was from the root of Avraham or father, peace be upon him.
298. וזה כוונת רש"י ז"ל שם פסוק כג במליצות לשונו And this is the intention of Rashi of blessed memory there on verse 23 in flowery.
299. וזה לשונו לפי שהיה בטוח בזכותו של אברהם אבינו ע"ה And these are the word that were in the promise from the merit of Avaraham, our father, peace be upon him.
300. שהיה בטוח בזכותו של אברהם אבינו ע"ה עד כאן לשונו That he trusted in the merit of Avraham our father, peace be upon him, ____?
301. פירוש שראה בה מדת החסד בטוח היה The explanation is that he saw in her the attribute of Chessed and was confident,
302. באה על ידי השפעות של אברהם אבינו ע"ה That it came through the flow of Avraham our father, peace be upon him.
303. שהשפיע על כל העולמות חסדים That he caused kindness to flow over all the worlds.
304. והבן And those that understand will understand.
305. ____ _____
306. ובה אדע כי עשית חסד עם אדוני כד יד) And from this I will know if You did kindness with my master. (24:14)
307. יבואר על פי דמבואר בזאתהר הקדוש It will be explained according to what is written in the Holy Zohar.
308. בימי רבי שמעון בר יוחאי In the days of Rabbi Shimon Bar Yochai,
309. אפילו תינוקות ידעו בחכמה עליונה Even when he was a baby, he knew with supernal wisdom
310. כי רבי שמעון בר יוחאי ע"ה היה עובד ה' בחכמה ובהשכל עד שהשפיע מדתו בכל העולם For Rabbi Shimon Bar Yochai, peace be upon him, was serving Hashem with wisdom and intelligence until the midot flowed in all the worlds.
311. שאפילו תינוקות יודעים בחכמה עליונה That even though he was a baby, he know with supernal wisdom.
312. וכמו כן כל צדיק וצדיק במדתו שעובד משפיע בכל העולם המדה שעובד בה And likes, every tzaddik, and the tzaddik serving with their attribute flows in all the world the attribute they serve with.
313. והשם יתברך משפיע המדה שלו בכל העולם And Hashem Yitbarach is flowing their attribute in all the world.
314. והנה באמת אברהם אבינו ע"ה מדתו היה מדת החסד And behold, in truth, Avraham our father, peace be upon him, his attribute was the attribute of kindness.
315. והשפיע מדתו בכל העולם And his attribute was flowing in all the world.
316. שכל העולם כולו יעשה חסד That all the world will do kindness.
317. וזהו הרמז ובה אדע כי עשית חסד עם אדוני' And this is the hint, "And from this, I will know that you did kindness with My Master.
318. כלומר שאדוני הוא הגורם החסד אשר בעולם As it is said, that my master caused the kindness that is in the world.
319. מחמת שאדוני עובד במדת החסד ומשפיע ממך חסד Because my master serves with the attribute of kindness and flows kindness from You.
320. וזהו כי עשית חסד' And this is, "For you did kindness."
321. מה שאתה עושה חסד בעולם What kindness do You do in the world?
322. הוא מה שבעולם התחתון אחד עושה עם חבירו הוא אדוני' It is where in the lower world, one does (kindness) with his neighbor, it is "my master."
323. אדוני הוא הגורם לזה החסד My master who was the cause of this kindness.
324. ובזה יובן הפסוק אשר ילדה לבתואל כו' אחי אברהם' And with this one will come to understand the verse, who was born to Bethuel, etc. the brother of Avraham. (24:15)
325. כי מה לשון ילדה' לבתואל For what is the meaning of born to Bethuel?
326. כי לשון ילדה' משמע שנולדה מעצמה For the word "born" has the meaning that she was born from herself.
327. אך באמת לפי מה שמבואר לעיל שהצדיק במדתו משפיע לכל העולם But, according to that was explained above, that the tzaddik with their attribute, flows to all the world.
328. זה באמת רק למי שיש לו נשמה גדולה או איזה ניצוץ קדוש This is in truth, ony for one for whom there is a great Neshammah or some holy spark.
329. לזה נאחזת מדת הצדיק שעובד בה להשם יתברך וכו' For this grasps the attribute of the tzddik that serves in it for Hashem Yitbarach.
330. ובאמת רבקה הצדיקת היתה גדולה וקדושה ואחזה במדת הצדיק אברהם אבינו לעשות חסד And in truth, Rivka, the Tzaddakot was great and holy and grasped with the attributes of the tzaddik Avraham our father to do Chessid (kindness.)
331. ובאמת זה הנשמה לא היה לה And in truth, this Neshamah was not from her.
332. רק מאברהם היה לה זה הנשמה Only from Avraham was there for her this Neshamah
333. וזה המדה and this is the attribute.
334. וזה שאמר אשר ילדה' And this is what is said, who was born.
335. כלומר כאילו נולדה מעצמה As it is said, it was as if she was born from herself.
336. וזהו לשון ילדה' And this is the meaning of "was born." (yuladah)
337. וזה שאמר ממי בא לה And this is what is said, from whom did it come to her,
338. זה הנשמה וזה המדה לעשות חסד this Neshama, and this is the attribute to do Chessid.
339. מחמת אחי אברהם' Because of my brother Avraham,
340. שמאברהם בא לה זה הנשמה That from Abraham, the Neshamah came to her.
341. ובזה יבואר הדקדוק מה שרש"י ז"ל להלן פסוק מז And from this will be explained that Rashi of Blessed Memory had on verse 47.
342. מדקדק בשעה שסיפר המעשה ואשאל אותה כו' Specifically in the time that he was recounting her deeds. "And I asked her, etc."
343. ואתן' כו' And I gave.
344. ובאמת בשעת מעשה היה להיפך And in fact, the sequence of the works was reversed.
345. בשעת מעשה שראה ממנה מדת החסד In the time of the works he saw from here the attribute of Chessid. (Kindness.)
346. אז ידע בודאי שנשמתה מאברהם ולא מבתואל Then I knew that certainly, her Neshamah was from Abraham and not Bethuel.
347. ולכך נתן לה בתחילה And therefore, I gave it to her in the beginning.
348. כי בודאי ידע שנשמתה ממדת אברהם אבינו ולא מנשמת אביה For I knew her Neshamah was from the attribute of Abraham our father and not from the Neshamot of her father.
349. לכך בשעה שסיפר המעשה לפני בתואל סיפר להיפך Therefore, in the time I recounted the works before Bethuel, I recounted the opposite.
350. כי לפני בתואל לא שייך לומר שנשמתה אינה ממנו For before Bethuel there was not a need to say her Neshamah was not from him.
351. ודו"ק And study this carefully.
352. ___ ____
353. עוד יבואר ובה אדע כי עשית חסד עם אדוני Or one will explain, "And through this, I will know that you did Chessid (kindness) with my master.
354. אליעזר ביקש זה להקב"ה Eliezer asked this from the Kodesh Barchu.
355. הכלל כשהאדם עושה מצוה אם המצוה הוא במדת חסד The general rule is when a person does a mitzvah, if the mitzvah is with the attribute of Chessid (kindness.)
356. אזי מעורר מדת החסד על כל העולם then they are arousing the attribute of Chessid for all the world
357. שכולם חפצים לעשות חסד that all are desiring to do Chessid (kindness.)
358. וכן שאר המצות And likewise for the remaining mitzvot.
359. והיה אברהם כל מצותיו בחסד והיה מעורר חסד על כל העולם And all of Avraham's mitzvot were with Chessid (kindness) and he was arousing Chessid (kindness) upon all the world.
360. שכולם רצו לעשות חסד That all desired to do Chessid. (Kindness)
361. והנה באמת רבקה אף על פי שהיתה קטנה עשתה חסד כאן And behold, in fact, Rivka, even though she was small, did Chessid (kindness) here.
362. כי אברהם הוא היה מעורר חסד על כל הברואים For Avraham, he was arousing Chessid (kindnes) over all the creation. (people.)
363. וזהו ובה אדע כי עשית חסד' And this is, and through this, I will know that you did Chessid.
364. ומי הוא הגורם זה החסד And who was the cause of this Chessid? (Kindness?)
365. עם אדוני' מה שאדוני עושה חסד הוא המעורר זה החסד with my master - that my master did Chessid, he was the arouser of this Chessid.
366. ____ _______
367. וירץ העבד לקראתה כו' כד יז) And the servant ran towards her, etc. (24:17)
368. פירש רש"י שראה שעלו המים לקראתה Rashi explains, that he saw that the waters rose up to meet her.
369. ופירש הרמב"ן ז"ל דדייק כן מחמת דאחר כך כתיב פסוק כ And explains the Ramban of Blessed memory, specifically that because afterwards it is writtein in verse 20,
370. ותשאב לכל הגמלים' ומקודם לא נאמר לשון שאיבה "And she drew for all the camels." And before it the meaning of drawing is not said.
371. מכלל דמקודם לא הוצרכה לשאוב For all that was before, there was no need to draw (the water.)
372. דעלו המים לקראתה That the water rose towards her.
373. אפס דלפי דברינו תקשי היא גופא Nevertheless, that according to our words, we will question this physicality.
374. למה אחרי כן בהשקותה את הגמלים Why afterwards when watering the camels,
375. לא עלו המים לקראתה the waters did not rise to approach her.
376. ונראה בסייעתא דשמיא דאמרו חכמינו ז"ל פסחים קיד ב And we see, with heaven's help, that it says in the writtings of the sages of blessed memory in Pesachin 114b.
377. ד'מצות צריכין כוונה' והעיקר במצות הוא המחשבה That the mitzvot need intent. And the essence of the mitzvah is in the thoughts.
378. שעושה בזה רצון הבורא That they do though this the will of the Borei.
379. ולהכי בפעם ראשונה דבדעתה היה לשאוב המים לצורכה But, in the first time that she knew she would have to draw the water for her needs.
380. עלו המים לקראתה שלא תטריח עצמה the waters rose to approach her, and she did not need to bother herself,
381. כיון שכוונתה היה לשאוב לצרכה Because, her intention was to draw for his needs.
382. מה שאין כן בפעם שניה שכוונתה היה לגמול חסד But it wasn't so the second time when her intention was Chessid for the camels.
383. להשקות הגמלים של אליעזר עבד אברהם To water the camels of Eliezer, servent of Avraham.
384. לא עלו המים לקראתה The waters did not rise up to meet her.
385. שכשאדם עושה מצוה יותר נחשב לעשות פעולה When a person does a mitzvah, it profits them more to think of doing the work.
386. שבעשותו פעולה לשם מצוה נחשב לו יותר למצוה So that in doing the work for the name of the mitzvah, they are benefited more from the mitzvah.
387. והבן And those that understand will understand.
388. אנכי בדרך נחני ה' בית אחי אדוני כד כז) 24:27 As for me, the Lord led me on the road to the house of my master's kinsmen."
389. ___ Rashi: on the road: on the designated road, the straight road, on the very road that I needed. Likewise, every “beth,” “lammed,” and “hey,” that serve as a prefix and are vowelized with a “pattach” refer to something specific, already mentioned elsewhere, or of [some object] where it is clear and obvious about what one is speaking. [i.e., The“pattach” under the prefix denotes the הֵא הַיְדִיעָה, the definite article.]
390. בדרך' נקוד פתח לשון מבורר עי' רש"י) On the way, with the vowel Patach, the meaning will be clarified according to Rashi.
391. על ידי הדרך ידעתי שנחני ה' בית אחי אדוני It was along the road I knew that Hashem led me to the house of the kin of my master.
392. שכיון שאמרו חכמינו ז"ל ב"ר נט יא Here it is said by the sages of blessed memory in Beresheis Rabbah 59:11. ( p 530, vol 2)
393. שהיה לו קפיצות הארץ דהיינו שמביא את האדם ברגע אחת מעצמו That is the earth contracted for him, that is that it brought the person in one instant from himself. (huh?)
394. וכיון שקפץ הדרך שהלך שלא מדעתו And since He contracted the way, that he went without his knowledge,
395. רק שהשם יתברך הביא אותו למקום שידוע לפניו יתברך Only that Hashem Yitbarach brought him to the place before which he would be blessed.
396. אם כן על ידי הדרך ידעתי If so, through the way, I knew (Since it was contracted.)
397. שכאן הוא בית אחי אדוני That here is the house of my master's kin.
398. שראיתי שדעתו יתברך That I saw that I knew your blessing.
399. שאעמוד פה that I will stand in this place.
400. שמע מיניה דכאן הוא המקום לעמוד משום דכאן הוא משפחת אדוני In flowery language, that here is the place to stand because here is the my master's family.
401. ____ _______
402. לא אוכל עד אשר דברתי דברי כד לג) I will not eat until I have spoken my words. (24:33)
403. כי אליעזר קידש את רבקה בשליחות יצחק For Eliezer sanctified Rivka with Yitzack's message.
404. והחתן ביום קדושין אסור לו לאכול עד אחר קדושין And the bridegroom on the day of sanctification is forbidden to eat until after sanctification.
405. וזהו לא אוכל עד אם דברתי דברי' And this is I will not eat until I have spoken my words.
406. וזהו הקדושין And this is the sanctification.
407. ___ ____
408. או יבואר כי רצה לאכול סעודת מצוה Or one will explain that he desired to eat the mitzvah of an unplanned feast.
409. וזהו שאמר לא אוכל עד אשר דברתי דברי' And this is I will not eat until I have spoken my words.
410. לגמור תחלה הקדושין To cause the beginning of the sanctification,
411. כך יהיה סעודת מצוה and afterwards there will be the mitzvah of the unplanned feast.
412. _____ ______
413. עוד יבואר לא אוכל עד אם דברתי דברי Or one will explain "I will not eat until after I have spoken my words."
414. נראה בדרך פשוט מפני מה לא רצה לאכול מקודם It is seen in the simple way, before what did he desire to eat before?
415. רק שבודאי היה אליעזר יודע ברשעים אלו Only that Eliezer certainly knew he was with these evil ones.
416. ועלה על דעתו בוודאי שיטילו סם במאכל And it arose in his mind that certainly they would put poison in his food.
417. וכמו שהיה כך באמת And if this was truly so,
418. ועל זה אמר לא אוכל עד אם דברתי דברי' And because of this he said, I will not eat until I have spoken my words.
419. והיה כוונתו בזה And this was his intention in this.
420. שלאחר סיום דבריו שהם דברי תורה If after he finished his words they spoke of Torah,
421. כמאמר חכמינו ז"ל ב"ר ס ח As the sages of blessed memory said in Beresheis Rabbah 60:8
422. יפה שיחתן של עבדי אבות מתורתן של בנים' The ordinary conversation of the servants of the fathers is ( more beloved before the Omnipresent) than the teachings of the sons.
423. Rashi 24:42 So I came today: Today I left, and today I arrived. From here we learn that the earth shrank for him [i.e., his journey was miraculously shortened]. Rabbi Acha said: The ordinary conversation of the servants of the Patriarchs is more beloved before the Omnipresent than the Torah of their sons, for the section dealing with Eliezer is repeated in the Torah, whereas many fundamentals of the Torah were given only through allusions. — [Gen. Rabbah 60:8]
424. בזה יהיה ניצול מן הסכנה From this he will be protected from the danger.
425. וכן היה שבא המלאך והפך הקערה לבתואל And so it was that an angel came and exchanged his dish with Bethuel.
" 426. ויפול בשחת יפעל' תהלים ז טז) And he fell in the grave he shall fall.
Tehillum 7:16 17 His mischief shall return upon his own head, and his violence shall come down upon his own pate."
427. _____ _____
428. ואגב זה יתורץ כמה קושיות By way of this the difficulties will be settled.
429. מה ראה אליעזר לסמן בסימן זה What did Eliezer see for an omen to mark this?
430. וגם לא שמע זה מאברהם And also he did not hear this from Avraham.
431. ב' מפני מה אמרו חכמינו ז"ל ב"ר ס ח יפה שיחתן של עבדי אבות' Second, because of what did the sages of Blessed Memory say in Beresheis Rabba - The ordinary conversation of the servants of the fathers is ( more beloved before the Omnipresent) than the teachings of the sons?
432. מאי האריך אליעזר בסימנים באמרו Why the length (of the speech) of Eliezer in on the omens in saying,
433. אנכי נצב על וגו' ובנות אנשי העיר' וגו' I am standing, etc. And the daughters of the men of the city, etc.
434. והיה הנערה וגו' And there was the young woman, etc.
435. הלא היה די באמרו הנה אנכי נצב על עין המים Would it not have been enough to say "I am standing on the well of water?
436. והיה הנערה אשר אומר אליה ובה אדע וגו' And it was the young woman that said to her, And through this I will know, etc.?
437. ד' Fourth
438. מה ילדה' לבתואל What is born from Bethuel?
439. ילדה לבתואל הוה ליה למימר She was born from Bethuel. What is this to teach?
440. ונראה לתרץ על פי הפסוק לעיל פסוק And it is seen that it is settled through the passage above. (24:1)
441. וה' ברך את אברהם בכל' And Hashem blessed Avraham with everything.
442. ואמרו חכמינו ז"ל ב"ב טז ב And as the sages of blessed memory said in Bava Basra 16b
443. בת היה לאברהם ובכל שמה' A daughter was (born) to Avraham and Bachol was her name.
444. ונבאר על פי ב' אופנים And it was explained through two teachings.
445. _____ ______
446. אופן אחד לפי שידוע The first teaching,
447. שצדיק נקרא בשם כל' That the Tzaddic is called by the name "All"
448. מפני שיש לו מדת הסתפקות ונחשב לו כמו כל' Because there is for him the attributes of contentment, and he is thought of like "all."
449. והטעם ב' כי ידוע שאנו נקראים בנים למקום' דברים יד א The second reason, for you know that we are called children of the Place. (Deverim 14:1) - Place is another name for Hashem.
450. ובפרט צדיקים אשר הם הולכים ביראת ה' כל היום And in particular, tzaddikim that they go in fear of Hashem all the day,
451. וגורמים בתפילתם להשפיע לעם ישראל השפעה טובה And are the cause through their prayers of the flow to the nation of Israel of the good flow.
452. ובוודאי ממלא לו השם יתברך כל חסרונו באופן שלא יחסר לו כלום And certainly, Hashem Yitbarach filles for him all his shortcomings in ____ there is no lacking for him at all.
453. וכן ראוי לכל אדם מישראל לאחוז במדות אבותינו הקדושים And therefore, each person from Israel possesses the attributes of the Holy Patriarchs.
454. ואז יגרום גם כן שהשם יתברך ימלא להם כל חסרונם ותאותם And then, they will give rise, also, that Hashem Yitbarach will give rise for to Hashem Yitbarach fulfilling all the shortcomings and desires.
455. כמו שאמר הכתוב תהלים כא ג As it is said in Tehillum 31:3
456. תאות לבו נתת לו' וכו' The desires of his heart, You have given to him, etc.
457. וזאת המדה היה לאבותינו הקדושים And this is the attribute that was from Holy Patriarchs.
458. אברהם בכל' יצחק מכל' יעקב כל' Avraham, with all - Yitzak - from all, Yaakov, all.
459. דהיינו שגרמו השפעות טובות וברכות לעמו ישראל That is they gave rise to the flow of goodness and blessings to the people of Israel.
460. על פי זה דרשו חכמינו ז"ל במתק לשונם According to this, the sages of blessed memory expounded with gracious language.
461. בת היה לאברהם אבינו ובכל שמה' Avraham our father had a daughter and Bachol was her name.
462. ולשון בת' הוא לשון מדה And the meaning of "Daughter" was the meaning of attribute.
463. מלשון בת יכיל' From the meaning of Daughter will contain.
464. וזהו ששבחו חכמינו ז"ל את אברהם אבינו בת היה לו And this is the praise from the sages of blessed memory of Abraham our father, daughter was from him.
465. לאברהם אבינו' From Avraham, our father,
466. דהיינו מדתו של אברהם אבינו היתה שהיה לו מדת הסתפקות וגרם השפעות להעולם That is, the attributes of Avraham our father was that there was for him the attributes of contentment and he gave rise to the flow to the world.
467. והבן And those that understand will understand.
468. _____ _____
469. אופן הב' The second teaching.
470. זאת ידוע לכל שאברהם אבינו ע"ה היה עובד להבורא ברוך הוא במדת החסד This one would know, that Avraham our father, peace be upon him was always serving the Borei Barchu with the attribute of Chessid.
471. ולא ללמד על עצמו יצא אלא ללמד על הכלל ישראל [כולו] יצא and would not study with himself, he went out only to study with all of Israel, his "all" went out.
472. היינו שהיה משפיע במדתו מדת החסד לכל העולם That is, that he was flowing with his attributes the attibute of chessid to all the world,
473. ולכל הנשמות קדושות ולכל הרוחות קדושות too all the Holy Neshamot, and to all the Holy Ruachot.
474. וגם היה לו שבח להוליד נשמות קדושות And so it was for his glory to give birth to Neshamot.
475. כידוע ליודעי חן As it is know, to know My favor.
476. וגם היה כח לאבותינו הצדיקים שהיו יכולין להעלות הדיבורים מה שהם מדברים לפעמים עם רשע או נכרי And so, there was the strength for our forefathers, the tzaddikim that they will be able to elevate the speech that they spoke sometimes with evil people and idolators.
477. היה כח בידם לעלות אל צרופים קדושים There was strength in their arms to elevate (them) to refined holiness.
478. על שהיה בהם חכמת ה' לפי שהיו דבקים תמיד בתורתו וביראתו יתברך But there will be in them the wisdom of Hashem according to their cleaving continuously with His eachings and with fear of the Yitbarach.
479. והיה יכול גם כן להעלות דיבורו של האיש אשר סיפר עמו מחמת שהיה בבחינת חסד And he was able also to elevate the speech of the man that he recounted with because he was in the level of Chessid.
480. וזהו וה' ברך את אברהם בכל' And this is, and Hashem blessed Avraham with everyting.
481. דהיינו שהיתה השפעתו על כל הנבראים That is, that there was His flow upon all that was created.
482. וזהו מאמר חכמינו ז"ל בת היה לו לאברהם אבינו ובכל שמה' And this is the teaching of the sages of blessed memory, a daughter was for him from Abraham our father and Bachol was her name.
483. דהיינו שהיה דבוק תמיד במדת החסד That is, that he was cleaved continously with the attribute of Chessid.
484. ועל ידי זה גרם שילך השפעתו בכל And through this, he gave rise to His flow going to all.
485. ____ ____
486. וזהו פירוש המאמר ב"ב טז ב And this is the explnation of what is said in Bava Basra 16b3
487. אבן טובה היתה תלויה בצוארו A precious stone was hanging on the neck (of Avraham.)
488. כל חולה שהיה רואה אותה מיד All who looked at it were instantly cured.
489. כי אותיות נקראין אבן For the letters are named "stone."
490. כמבואר בספר יצירה As it is explained in the Sefer Yetzirah,
491. שני אבנים בונות שני בתים' Two stones built two houses.
492. וזהו תלויה בצוארו' And this is hung on his neck.
493. דהיינו שהיה עושה תמיד אותיות של חסד וגרם בזה השפעה That is he was always doing the letters off Chessed and causing this flow.
494. ולפיכך כל הרואה מיד נתרפא And therefore, all that saw it were immediately cured.
495. _____ _____
496. ואליעזר עבד אברהם And Eliezer served Abraham. (24:34)
497. על שהיה כמה שנים בביתו That he was like the second in his house.
498. וראה תמיד גודל צדקתו והיה מכירו מעט במדותיו הקדושים And always saw his great righteousness, and was familiar with some of his holy attributes.
499. שלא בחנם צוה לו אברהם אדוניו שיקח לו אשה ממשפחתו And he did not question Avraham, his master's command to him that he take for him (Yitzak) a wife from his family.
500. אלא שבוודאי הלא דבר הוא ולפי שהיה יודע ומכיר עבודת אברהם אבינו But surely, was this not spoken? And accordingly that he would know and recognize the service of Hashem our father.
501. שהיה תמיד במדת החסד והוליד גם כן כמדותיו נשמות קדושות That he was always with the attribut of the kindness and was also giving birth from his attributes holy Neshamot.
502. גם כן המה עבודתם תמיד במדת החסד That their works would also be always with the attribute of Chessid.
503. כי הם ממחצב חסד For they originated Chessid.
504. ועל זה אמר אליעזר הקרה נא וגו' ועשה חסד' 24:12 And he said: 'O LORD, the God of my master Abraham, send me, I pray Thee, good speed this day, and show kindness unto my master Abraham.
505. דהיינו שהתפלל תפלתו שהשם יתברך ישתף גם כן גודל חסדו That is, that he prayed that Hashem Yitbarach would also have great Chessid,
506. וימלא תפילת אברהם אבינו שהיה גם כן במדת החסד And fullfill Avraham's prayers that He would also be with the attribute of Chessid.
507. ואחר כך אמר אליעזר איך אעבור חס ושלום על צוואת אדוני הצדיק And afterwards, Eliezer said, how will I transgress, heaven forfend, the commandments of my master, the tzaddik?
508. הלא אני לא אדע איזה נשמה אשר הוליד כמדתו כו' Will I not know which Neshama was born from his attributes, etc?
509. ונתן לו השם יתברך עצה And Hashem Yitbarach gave him some advice.
510. דהיינו אנכי נצב על עין המים' פסוק יג That is "I am standing on the well of water." (24:13)
511. היינו אני אעמיד לי סימן במדת החסד That is, I will wait for a sign of the attribute of Chessid for me.
512. כי מים' הם נקראים חסד כידוע That waters, they are called Chessid, as is known.
513. והיה העלמה אשר יוצאת גם כן לשאוב מים' פסוק מג And it was the young woman that went forth also to draw water. (43)
514. והיה הנערה אשר אומר אליה' וכו' פסוק יד And it will be the young woman to whom I say to her, etc. (24:14)
515. שבזה יהיה ניכר שגם היא אוחזת במדת החסד Through this, it will be evident she also posesses the attribute of Chessid.
516. אותה הוכחת לעבדך ליצחק' She will be the one appointed for your servant, for Yitzak.
517. ועל זה אמר ובה אדע כי עשית חסד עם אדוני אברהם' And from this he said, "And through this I will know that You have done Chessid with my master, Avraham.
518. דהיינו ששיתף מדתך עם אדוני אברהם להשפיע לכל העולם That is, that you joined Your attribute with my master Avraham to flow to all the world.
519. ודע דכן הוה דהיינו והנה רבקה יוצאת לשאוב מים אשר ילדה לבתואל' פסוק טו כי And know that now, that is, "And behold, Rivka went forth to draw water who was born from Bethuel. (15:21)
520. באמת לא ילדה בתואל כי שורש נשמתה של אברהם אבינו היתה In truth, she was not born from Bethuel. For her Neshama's root was that of Avraham our father.
521. וזהו ילדה' ולא ילדה And this is "yulad" and not "Yalad."
522. ותיכף ומיד (כשראתה והרגיש שזאת מתולדה של אברהם אבינו And immediately after, when he saw and sensed that she was the kindred of Avraham our father,
523. על זה שמח שמחה גדולה From this, he immediately rejoiced greatly.
524. ומיד נתן לה מתנות And immediately gave here the gifts.
525. וזה מבואר ברש"י פסוק מב פרשה And this is the explanation from Rashi on verse 42 in this Parsha.
526. זאת כפולה בתורה ויש הרבה גופי תורה שלא ניתנו אלא ברמיזה So I came today: Today I left, and today I arrived. From here we learn that the earth shrank for him [i.e., his journey was miraculously shortened]. Rabbi Acha said: The ordinary conversation of the servants of the Patriarchs is more beloved before the Omnipresent than the Torah of their sons, for the section dealing with Eliezer is repeated in the Torah, whereas many fundamentals of the Torah were given only through allusions. — [Gen. Rabbah 60:8]
527. אבל באמת שמפרשה זאת יוצא לנו עבודת האל יתברך But, in truth, that this explanation is for us to serve the El Yitbarach.
528. כן יזכנו השם יתברך לעבדו באמת ובלב שלם May we merit to serve Hashem Yitbarach in truth and with a whole heart.
529. אמן Amen.
530. ___ ____
531. ונבאר למה מתחלה רצו הקדושין ולבסוף לא רצו הקדושין And to explain why from the beginning they desired the Kiddushin, and at the end they did not desire the Kiddushin (engagement.)
532. כי הם לבן ובתואל לרשעה נתכוונו For they, Lavan and Bethuel, had evil intentions.
533. כפירוש רש"י כד נה As Rashi explained in 24:55
534. שרצו להרוג את אליעזר That they desired to kill Eliezer.
535. ולמה רצו להרוג אותו And why did they desire to kill him?
536. כי הם לא רצו שיצחק יהיה לו זרע For they did not desire that Yitzak would have offspring.
537. כל השולח שליח לקדש את האשה All that send out a third party with the assignment to betroth a woman
538. כל זמן שהשליח בדרך אסור בכל הנשים שמא יקדש את הערוה All the time that the agent is on the way, he is forbidden from all women lest he will betroth the nakedness. From the explanation in the Talmud, the man is considered betrothed at the time the agent leaves. Until the agent comes back to report, the man is forbidden to betroth another woman, lest he be betrothed to both.
539. ולכך בתחלה רצו הקדושין ואחר כך יהרגו את אליעזר And therefore, in the beginning they desired the Kiddushin and afterwards to kill Eliezer,
540. כדי שיצחק לא יהיה לו חס ושלום זרע In order that Yitzak would not have offspring, heaven forfend.
541. כי יהיה אסור בכל הנשים For he would be forbidden from all women.
542. ____ ______
543. ואפנה על ימין או על שמאל כד מט) And if I should turn to the right or to the left. (24:49)
544. והנה רש"י פירש על שמאל' זהו בנות לוט And behold, Rashi explaned that left, these were the daughters of Lot.
545. והנה למה נקרא לוט על שם שמאל And behold, why was Lot called by the name "left?"
546. כי מדת מלכות מורה על הצמצום For the attribute of Malchut teaches of the Tzimtum.
547. על זה שממליך אותו עליו הוא משפיע Through this there is a crown of flow over him.
548. ועל מי שאינו ממליך אותו אינו משפיע חס ושלום And whoever does not have a crown over them does not have a flow, heaven forfend.
549. והנה אף על פי שצמצום מורה על דין And behold, even though the tzimzum teaches of judgement,
550. אף על פי כן יש שם רחמים Even so, there is there mercy.
551. וזהו הרמז שמאל' And this is the hint, "Sham El"
552. כי אל' מורה על חסד על דרך תהלים נב ג For "El" teaches about Chessid according to Tehillum 52:3
553. חסד אל כל היום' Chessed "El" for all days.
554. והנה מבנות לוט בא דוד And behold, from the daughters of Lot came David.
555. שמורה על מדת מלכות That he teaches of the attribute of Malchut. (Kingship.)
556. וזהו הרמז ש'שמאל' מרומז על הצמצום And this is the hint that left hints at the tzimzum.
557. מורה על מלכות It teaches of Malchut,
558. ולכך בנות לוט מכונה בשם שמאל' And therefore, the daughters of Lot are known by the name "Left."
559. ____ _____
560. ויצא לשוח בשדה כד סג) And Yitzak went to pray in the field. (24:63
561. הכלל הכנעה מביא עצבות The general rule is, the submission brings sadness,
562. שאין בידו לעשות כרצונו וכחפצו מחמת ההכנעה And it was not in his hand to do as he willed and as he desired because of the submission.
563. שמכניע את עצמו בפני חבירו That he humbled himself before his neighbor,
564. אך כשאדם עובד את הבורא ברוך הוא But, when a person serves the Borei Barchu,
565. ומכניע את עצמו בפני הבורא ברוך הוא And humbles themselves before the Borei Barchu,
566. אז הוא דבוק במקור השמחה Then they cleave with the source of the simcha.
567. אז ממילא שורה עליו ששון ושמחה As a matter of course there will be for them a succession of happiness and simcha.
568. וזהו מרומז בפסוק ויצא יצחק לשוח בשדה' And this is from the hint in the passage "And Yitzak went to pray in the field.?
569. רצה לומר אימתי יצא שמחה כי יצחק' לשון שמחה It means to say, that in truth, he went out joyfully, because the meaning if Isaac has the meaning of Simcha.
570. ו'שוח' לשון הכנעה And שוח has the meaning of humility.
571. בשדה' רצה לומר כי שדה מכונה להקדושה In the field, it means to say that the field has the meaning of sanctification.
572. וכשהכנעה הוא בפני הקדושה מזה יצא ששון ושמחה And when one humbles themselves before holiness, from this goes forth delight and simcha.
573. ___ _____
574. עוד יבואר ויצא יצחק לשוח בשדה לפנות ערב Or one will explain, and Isaac went to pray in the field towards evening.
575. יבואר על פי מאמר חכמינו ז"ל פסחים קיט א It will be explained according to the teachings of the sages of blessed memory in Pesachim 119a
576. ראה שלא כמדת הקב"ה מדת בשר ודם See, the attributes of the Kodesh Barchu are not like the attributes of flesh and blood.
577. מדת בשר ודם מנצחין אותו והוא עצב The attribute of flesh and blood is that when others conquer him, he is sad.
578. מדת הקב"ה מנצחין אותו והוא שמח The attribute of the Kodesh Barchu is when others conquer Him, He is happy.
579. דהיינו כמאמר חכמינו ז"ל מו"ק טז ב That is, as is taught by the sages of blessed Memory in Moed Qatan 16b
580. הקב"ה גוזר גזירה וצדיקים מבטלין The Kodesh Barchu decrees a decree and tzaddikim nullify it.
581. והנה כשהקב"ה כביכול מנהיג עולמו כרצונו כביכול הוא לעצמו And behold, when the Kodesh Barchu, as it were, the world behaves as He desires, the He is from Himself.
582. וכאשר הקב"ה מנהג עולמו כרצון הצדיקים כביכול הקב"ה נוטה עצמו And when the Kodesh Barchu's world behaves according to the will of the Tzaddim, as it were, the Kodesh Barchu turns Himself
583. לרצון הצדיקים to the will of the tzaddikim.
584. וזהו שרמזאת חכמינו ז"ל ב"ר יט ז שכינה בתחתונים' And this is what the sages of blessed memory hint at in Berasheis Rabbah 19:7. The Shechinah is in the lowest.
585. וזהו שנאמר שמות יט כ וירד ה' על הר סיני' And this is what was said in Shemot 19:20. And Hashem descended upon Mt. Sinai.
586. כלומר שירד לעשות כרצון הצדיקים As it is said, that He descended to do as the tzaddikim desired.
587. וזהו התענוג שלו כאשר מנצחין אותו כו' And this is a elight for Him, as if they conquered Him, etc.
588. וזהו ויצא יצחק לשוח בשדה' And this is, and Yitzak went to pray in the field.
589. יצחק' הוא לשון שמחה שזה הוא שמחה לפניו יתברך Yitzak has the meaning of Simcha, that his is that he has simcha before the Yitbarach.
590. לשוח' לשון ירידה למטה בשדה' To pray, meaning He descended to below in the field.
591. רצה לומר לרצון הצדיקים הנקראים שדה It means to say that the will of the Tzaddikim is called "field."
592. חקל' וכו' ___ etc.
593. לפנות ערב' "Towards evening."
594. מזה בא הביטול דינין From this comes the nullification of judgements.
595. כי הדינין נקראין ערב' For the judgements are called evening.
596. וזהו לפנות ערב' על ידי זה מבטלין הדינין And these are called toward evening, through this judgements are nullified.
597. ומשם אדוני מורי ורבי מוהר"ר דוב בער זצ"ל And from this, my master, teacher and rabbi, Rabbi Dov Bar of blessed memory
598. על זה הפסוק כי אדם אשר הוא מדבר דברים אפילו עם בני אדם וחושב מחשבות קדושות בתוך הדיבורים (I heard) about this passage, that if a man while he speaks words, even with a son of man, and thinks holy thoughts in the midst of the words,
599. על ידי זה מעלה הניצוצות through this raises the sparks.
600. וזה הוא השמחה לפניו יתברך מן העליות נצוצות And this is the simcha before the Yitbarach from raising the sparks.
601. וזהו ויצא יצחק' And this is, and Yitzach went out,
602. שיצא השמחה לשוח בשדה' That the simchah went out from praying in the field.
603. אפילו כשהוא משיח בשדה בדיבורים הגשמים Even when he converses in the field of matters of the rain,
604. וזהו לפנות ערב' הוא העליות נצוצות And this is towards evening he elevates the sparks.
605. עד כאן לשונו Until here, from his speech.
606. ___ ____
607. או יאמר ויצא יצחק לשוח בשדה לפנות ערב Or one will say, "And Yitzak went to pray in the field towards evening.
608. וירא והנה גמלים באים And looked, and behold, camels were coming.
609. דהנה אמרינן בגמרא ברכות כו ב That behold, it is said in the Gemora in Berachos 26b
610. אברהם תיקן תפילת שחרית כמו שאמר הכתוב לעיל יט כז Avraham instituted the Shacharis prayers, like it is said in the writing above (19:27)
611. וישכם אברהם בבוקר ויעמוד במקום שעמד שם' 27 And Abraham got up early in the morning to the place where he had stood before the LORD
612. ויצחק תיקן תפילת מנחה And Yitzak instituted the Minchah prayer.
613. כמו שאמר הכתוב ויצא יצחק לשוח' As it is said in the writing, and Yitzak went out to pray.
614. ואין שיחה אלא תפילה And that this conversing was the prayers.
615. כמו שאמר הכתוב תהלים קב א As it is said in Tehillum 102:1
616. תפלה לעני כי יעטוף ולפני ה' ישפוך שיחו' A Prayer of the afflicted, when he fainteth, and poureth out his complaint before the LORD
617. ויעקב תיקן תפילת ערבית And Jacob instituted the evening prayers
618. כמו שאמר הכתוב להלן כח יא As it is said in the writing above (28:11)
619. And he lighted upon the place, and tarried there all night, because the sun was set; and he took one of the stones of the place, and put it under his head, and lay down in that place to sleep.
620. ולכאורה קשה And for an explanation of the difficulties.
621. למה נקרא תפילת מנחה' Why were the prayers called Mincha?
622. בשלמא תפילת שחרית' הוא בעת שמאיר השחר It is well the prayers of Shacharis are at the time the darkness is illuminated,
623. ותפילת הערב' מפני שהוא בערב And the evening prayers are towards the evening,
624. אבל תפילת מנחה למה נקראת כך But the Mincah prayers, why are they called thus?
625. והתוספות יום טוב בקושיא זאת ומתרץ And the Tosofos Yom Tov submitted this question and it was settled.
626. שמפני כך נקראת תפילת מנחה שהוא מנוחת השמש וכו' That it was thus, the prayers are called Minchah because it was the resting place for the sun, etc.
627. ולי נראה כך שבשביל זה נקרא בלשון מנחה' And thus it is seen, that for the sake of this, it was called by the word "Minchah."
628. דהנה תפילת השחרית צריך אדם להתפלל על זה שהחזיר לו הנשמה That behold in the Shacharis prayers a person needs to pray about this, that their Neshamah is returned to them.
629. ואומר אמת ויציב' And to say "Emet Vayatziv"
630. וגם עשה לו השם יתברך כמה טובות And so, Hashem Yitbarach will do for him that goodness.
631. דהיינו השמש המאיר ועוד כמה דברים That is, the sun illuminates as the words.
632. ותפילת ערבית גם כן מחויבים אנו להתפלל על מה שאנו נותנים להשם יתברך נשמה בפקדון And in the evening prayers also, we are obliged to pray about us giving our Neshamah to Hashem Yitbarach with trust.
633. ומאמינים שהבורא ברוך הוא הנאמן בפקדונו And we believe the Borei Barchu is faithful with the deposit.
634. בודאי יחזיר לנו כרצונו And certainly, He will return it to us as He wills.
635. ולכך אנחנו מתפללים אמת ואמונה' And therefore, we pray "True and faithful."
636. אבל תפלת מנחה אין אנו מחויבים להתפלל But, the prayers of Minchah, we are not obliged to pray.
637. רק שאנו מנדבים אותו Only that we are speaking with Him.
638. ולכך נקרא לשון מנחה' שהוא לשון נדבה And therefore, it is called Minchah, that it has the meaning of voluntary.
639. _____ _____
640. או יאמר שמפני כך נקרא בלשון מנחה' Or one will say, that because of thus it is called by the word "Minchah."
641. דהנה אברהם הוא חסד ויצחק גבורה ויעקב רחמים That behold, Avraham was Chessed, and Yitzak was Gevurah, and Yaakov, Mercy.
642. והנה אם אנו עובדים את הבורא ועושים ככל אשר צונו הקב"ה נותן לנו חסדים ורחמים And behold, if we are serving the Borei and are doing all that the Kodesh Barchu commanded us, He gives us kindnesses and mercies.
643. ואנחנו רואים שאף על פי שאין אנו שוים לפי הטובות שעושה הקב"ה עמנו And we see that even though we are not equal according to the goodness that the Kodesh Barchu does with us,
644. אף על פי כן נותן לנו כל הטובות בכל עת ורגע Even so, He gives us all the goodnesses in every time and instant.
645. וזהו מתנה גדולה לכך אנו מתפללים תפלת מנחה' And this is a great gift, therefore, we pray the prayers of Minchah.
646. שהוא לשון מתנה That it is from the word "Gift."
647. וזהו שאמר הכתוב ויצא יצחק לשוח בשדה לפנות ערב And this is what the writings say, "And Yitzak went out to pray in the field towards evening.
648. וישא עיניו וירא והנה גמלים באים' And he lifted his eyes and looked, and behold, camels were coming.
649. היינו כשאדם מתפלל תפילת מנחה על הטובות שעשה השם יתברך And behold, when a person is praying the Minchah prayers upon the goodnesses that Hashem Yitbarach did.
650. והנה גמלים באים' And behold, camels were coming.
651. בוודאי הקב"ה גומל חסדים טובים לישראל וברכות על ישראל אמן And certainly, the Kodesh Barchu bestows good kindnesses upon Israel and blessings upon Israel.
652. אמן Amen.
653. הכלל הצדיקים העובדים את ה' באמת משיגים תענוג עולם הבא אפילו בזה העולם The rule is the tzaddikim serving Hashem, in truth, are obtaining the delight of the world to come even in this world.
654. וזה וירא והנה גמלים' באים הגמול הגדול And this is, and he looked, and behold, camels were coming. Great camels.
655. היינו תענוג עולם הבא And behold, the delight of the world to come.
656. ושמא תאמר כאשר משיג תענוג עולם הבא אזי עובד ה' מחמת תענוג עולם הבא And lest one will say that as they are obtaining the delight of the world to come, then they are serving Hashem because of the delight of the world to come,
657. וזהו שאמר הכתוב פסוק סד ותפול מעל הגמל' And this is what the writing says in verse 64. And she let herself from upon the camel.
658. ותפול' הוא לשון חניה על דרך על פני כל אחיו נפל' כה יח and "she fell" it has the meaning of halting in the way of before all his brothers he "fell." 25 :18
659. ___ he dwelt: [נָפָל means] “he dwelt” as in (Jud. 7: 12):“Now the Midianites and the Amalekites and all those of the East dwelt (נֹפְלִים) in the valley.” Here Scripture uses the term נְפִילָה, (falling), whereas there (above 16:12) it states:“And before all his brothers he will dwell (יִשְׁכֹּן) .” Before Abraham died, “he dwelt” ; after Abraham died,“he fell.” - [Gen. Rabbah 62:5]
660. וזהו ותפול' חניה מעל הגמל' למעלה מן הגמל And this is, and she haltd, she stopped above the camel, to be filled from the benefits.
661. דהיינו שעובד ה' למעלה מן העולם הבא That is, that she served Hashem to be filled from the world to come.
662. והמבין יבין And those that understand will understand.
663. ____ _____
664. ויביאה יצחק ותהי לו לאשה ויאהבה כד סז) And Yitzak brought her, and she became a wife for him, and he loved her. (24:67)
665. ויש לדקדק מאי בא להשמיענו שיצחק אהב את רבקה And there specifically, why does it come to proclaim that Yitzak loved Rivka?
666. ונראה כי יש שני אהבות מאיש לאשה And we see that there are two kinds of love from a man for a woman.
667. יש אדם שאוהב אשתו מחמת תאות גופניות שלו There is a person that loves his wife because of the physical lusts he has.
668. שעל ידי זה ממלא תאותו That through this, he fulfills his lusts.
669. ונמצא זה אינו אוהב אשתו כלל רק אוהב את עצמו And we find, this is not love for his wife at all, only loving himself.
670. ויש אדם שאוהב אשתו ואינו מחמת תאות גוף שימלא תאותו And there is a man that loves his wife, and it is not because of physical lusts, that she will fulfill his lust,
671. רק מחמת שהיא כלי לקיים על ידה מצות הבורא יתברך שמו Only because she is a vessel to fill through the mitzvot of the Borei Yitbarach Shemo.
672. כמו שאדם אוהב שאר מצות Like the person loves the rest of the mitzvot.
673. וזה נקרא אוהב את אשתו' And this was called "loving his wife."
674. וזהו ויאהבה יצחק' שלא חשב כלל מחמת תאות הגוף שלו And this is, "And Yitzak loved." Do not think at all that it was because of his physical lust.
675. רק כדי לקיים מצות הבורא יתברך שמו ויתעלה זכרו Only in order to fulfill the mitzvot of the Borei Yitbarach Shemo, and to elevate His memory.
676. ____ ____
677. בפסוק ואלה שמות בני ישמעאל בשמותם לתולדותם כה יג) In the passage, and these are the names of the children of Ishmael, in their names, by their generations (order of birth.) (25:13)
678. עיין רש"י סדר לידתן זה אחר זה Look at Rashi, in the order of their birth, one after the other.
679. כלומר כי כמה פעמים מונה הקטן תחלה כמו שם חם ויפת As it is said, why is it that times the smallest is presented first, like Shem, Ham, and Yapheth.
680. מחמת כי שם היה צדיק Because Shem was a tzaddik.
681. רש"י לעיל ה לב Rashi 5:32 Shem, Ham, and Japheth: Now was not Japheth the eldest? [i.e., Why is he mentioned last?] But first you talk about the one who was righteous, born circumcised, and from whom Abraham was descended, etc. — [from Gen. Rabbah 26:3]
682. וכן יצחק וישמעאל And so it is with Yitzak and Ishmael
683. וכן כמה פעמים מי שהוא צדיק מונה תחילה And this like those times, that the one who is a tzaddik is presented first.
684. אבל כאן שהיו כולן רשעים גמורים מונים סדר לידתן But here, where they were all completely evil, they are presented in the order of their birth.
685. ____ _____
686. ברש"י כה יז In Rashi to 25:17
687. ___ And these are the years of the life of Ishmael, etc.: Said Rabbi Chiyya bar Abba: Why were Ishmael’s years counted? In order to trace through them the years of Jacob. From the years of Ishmael we learn that Jacob studied in the academy of Eber for fourteen years after he left his father before arriving to Laban, for when Jacob left his father, Ishmael died, as it is said (below 28:9): “And Esau went to Ishmael, etc.” , as is delineated at the end of [the chapter entitled]“The Megillah is read” (Meg. 16b, 17a).
688. למה נמנו שנותיו של ישמעאל Why were the years of Ishmael counted?
689. להודיע שנטמן יעקב בבית עבר י"ד שנים So that it is known that Jacob was hidden in the house of Eber for 14 years.
690. והוא מאמר חכמינו ז"ל סוף פרק קמא דמגילה And this is from the teachings of the sages of blessed memory (Megillah 16b-17)
691. לכאורה צריכין להבין אם בשביל הטמנת יעקב For the explanation, one needs to understand, if it is for the sake of the hidding of Yaakov,
692. לא היה צריך למנות שנותיו של ישמעאל it was not necessary to proclaim the names of Ishmael.
693. דהוי ליה לכתוב הטמנת יעקב בפירוש It would have been sufficient to write of the hiding of Jacob in the Parshah.
694. אפס הכוונה דצדיק מגביה כל החיצונים שיחזרו Nevertheless, the intention is that the tzaddik is above all superficialities so that he would return (the wicked ones.)
695. ובעת שאין כח בצדיק להחזיר הרשעים And in times that there is not strength in the tzaddik to return the wicked ones,
696. צריך להטמין עצמו מפני חרון אף שגורמים הרשעים בעולם הזה בעונותיהם And he needed to hide himself from the wrath that the evil ones were causing in this world through their sins.
697. כדכתיב ישעיה כו כ חבי כמעט רגע' כו' As it is said in Isaiah 26:20 - Hide yourself for a little moment.
698. ___ 26:20 Come, my people, enter thou into thy chambers, and shut thy doors about thee; hide thyself for a little moment, until the indignation be overpast.
699. כמבואר בזאתהר הקדוש And as it was written in the Holy Zohar.
700. ומהאי טעמא היה טמון אליהו כמה זמנים שעורבים היו מכלכלים אותו And what was the reason Eliyaho was hidden as in the times that the ravens were his supporters?
701. שלא היה יכול להגביה דורו של אחאב עד עת בא דברו That he was not able to be the top of the generation of Ahav until the time of the coming of these words, (1 Kings 18:1)
702. ___ 1 And it came to pass after many days, that the word of the LORD came to Elijah, in the third year, saying: 'Go, show thyself unto Ahab, and I will send rain upon the land.'
703. לך הראה אל אחאב' שם יח א Go, show yourself to Ahab (1 Kings 18:1)
704. שידע השם יתברך שהוא עת רצון עכשיו להגביה הדור That Hashem Yitbarach knew now was time he desired him to top the generation.
705. שיחזרו כולם בעת הקריב הפר בהר הכרמל That he would return everyone at the time of the sacrifice of the bull on Mt. Carmel.
706. דכתיב שם לט That it is writen there in verse 39
707. וירא כל העם כו' ויאמרו ה' הוא האלהים' And all the people said, etc, and they said "Hashem, He is the Elohim."
708. אז לא הטמין עצמו כיון שבכוחו היה להגביה הכל Then he was not hiding himself because his strength was from the top of all.
709. דיעקב הגביה חיצוניות של עשו That Yaakov was above the superficialities of Esav.
710. כי אחיו היה מה שאין כן חיצוניות של ישמעאל For what his brother was was not the same externalities of Ishmael.
711. כן מפני חיצוניות של ישמעאל הוצרך להטמין יעקב את עצמו For because of the externalities of Ishmael, there was no need for Jacob to hide himself.
712. כיון שלא הגביה חיצוניות של ישמעאל Because he was not above the externalities of Ishmael.
713. זהו שרמזאת חכמינו ז"ל למה נמנו שנותיו של ישמעאל This is what the sages of blessed memory were hinting, why were the years of Ishmael counted?
714. להודיע שנטמן יעקב' כו' That you will know Jacob was hidden, etc.
715. בשביל שישמעאל היה חי For the sake that Ishmael was alive.
716. מחמתו היה נטמן יעקב שלא הגביה חיצוניות שלו His rage was hiding Yaakove who was above the superficialities of him.
717. והבן And those that understand will understand.

No comments:

Post a Comment